Infrarood detector op 10819 - Z21 DETECTOR X16

10819 X16, 10808 CAN RC
timpepfin
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2023, 13:26

Infrarood detector op 10819 - Z21 DETECTOR X16

Bericht door timpepfin »

Beste forum leden,

Ik vraag mij af of deze infrarood sensoren te gebruiken zijn op de 10819 Z21 detector.
En zo ja, of daar er dan bijv. een weerstand tussen de detectorlijn en de 10819 zou moeten ( zoals in de handleiding van de 10819 beschreven met een magneet detector)

Heeft iemand dit al eens geprobeerd ?
Ik ben mij er van bewust dat er 5 volt ( de IR detector heeft max 5V nodig) op de detectielijn komt te staan, dus of dat dan werkt met de 10819 , dat is de vraag......

Het gaat om deze detectors:
https://www.123materialen.com/products/ ... CUQAvD_BwE

Er bestaan ook 12V infrarood sensors, kant en klaar... misschien werken die handiger ?
https://www.temu.com/kuiper/dn9.html?su ... y0QAvD_BwE


Ik was lichtsluisjes zelf aan het bouwen maar fijne printplaatjes goed solderen is niet helemaal mij ding geloof ik, dus vandaar dat ik naar deze mogelijkheden kijk.

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik zou er een relais mee sturen dan heb je een potentiaal vrij kontakt.
Rechtstreeks op de rail is vragen om problemen.
Ook rechtstreeks op de melders is vragen om problemen die werken immers op een minimaal verschil in voltage (enkele millivolts).
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

timpepfin
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2023, 13:26

Bericht door timpepfin »

Dank je wel Denobis,
Zoals ik het zie hebben de 12 V. versies een relais, zo staat het mijns inziens omschreven op de webiste , of lees ik dat verkeerd ?

De 12V spanning kan niet van de rails komen, dat zal een aparte 12V spanning moeten worden, net zoals dat met een lichtsluisje op de decoder werkt , neem ik aan.

Ben alleen heel benieuwd wat voor signaal de detector van de z21 nodig heeft. Normaal gesproken gaat daar ook 12V doorheen ( vanuit de rails ) wanneer je hem als stroomdetectie met doorgeslepen rails gebruikt toch ?

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Tim,

De Roco 10819 werkt op DCC signaal, dat is NOOIT een stabiele voeding voor infrarood.

Tevens is de Roco 10819 een stroomdetectie decoder, niet voor een lichtsluis gemaakt.

En als je wel een bezetmeldermodule wilt, dan kan je kijken of de YAMORC YD6016ES-GND (de ground versie!!!) wat voor jouw is.
Met vriendelijke groet, Mark

timpepfin
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2023, 13:26

Bericht door timpepfin »

Ik weet dat de 12V niet van de DCC rails kan komen, dat geef ik ook aan in mijn vorige bericht.

De lichtsluisjes van Huib Maakant werken denk ik op een vergelijkbare manier, met losse 12V voeding:

https://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm

Ik zal ook eens kijken naar de YAMORC YD6016ES-GND

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Maar de YD6016ES is weer geen RBUS versie.
Je zou de YD6016RB-OPTO moeten hebben hiervoor. Maar die is volgens mij nog niet op de markt.
Of een YD6016RB-CS nemen en over de S88 bus de rest gaan stapelen met YD6016ES-OPTO of YD6016-GND. Dan ben je wel 16 melders kwijt op de basis module. Maar het werkt wel.
Fleischman z21
Testbaan.

Ben Spoorman
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Waarom dat alles? Als je de uitgang van de IR sluis voorziet van een serieweerstand en een simpele diode kun je het ding gewoon op een stroomdetector zetten. GND van de sluis even doorverbinden met zwart van de centrale.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Ben Spoorman schreef: 17 feb 2024, 19:10 Waarom dat alles? Als je de uitgang van de IR sluis voorziet van een serieweerstand en een simpele diode kun je het ding gewoon op een stroomdetector zetten. GND van de sluis even doorverbinden met zwart van de centrale.
Ben, dat klopt. Echter met je wel verdomd weten wat je doet, anders kan er in het geval ook wel eens wat gaan roken.

https://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm dit is een voor de modelspoor een goed lichtsluis, die wel op Roco 10819, let op de de 10 K die ingetekend staat bij de BMD-16-SD.
Met vriendelijke groet, Mark

Ben Spoorman
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Marksintpancras schreef: 17 feb 2024, 19:44
Echter met je wel verdomd weten wat je doet, anders kan er in het geval ook wel eens wat gaan roken.
Daar ga ik niet in mee. Er wordt een vraag gesteld en er komen antwoorden wat te doen.

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Ik was in mijn antwoord er van uit gegaan dat de vragensteller niet zo handig is om dat uit te zoeken.
Die aanname is puur op gevoel en kan er dus naast zitten.
Maar daarmee bepaal ik welke opties ik wel of niet benoem. Of een alternatief is tenminste een goede waarschuwing zodat men niet zonder de nodige kennis of doorvragen zaken aan elkaar gaat knopen die een eenmalig spectaculair effect hebben.
Fleischman z21
Testbaan.

Plaats reactie

Terug naar “Detectie”