Snelheid, afstand en tijd in verhouding tot H0

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 aug 2021, 09:55

Snelheid, afstand en tijd in verhouding tot H0

Bericht door TonK »

Na wat rekenen en zoeken ben ik eruit dat je aan de hand van de lengte van je baan (of een deel ervan) kunt bepalen wat de afstand in werkelijkheid zou zijn. Laten we zeggen dat het baandeel in H0 zo'n
8 meter is. Dan is de werkelijke lengte zo'n 6960 meter dus 6,9 km. Stel ik dat de trein 80 km/u rijdt op dit traject dan zou hij in werkelijkheid zo'n beetje 5 minuut 13 seconden er over doen om van begin tot eindpunt te komen.
Maar... wanneer mijn Fleischmann treintje op dit traject van 8 meter rijdt, dan doet ie er heus geen 5 minuten over om op het eindpunt te komen. Ik mis dus iets in mijn berekening. Ook als ik op mijn trafo aangeef dat ie 80 mag rijden is de tijd dat het treintje er over doet bij lange na geen 5 minuten.

Heeft iemand een idee hoe dat zit?
Groet,
Ton


Stoom, altijd stoom :D

Online
Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Je zit een factor 10 te hoog, 8 keer 87 is echt maar 696 meter.
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 aug 2021, 09:55

Bericht door TonK »

Oeps, inderdaad.

Bovendien ben ik er achter dat je voor de tijd-vraag niet moet omrekenen van H0 naar echte meters. En daarnaast is de snelheid die de trafo aangeeft door diverse factoren zoals ouderdom en vuil van de loc en rails zwaar beïnvloed.
Groet,
Ton


Stoom, altijd stoom :D

Gebruikersavatar
H0e
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2023, 10:53
Locatie: Gemeente Moerdijk
Contacteer:

Bericht door H0e »

ik heb net ook eens zitten meten en mijn H0 baan is 18,47m lang, ik denk dat dat voor modeltrein afficionados maar een micro baantje is, of wat zou de gemiddelde lengte zijn van een spoorbaan in H0?
Best '73 from Sparks Wouter JO21HP Holland, the land of the tulips, clogs, windmills and the ….

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Als je de waardes uit een softwarepakket, zoals Anyrail haalt, dan worden alle lengtes meegerekend en wissels dubbel (dus zowel de lengte rechtdoor als de lengte afbuigend).

Heb je maar 1 laag, dan is 18 m niet echt overdreven veel of weinig. Een ovaal met R2 (Märklin c-rail) is al ruim 6 m.
Ik kan mij nog herinneren, dat in één van mijn eerste ontwerpen, ik 138 m had, vanwege een groot schaduwstation en twee helices van 4 lagen. En dat in een kamertje van 3 bij 2,5 m. :D
Met vriendelijke groet,

Cor

Gebruikersavatar
H0e
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2023, 10:53
Locatie: Gemeente Moerdijk
Contacteer:

Bericht door H0e »

c-rails schreef: Ik kan mij nog herinneren, dat in één van mijn eerste ontwerpen, ik 138 m had, vanwege een groot schaduwstation en twee helices van 4 lagen. En dat in een kamertje van 3 bij 2,5 m. :D
Dat is geen flauwekul op zo een klein kamertje 138meter X 87 = 12km, daar kun rijen met wagons in kwijtAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Best '73 from Sparks Wouter JO21HP Holland, the land of the tulips, clogs, windmills and the ….

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:lol: zekr is dat geen flauwekul :shock: 138 mtr in schaal N is omgerekend 22 km :D
Met vriendelijke groet, Mark

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

H0e schreef: 20 jan 2023, 15:12Dat is geen flauwekul op zo een klein kamertje 138meter X 87 = 12km, daar kun rijen met wagons in kwijtAfbeelding
Marksintpancras schreef: 20 jan 2023, 15:53:lol: zeker is dat geen flauwekul :shock: 138 m in schaal N is omgerekend 22 km :D
Gelukkig is het ook bij een ontwerp gebleven en nooit in uitvoering gebracht. Het waren de eerste stapjes in de ontwerpsoftware. Daarna is het hard minder geworden, dankzij KISS en 'less is more'. :D

Het zal wel aflopen naar een 25m, zoals het nu lijkt.
Met vriendelijke groet,

Cor

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”