Programmeren Fleischman BR288 DCC/sound

deauke 1960
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2024, 12:15

Programmeren Fleischman BR288 DCC/sound

Bericht door deauke 1960 »

Hallo,
Kan iemand mij helpen om mijn Fleischmann BR288 DCC/sound (catalogusnummer 725170) in beweging te krijgen?
Is een 2-ledige loc met in elk deel een decoder die moet geprogrammeerd worden. In de handleiding staat dat elke decoder afzonderlijk moet geprogrammeerd worden, het deel dat men niet programmeert kan worden "geïsoleerd" door een stuk papier tussen de rails en de wielen te steken, daarna herhaalt men deze procedure met de andere helft. Eerste probleem, men kan beide delen niet hetzelfde loc-adres geven want dan krijgt men bij het 2-de deel de foutmelding dat het loc-adres al in gebruik is. heb ook al geprobeerd elk deel een verschillend loc-adres te geven, maar dat is natuurlijk ook geen oplossing. Kortweg, nergens vind ik een manier om hem te laten rijden. Soms branden de rijlichten en de interieurverlichting, en het gebrom van de motor heb ik ook al eens gehoord, maar rijden: geen centimeter.
Komt dan nog bij dat ik een beginnend modelspoorder ben, maar mijn 4 vorige locs heb ik probleemloos aan de praat gekregen meer bij deze lukt het dus niet.
Alle hulp is dan ook welkom!
Met vriendelijke groet vanuit Vlaanderen
Marc
Nog vergeten, heb een Fleischmann Z2 1start met de multimaus

Ben Spoorman
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Wat ik zou doen is beide decoders tegelijk een en hetzelfde adres geven, waarom zou dat niet gaan? Voorts kun je elke decoder apart benaderen om onafhankelijk van elkaar in te stellen.

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

Ben bedoelt: het adres programmeren zonder een stukje papier. Dan krijgen beide delen hetzelfde adres.
Vervolgens kun je beide delen apart programmeren door een stukje papier onder een deel te leggen.
Maar dat is misschien niet eens nodig.

Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

deauke 1960
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2024, 12:15

Bericht door deauke 1960 »

Beste Ben en Gerard,
bekijk nu pas jullie reactie, en ben blij jullie te kunnen melden dat ik de trein gisteren in beweging heb gekregen, mét geluid.
Ben terug vanaf nul begonnen, en de trein eerst volledig op het spoor gezet en hem een nummer gegeven. (zoals je dat bij elke nieuwe loc doet)
Daarna één helft geïsoleerd en de andere helft geprogrammeerd met de CV-waarden die in de handleiding werden gegeven. Nadien de rollen omgekeerd. tenslotte het papier weg genomen, en de trein vertrok.
denk dat ik zo veel op internet ben beginnen zoeken naar een oplossing van het probleem, dat ik er uiteindelijk helemaal niet meer aan uit kon. Daar waar de oplossing simpel is (en door jullie ook werd aangereikt): geef eerst de loc een adres, en programmeer dan pas de decoders.
Nogmaals bedankt
Marc

Ben Spoorman
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Heel goed.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”