IP adres YD9401 niet vast

dubois36
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2023, 15:22

IP adres YD9401 niet vast

Bericht door dubois36 »

wat gebeurt hier ??
Het IP adres van mijn YD9401 veranderd in 192.168.4.1 De 1e keer dacht ik nog dat ik iets fout gedaan had maar na 2 dagen stond vanmorgen het IP adres weer verkeerd ????
Wat moet ik doen (of laten ) om van dit vervelend dingetje af te komen ?soms kan ik verbinding maken met de Wlan muis en zomaar weer niet. Steeds laat ik de centrale de tijd om op te starten en daarna pas de muis aan
(er is verder geen netwerk)
communicatie via USB (oa Itrain ) loopt goed (lijkt wel soepeler te lopen dan voor de update)

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Als je meerder Wifi-apparaten gebruikt, kan het maar zo zijn dat als je alles van de baan uit hebt staan, een ander Wifi-apparaat het IP-adres 'pikt'. Verander de IP 192.168.4.1 eens in bv. 192.168.4.75 en kijk wat er dan gebeurd.
Met vriendelijke groet,

Cor

Gerard.H
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 aug 2021, 16:53

Bericht door Gerard.H »

in de tcp-ip wereld wordt niks gepikt,het is een kwestie van instellingen.
teken je netwerk , kijk wie er de ip adressen uitdeelt (meestal de router) de fout is vaak dat er 2 apparaten ip adressen uitdelen
vriendelijke groeten
Gerard

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoe heb je de update uitgevoerd?

Plaats hier even screenshots van de WiFi en de LAN instellingen onder het tabblad geavanceerd.

(Screenshot doe je niet met de mobiel, maar door op CTRL+PrtScr te klikken. Plakken in Paint, bijsnijden, opslaan als JPG bestand en hier toevoegen via Flickr of Photobucket)

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

Het is een (bij mij) bekend verschijnsel. Ik moet nog precies uitzoeken wanneer en waarom het voorkomt.

Wat ik wel weet, is dat 192.168.4.1 de default van de ESP32 chip is. M.a.w. die wordt er in gezet als niets anders meer werkt ( of niet goed gaat ).

Ik heb zelf de paar keer dat ik het gezien heb, de indruk, dat het na een warme herstart gebeurt, als de SSID nog ergens "in de buurt" zweeft.

Het heeft dus onze aandacht.

Grtzz,
Karst
Yet another Model Railroad Company

dubois36
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2023, 15:22

Bericht door dubois36 »

dankje Karst.
ik heb "hem" maar gemakzuchtig zijn zin gegeven en de Wlanmuis op 192.168.4.1 gezet

Gerard.H
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 aug 2021, 16:53

Bericht door Gerard.H »

Bedankt Karst, ik vond het al vreemd

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Klinkt als een DHCP probleem. DHCP deelt IP adressen uit op je netwerk, daar hoor je er maar 1 van actief te hebben binnen je netwerk.
Misschien iets met de lease en het verlopen daarvan. Kan ook in de client instellingen of firmware zitten.

dubois36
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2023, 15:22

Bericht door dubois36 »

DTS schreef: 01 mar 2023, 23:09 Hoe heb je de update uitgevoerd?

Plaats hier even screenshots van de WiFi en de LAN instellingen onder het tabblad geavanceerd.

(Screenshot doe je niet met de mobiel, maar door op CTRL+PrtScr te klikken. Plakken in Paint, bijsnijden, opslaan als JPG bestand en hier toevoegen via Flickr of Photobucket)

Groetjes
update is heel precies volgens jouw handleiding (DTS) uitgevoerd (best wel uitzonderlijk voor een eigenwijze snurker)
screendump ziet er precies zo uit als jouw plaatje muv het gewijzigde IP adres
moet nog ff uitzoeken hoe dat met Flickr of Photobucket werkt ( ik plak altijd alleen)

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

Bas schreef: 02 mar 2023, 10:20 Klinkt als een DHCP probleem. DHCP deelt IP adressen uit op je netwerk, daar hoor je er maar 1 van actief te hebben binnen je netwerk.
Misschien iets met de lease en het verlopen daarvan. Kan ook in de client instellingen of firmware zitten.
Nee, is het niet. Heeft niets met DHCP te maken.

De YD9401 is een AP ( AccessPoint ) en heeft op zijn segment een eigen DHCP voor aansluitende WiFi Clients.
Yet another Model Railroad Company

Plaats reactie

Terug naar “YD9401 DR5000 > YD7001 Upgrade module”