Blok 1 komt niet vrij na inrijden van blok 2

10819 X16, 10808 CAN RC
timpepfin
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2023, 13:26

Blok 1 komt niet vrij na inrijden van blok 2

Bericht door timpepfin »

Beste allemaal,

Wij hebben een Roco Z21 (zwarte editie) , roco terugmelders en een minitrix N spoorbaan.
We hebben de baan in Itrain staan, daarin ook de blokken die we tot nu toe hebben en we hebben twee terugmeld punten per blok.
Wanneer we de loc op blok 1 zetten, en in Itrain ook daar plaatsen, de goede kant op, dan blok 2 aanwijzen en zeggen Routeren. Dan gaat de loc keurig rijden naar blok 2, de wissel wordt indien nodig goed gezet.
Maar... zodra de loc in blok 2 aankomt stop hij ( dat zal kloppen, de opdracht was rij naar blok 2 ) maar dan wordt blok 1 niet vrij gegeven.
We hebben de lengte van de loc keurig ingevoerd dus die is niet per ongeluk zo lang ( in Itrain ) dat hij theoretisch nog op het andere blok staat....

Wat kan het probleem hier zijn ?
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-06-16 at 19.35.52.jpeg
WhatsApp Image 2023-06-16 at 19.35.52.jpeg (120.54 KiB) 270 keer bekeken

timpepfin
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2023, 13:26

Bericht door timpepfin »

P.s de loc start tussen de wissels, een stationsblok , onderin het schema
rijdt dan links , na de wissel begint blok 2

In het plaatje staat de loc dus zowel op blok 1 als op blok 2 in het echte leven staat hij aan het begin van blok 1
op de eerste sensor van dat blok.

Mocht er meer specifieke info nodig zijn dan hoor ik het graag

MaWi
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 aug 2021, 23:18

Bericht door MaWi »

Stoppositie blokken, daar gaat nu bij mij als eerste de gedachte naar uit. Staan deze nog op 0 cm? Let op, je stelt de stoppositie in bij beide richtingen van het blok

Pas de stoppostie eens aan, het liefst ingegeven met negatieve waarden op bijvoorbeeld -5 cm. Dat is voor iTrain 5 cm van het einde van het blok vanuit de richting waar het blok ingereden wordt.

Dit is dus een aanbevolen actie voor alle blokken die je gaat maken.

c-rails
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Kan het ook zijn, dat blok 1 pas wordt vrijgegeven, als de trein blok 2 verlaat om zo een veiligheid te hebben van 1 blok net als het grootspoor?
Met vriendelijke groet,

Cor

timpepfin
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2023, 13:26

Bericht door timpepfin »

Dank voor de reacties, we gaan er mee aan de slag.
Beetje late reactie van mij maar er kwam even iets tussendoor, nu weer met de treinbaan verder.

denobis
Berichten: 384
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik heb ook een x zo'n storing gehad.
Bleek dat er bij de rail isolatie een minuscuul klein stukje ijzervijlsel tussen de railen zat.
Ik heb me er indertijd lam naar de oorzaak gezocht tot dat ik met een vergrootglas naar de railscheiding keen en het ijzervijlsel zag.
Na het vijlsel verwijderd te hebben probleem opgelost.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Als Blok 2 - 2 melders heeft, dan is de 2de melder de vrijgaven melder, de 1ste melder de binnenkomst melder.

En ja, je kan het ook anders instellen, maar de standaard instelling is dat de 2 melder de vrijgaven melder is van het vorige blok.
Met vriendelijke groet, Mark

timpepfin
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2023, 13:26

Bericht door timpepfin »

Dank je voor de tip Hans, volgens mij zijn de doorgeslepen rail verbindingen schoon, maar ik ga ze voor de zekerheid nog even nalopen


Dank je wel Mark voor de tip over de blok indeling.
Daar ga ik morgen naar kijken. Klopt het dat je in Sint Pancras woont ? ik woon in Heerhugowaard, dat is toch ook toevallig :-)

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

timpepfin schreef: 16 feb 2024, 19:47
Dank je wel Mark voor de tip over de blok indeling.
Daar ga ik morgen naar kijken. Klopt het dat je in Sint Pancras woont ? ik woon in Heerhugowaard, dat is toch ook toevallig :-)
Klopt Tim, ik woon in Sint Pancras, dus je helpdesk is dichtbij :lol:
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Detectie”