Brandgevaarlijke voedingen uit China

Handige tools en tips over de YaMoRC producten
Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Brandgevaarlijke voedingen uit China

Bericht door DTS »

De laatste tijd is het weer een onderwerp van gesprek, de brandgevaarlijke voedingen uit China. Het blijkt nu dat er nog veel gebruikers zijn met brandgevaarlijke voedingen die zich van geen kwaad bewust zijn.

We hebben daarom besloten om de beelden van onze testen uit 2020 vrij te geven, in de hoop dat men gewaarschuwd kan worden voor de gevaren van het gebruiken van niet goedgekeurde voedingen zonder beveiligingen.

Hier vind u het filmpje:

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Sorry maar als ik dit filmpje goed bekijk dan gaan er op deze manier vele voedingen kapot.
De voeding fikt niet maar de aansluiting waar doel bewust kortsluiting is gemaakt wel.
Wat wel duidelijk is dat deze voeding geen enkele kortsluitbeveiliging heeft (is ook niet aangegeven op het type plaatje).
Zet er een zekering tussen en het probleem is opgelost.
Dit noem ik een broodje aap.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ik denk dat je je reactie even wilt herzien. Broodje aap is het zeker niet. Want wat je nu schrijft is in feite dat je het normaal vind dat en consumentenvoeding niet uitschakelt bij een kortsluiting en blijft leveren. Beetje zoals een lasapparaat.

We hebben hier in 2021 al over gepubliceerd (klik hier)

Een voeding behoort conform de Europese richtlijnen voorzien te zijn van een beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting. Elke voeding die voldoet aan Europese keurmerken zal in dit geval direct zichzelf uitschakelen en pas weer aan gaan als het blokje met het lusje wordt verwijderd. Iets met brandveiligheid.... Wat op zich ook gewoon logisch is. En wanneer jij een voeding importeert van buiten de EU neem jij die verplichting op je als importeur.

Passage van de rijksoverheid:
Veel industriële productgroepen mogen uitsluitend worden verhandeld in de Europese Economische Ruimte (EER) als ze CE-markering hebben. Met CE-markering verklaart de fabrikant dat zijn producten zijn getoetst aan alle toepasselijke EU-wetgevingen die CE-markering vereisen en overeenstemmen met de gezondheids-, veiligheids-, prestatie- en milieu-eisen die relevant zijn voor die producten. De producten moeten CE-markering hebben voordat zij in de EER in de handel worden gebracht.
Digikeijs heeft deze voedingen geleverd bij hun producten, en daarmee worden zij geacht de Europese regelgeving na te leven. Dit hebben zij niet gedaan en ze als CE goedgekeurde voedingen op de markt gebracht. Deze voedingen voldoen helaas niet aan deze eisen wat kan leiden tot brandschade of defecte producten wanneer er een kortsluiting ontstaat op de uitgang hiervan. En dat wil je gewoon niet onder de houten modelbaan.

Doe je deze exacte test met een Meanwell of Lenovo voeding om maar twee te noemen zal deze netjes uitschakelen tot de kortsluiting is opgeheven.

Wij hebben hier in 2021 al over gepubliceerd wat ertoe heeft geleid dat het merk deze voedingen uit de handel heeft gehaald. Ze hebben alleen nooit een terugroepactie gedaan waardoor er nu nog 1000-en gebruikers zijn met deze voedingen onder de modelbaan. En naast het brandgevaar is er ook nog en kwestie waarbij de regelaar defect kan geraken en zo 35V je installatie instuurt. Hiermee ook direct alle elektronica zal doen overlijden.

Dus voordat je gaat roepen dat iets broodje aap is, eerst even zorgen dat je beweringen correct zijn, zo krijgen we juist onware verhalen in de wereld. Ook je relaas over zekeringen gaat absoluut niet helpen omdat de afschakelkarakteristiek niet snel genoeg zal zijn om de elektronica te beschermen. Zelfs niet als je FF gebruikt, dit heeft je zelfs toen een Sprog gekost ;)

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Als deze voeding de oorzaak is van brand en je hebt een behoorlijk claim bedrag dan heb je kans dat de verzekeraars moeilijk gaan doen ivm voeding zonder kortsluitbeveiliging is een niet goedkeurde voeding ivm staat Chinees export keurmerk op.
Met vriendelijke groet, Mark

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Klopt dat volgens ce voedingen een kortsluitbeveiliging moeten hebben.
Helaas geld deze verplichting alleen voor de sterkstroom kant (230v).
Neemt niet weg dat een voeding zonder beveiliging aan de secondaire kant zwaar af te raden is.
Maar het voorbeeld op het filmpje is verre van representatief.
Dat is een moedwillige kortsluiting waar bij de aansluiting gaat fikken en niet de voeding zelf.
Dan kun je je afvragen; kon die aansluiting niet duidelijk minder verdragen dan de kortsluitbeveiliging in de voeding?
Als je zo iets echt wil testen zou je een ampère meter moeten gebruiken en de voeding gaan belasten met een zware regelbare weerstand dan kun je pas zien of bij de opgegeven amperage de beveiliging intreed.
Met andere woorden de getoonde testmethode deugt niet echt.
Het is zo wel zo verstandig om een voeding juist af te zekeren ook een meanwell kan problemen geven bij een defect.
De ce markering is overigens geen keurmerk maar een aanduiding dat het betreffende apparaat volgens de europese normen vervaardigd is niets meer en niets minder.
Bij een ce markering hoort een ce certificaat afgegeven door de fabrikant waarbij de fabrikant verklaard dat het betreffende apparaat geproduceerd is volgens de geldende europese normen.
Dat digikeijs een dergelijk voeding geleverd heeft is wel jammer dat wel maar niet wettelijk verboden.
Laatst gewijzigd door denobis op 16 jun 2023, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Daar heb je het mis, de verplichting zit hem aan de output. Niet de input, je beveiligd bij de bron en niet de verbruiker. Sorry Hans, maar dit keer zit je er echt naast.
Behalve dat je beweringen niet correct zijn, de zekeringen zitten altijd voor installatie, niet erna op het apparaat. Ook heb je de reden van de test blijkbaar niet goed begrepen.

Doel: Schakelt de voeding af bij een kortsluiting op de output, zodat de kortsluitstromen niet de voedingswaarde overschrijden?
Hoe test je dat het best: Maak een sluiting op de output door de + en - met elkaar te verbinden
Wat zou het resultaat moeten zijn: De voeding schakelt uit

Lijkt mij enorm geslaagd zo op het filmpje gezien, dus representatief voor het doel. Geen enkel nut om verder te kijken dan de stekker zelf.
Jij vind het niet representatief, dat mag. Moet je voor jezelf bepalen. Zolang er anderen zijn die hiermee van schade worden ontzien is mijn doel bereikt.

Helaas staat de teller van brandschade bij mijn wetenschap al op 11 gemelde gevallen van brand schade veroorzaakt door deze voedingen.

Cheerz
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Tuurlijk is een waarschuwing op zijn plaats.
Daar ben ik het geheel mee eens.
En geloof me in mijn loopbaan als inspecteur (t.u.v) ben ik vele gekke dingen tegen gekomen in machines met ce markering.
Bv een hoogwerker die spontaan begon te rijden door ..... jawel een ontwerpfout.
Maar ik heb ook geleerd dat je als je het publiceert dan ook de juiste test methode moet gebruiken.
Overigens heb ik hier een zelfde maar iets zwaardere voeding (5 amp) en daar zit wel degelijk een kortsluit beveiliging in en die werkt .
Misschien een batch geleverd die slecht was?
Hoe dan ook getuigd niet van juiste kwaliteit.
Inmiddels de specs van het verloopstekkertje opgezocht en deze is geschikt voor max 1 amp.
Aangezien de voeding 1,8 amp kan leveren smelt bij kortsluiting het verloopstekkertje en gaat branden.
Dan spreekt de kortsluitbeveiliging door ontstane overgangs weerstand niet aan.
Dus dan rijst de vraag wat gaat de brand veroorzaken de stekker of toch de voeding.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nee is bewust goedkoop ingekocht in China onder de gedachte, dat zal wel loslopen.

Tot het mis ging in 2020 bij een aantal mensen. We hebben meer dan 20 voedingen toen getest en ook die we nu krijgen blijven allen gewoon leveren bij een sluiting op de output.

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Helaas kan Digikeijs hier niet meer op aangesproken worden .
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Is in 2020 al gedaan door ons en diverse gedupeerden, maar dat werd gewoon genegeerd. Ondanks de bewijsmateriaal.

Later hebben ze zelf die conclusie ook getrokken en de voeding stilzwijgend uit de handel genomen en vervangen door de Meanwell GST60A18 welke dan weer geen Klasse II voeding is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Kennisbank”