Verlichting aansluiten

M. Regensburg
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2021, 11:22
Locatie: Nijkerk

Verlichting aansluiten

Bericht door M. Regensburg »

Hallo,

We beginnen op een punt te komen om de verlichting in de huisjes e.d. en de straatlantaarns aan te sluiten.

Maar.....

Wat is een goede voeding hiervoor?

Hebben niet zo'n grote lay-out (U vorm 3x1 1x1 1x1 meter) dus hoeven geen hoog capaciteit voeding en de voeding is alleen bestemd voor de verlichting.

Zie door het voedingenbos helaas de verlichting niet meer dus vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Een Meanwell 12V voeding tot 3A is uitermate geschikt hiervoor. Zoals de SGA40E12 bijvoorbeeld
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Grootte van de baan is een beetje lastig criteria.

Heb je een idee hoeveel lichtpunten en van welk type?
100 leds of 300 goeilampjes maakt nogal een verschil uit qua benodigde stroom.

En ik wil martin z'n handel niet wegkapen. Maar ik heb nog een reeks voedingen van 12v 2.5A liggen. De bijbehorende firewalls zijn vernietigd maar een goede 12V voeding ... die bewaar je.
Fleischman z21
Testbaan.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hoi, heb je de voeding al aangeschaft?

Zo niet dan heb ik een veel zuiniger alternatief. Het is volgens mij echt niet nodig om een voeding aan te schaffen. Ik vind een complete Meanwell-voeding sterk overbemeten. Je kunt tegenwoordig een aan andere laagspanning (van b.v. 15 of 24V) heel makkelijk omzetten in 12V met een DC-DC omzetter (een gelijkspanningsomzetter), ook b.v. van Meanwell . Die zijn heel efficiënt. Je hebt maar heel weinig stroom nodig voor de lampjes. Mijn ledjes vragen vaak maar 3 mA, dan kan je er op 1A 300 aansluiten. Dat lijkt me wel genoeg. Met gloeilampjes werken lijkt me uit de tijd, maar ook die vragen hoogstens 20 mA.

Het is dan aan te bevelen een exemplaar met kortsluitbeveiliging te kopen. (bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/p/mean-well-ni ... 76584.html die zet bij mij 24V om in 12 V, maar je moet wat zoeken bij andere ingangsspanningen). Dan valt niet je voeding uit als je per ongeluk kortsluiting maakt bij het aansluiten van een lampje.
Oplossing spaart ruimte, geld en bedrading, maar vergt wel wat heel eenvoudig soldeerwerk, en is bovendien (wat) veiliger. Je hebt dan geen extra 230 V nodig op je baan, en weer geen extra stekker.

Soldeerwerk: je kunt deze Meanwell-omzetter bijvoorbeeld op een printplaat solderen en daar een stel schroefconnectoren op zetten om je lampjes op aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door Bram op 01 feb 2024, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Even totaal geen antwoord op de vraag, maar het kan ook leuk zijn de verlichting van huisjes dynamisch te maken met een Arduino oid. Hiervoor is het leuk om verschillende ruimtes te maken in het huisje en dan LED's aan en uit te laten gaan met een Arduino. Zo kun je leuke effecten bereiken met bijvoorbeeld toiletbezoek, badkamer, slaapkamer, enz.
Met vriendelijke groet,

Cor

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Ik doe het ook met een Arduino.
De Arduino kun je ook heel goed met DCC besturen. De Arduino kun je dan ook geluiden laten produceren. Maar ja, dat is misschien niet voor de gemiddelde modelspoorder weggelegd. Ik vind het leuk als er op de modelbaan wat meer beweging en geluid is.

Als je het wat eenvoudiger wilt hebben kun je de nieuwe modules van Tams gebruiken, die zijn heel eenvoudig aan te sluiten. (https://tams-online.de/). Dat is wel wat minder flexibel.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

c-rails schreef: 01 feb 2024, 10:55 Even totaal geen antwoord op de vraag, maar het kan ook leuk zijn de verlichting van huisjes dynamisch te maken met een Arduino oid. Hiervoor is het leuk om verschillende ruimtes te maken in het huisje en dan LED's aan en uit te laten gaan met een Arduino. Zo kun je leuke effecten bereiken met bijvoorbeeld toiletbezoek, badkamer, slaapkamer, enz.
Cor, ik gebruik gewoon de OC32 voor dynamische verlichting.
Ik heb ergens een slager verstopt die het schijnt te doen met een vrouwelijke werkneemster na sluitingstijd in de winkel. En ja, soms gaat spontaan de winkel verlichting aan in de avond. 🤣
Zo zie, heel veel smaken op dit gebied 😉
Met vriendelijke groet, Mark

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Mark, ik ben de laatste die zal zeggen, dat er niet meer smaken zijn, maar een Arduino is natuurlijk wel ietsiepietsie goedkoper dan een OC32. :D :lol:
Met vriendelijke groet,

Cor

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Och, het heeft allebei z'n voordelen. Voor het werken met een Arduino moet je echt wel wat programmeerkennis in huis hebben. Bij een OC32 kan je lekker makkelijk een driver inzetten om wat meer stroom te leveren. Bij een Arduino gaat dat ook wel, maar dan moet je toch wat meer elektronicakennis hebben. Leuk genieten als je die kennis hebt, maar zo niet zet dan de OC32 in: ook leuk.
Zo is er voor elk wat wils, zou ik maar zeggen. Voor de doorsnee modelbouwers zijn de Tams-modules of de OC32 het meest voor de hand liggend.

Als iemand nog interesse heeft in het aansturen van een Arduino met DCC. Meld dat maar even, want ik moet het binnenkort weer op gaan frissen bij de aanleg van een spoorwegovergang, slagbomen en knipperlichten. Weer een aardig klusje.

Groet van het modelbouwfront!
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Marcel
Berichten: 56
Lid geworden op: 03 aug 2021, 19:48

Bericht door Marcel »

Zou leuk zijn als er een Arduino draadje zou zijn en dan een en ander daar geplaatst wordt.
Om het meer toegankelijk te maken voor iedereen zou het ook prettig zijn als daar dan gelijk alle aansluitingen en de sketch erbij geplaatst worden.
Groeten Marcel V

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”