Decoder database per trein model

Voor alle digitale vragen en problemen
Marcvane86
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jan 2023, 00:03

Decoder database per trein model

Bericht door Marcvane86 »

@DTS , Martin in 2017 had jij een topic op het N spoorforum met welke decoders jij goed vindt in een lokje.
Dit zou destijds naar het DTS-portal zijn verhuisd en was benieuwd of het nu nog ergens inzichtelijk is want kan het zelf nergens terug vinden.

Ik vond dat een heel mooi initiatief om zo gerichter decoders te kunnen aanschaffen voor lokjes om mooie rij-eigenschappen te krijgen.
Ben niet zo los nog op alle expert instellingen voor rijgedrag dus die database hielp al goed op weg qua start.

Gr Marc

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lennart op 09 jan 2023, 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Juiste mention toegevoegd

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Die database is met de huidige stand van de techniek echt verouderd :lol:

Maar toch kan je paar vaste dingen wat altijd wel goed werkt:

Zimo - Fleischmann
Doehler & Haasse - Minitrix
Esu - Arnold
Uhlenbrock - Piko
Kuehn - Brawa

Goed, uitgebreide decoder = Zimo
Wil langzaam, rustig rijden dan is Doehler & Haasse een goede

Budget decoder TrainOmatic is ook zeer goed.

Maar alles hangt ook af wat voor rotzooi qua condensator / spoelen op de printplaat van het model zit en de persoonlijke wens van de modelspoorliefhebber.
Met vriendelijke groet, Mark

Marcvane86
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jan 2023, 00:03

Bericht door Marcvane86 »

Dankje voor je opsomming, is er dan zoveel veranderd op decoder gebied?

Een aantal jaren geleden kocht ik op advies altijd Kuehn N45 of N25 maar die zijn lang niet altijd goed voor de motoren van met name nieuwere locs is me opgevallen.

Ik heb nu zelf een nieuwe Fleischmann 721015 N RRF diesellocomotief 24 daarin een Zimo MX616N gestoken maar loopt niet zo heel mooi vindt ik. Met een Kuehn N45 wordt het beroerder dat dan weer wel. Ik heb nu al enkele decoders aangeschaft, Esu lokpilot 5 micro en Lenz silver mini om voortaan uit een assortiment te kunnen kijken wat het beste rijdt out of the box.
Elke keer breidt ik zo wat verder uit met typen decoders.
Zimo zou ik graag meer gaan gebruiken aangezien ik die met de Z21 ook kan updaten zolang het een heden ten dage ondersteund model is voor Roco.

Verder heb ik redelijk wat Esu lokpilots 4 en 5 ingebouwd zitten die ik perfect met de Esu programmer kan ik programmeren.

Ik heb verder nog een Hobbytrain 219675 ES 64 U2 (BR182) nu nog met een Kuehn N45 erin gesoldeerd zitten welke 1 richting wel redelijk rijdt maar de andere kant op niet. Analoog rijdt ie wel goed zoals ik het kan beoordelen met analoog rijden via de decoder.

Ik blijf me echter verbazen dat nieuwe DCC voorbereide locs nog steeds componenten op de print hebben die je liever niet zou willen hebben in DCC bedrijf. Toch zonde als je een nieuwe loc gelijk met de soldeerbout te lijf moet gaan.
Daarnaast heb ik nog niet voldoende kennis over wat er nu wel en niet af moet om een goed gedrag te krijgen.

Binnenkort nog maar eens heel goed gaan zoeken naar wat je nu qua CV waarden zou moeten tunen voor beter rijgedrag. Naast natuurlijk de basis waarden CV 2, 3, 4, 5, 6.
Ik heb al eens gespeeld in de Zimo met motor regulatie maar merkte eigenlijk geen noemenswaardig verschil in de 3 opties.

Gr Marc

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk


Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Welke CV nr van Zimo decoder is de motor regulatie??? ik heb even gekeken maar ik wordt er niet zo snel wijzer van. Ik kan alleen D&H met met motor regulatie: 1. Very Soft, 2. Soft, 3. Hard. Maar bij Zimo weet ik niet welke CV dat is.

Zimo is erg uitgebreid qua instellingen.
Motorafstellingen is een lastige materie. Door de ontstoringscomponenten die voor de motor zijn niet op de analoge stekker zitten, maar op de printplaat heeft allemaal invloed op de regelingen die de decoder producten bedachten hebben om ons modeltreintje te laten rijden.
Maar vergeet niet, in 2015 was sound is specials, nu heeft bijna elke lok sound. Dus vragen we van dat kleine breintje ook meer dan alleen motortje en licht. Nu ook moet de toeter het doen, machine geluid, cabineverlichting. Maar alles gaat nog gewoon door dat decodertje wat wij erin pluggen. En nu al 4 watt sound, 2 jaar geleden nog 4 watt, ja er is een hoop veranderd qua decodertechnologie.

Maar Kuehn is nog steeds een no-nonsens decoder, persoonlijk pak ik de deze nog veel voor de merken Piko, Brawa. In de bauraihe 101 van Piko rijden erbij mij 3 stuks met een redelijke snelheid. Maar daar ga ik eerdaags eens een trainomatic inzetten om te kijken hoe dat gaat.

Tevens heb ik in mijn Hobbytrain taurussen van de dispolok (7 stuks) Esu Lopi 4, Lopi 5 van Esu vind ik stuk slechter dan de 4 .
Met vriendelijke groet, Mark

Marcvane86
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jan 2023, 00:03

Bericht door Marcvane86 »

Eens dat de LoPi 4 beter is dan de huidige 5 Serie. 4 is stabieler qua rijgedrag.

Cv 9 en 56 zijn dat bij Zimo voor motor regulatie.
Zelfs nog netjes uitgewerkt in soort van standaard waarden tabel voor bepaalde merken/type motoren.


Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Bijlagen
Screenshot_20230109_220150_Google PDF Viewer.jpg
Screenshot_20230109_220150_Google PDF Viewer.jpg (799.99 KiB) 322 keer bekeken

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Dat van CV9 en 56 van de Zimo dat herken ik, echter ik heb even in mijn JMRI database gekeken bij veel Fleischmann lokomotieven staan bij mij CV 9 op 95 en CV 56 op 55.

Echter ik heb ook 1 probleemlok en dat is de BLS Vectron, ik heb er toevallig 1 Vectron DB zonder sound met een Doehler en Haasse, die rijdt beter dan deze Vectron.
Bij deze lok staat CV9 op 100 en CV56 op 40 en wel nu redelijk / goed rij gedrag voor het doorgaande goederenvervoer op mijn baan.

Bij deze lok verdenk ik de motor, de motoren van Fleischmann zijn niet van constante kwaliteit, motoren van SB modelbau zijn duurder, echter qua inregelen van beter. Dit heeft puur met het motor ontwerp / productie te maken (vooral anker en magneet gedeelte) en dat is in de prijs terug te zien.
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”