z21 koppelen aan PC zonder router?

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1134
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

z21 koppelen aan PC zonder router?

Bericht door DTS »

Ja dat kan! Met dank aan de heer B. Balk voor de workaround. Door deze truck hoef je geen WiFi pakket met unlock code aan te schaffen om de witte z21 aan de computer te koppelen voor bijvoorbeeld een update of besturing met iTrain.

De truck:
Stel je LAN verbinding in Windows in op een Statisch IP adres 192.168.0.100 met Subnet mask op 255.255.255.0

DNS en Gateway hoef je niet in te stellen.

Er hoeft geen router ze zitten tussen de z21 en de PC. Enkel een simpele patchkabel tussen beiden.

Het IP adres van de z21 is 192.168.0.111 welke je kunt gebruiken binnen iTrain of de Maintenance software.

Internet kan je dan benaderen via de WiFi verbinding van de PC zelf als je Windows 11 gebruikt.

Hoe dit in Windows werkt lees je hier:
https://support.microsoft.com/nl-nl/win ... 2b6f391ace

Disclaimer:
Als dealer zijnde mogen we dit eigenlijk niet officieel vermelden. Toch doen we dit omdat wij als DTS dit gewoon de juiste weg vinden.
Roco/Fleischmann geeft ten kennen dat wanneer de verbinding tussen computer en z21 gemaakt wordt zonder hun WiFi router en bij vrijgeschakelde centrale, de garantie vervalt op de producten.
Het uitvoeren van deze methode is dus op eigen risico
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Marcvane86
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jan 2023, 00:03

Bericht door Marcvane86 »

Wel apart dat ze dreigen vanuit Roco Fleischmann met verval van garantie. Dat wil ik ze wel eens waar zien maken voor een rechter.
Je koop namelijk het eigendom en gebruiksrecht van de complete z21. Je hoeft hem niet te unlocken voor netwerk gebruik dat is de fout van de ontwikkelaar en dus fabrikant. Dit kunnen ze nooit aanvoeren als reden waarom jouw garantie dient te vervallen. Overigens hoe wil men bewijzen dat jij met een netwerk verbonden bent geweest? Je stelt niets in, veranderd niets aan de software en het werkt omdat je thuis toevallig dezelfde netwerk range hebt. Degelijk verhaal voor een klant lijkt mij.

Ik zeg zeer breed uitdragen zodat we zoveel mogelijk mensen met een z21 bereiken dat deze stap voldoende is voor het automatiseren.

Top dat je dit toch deelt Martin, ondanks je dealer bent en winst zou kunnen behalen uit het feit van unlock codes en routers verkopen.

Ik heb dan wel een Zwarte Z21 maar heb de Linksys router van Roco Fleischmann nog nooit gebruikt voor het doel waarom die er bij zat, sterker nog had liever dat ze die als optie zouden leveren zodat de prijs van de centrale naar beneden kan voor al die mensen die al een perfect netwerk hebben liggen. Bij mij functioneerde hij enkel als extra wifi accesspoint elders in huis. En dan blijft de garantie wel behouden ondanks dat ik een ander netwerkapparaat aansluit en alle instellingen in de Z21 LAN aanpas.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1134
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Vind het zelf ook een bijzonder verhaal die niet hard te maken valt. Moet ook wel zeggen dat hierover het gesprek nog niet voorbij is. Want feitelijk is de informatie die wij krijgen ook niet correct zo blijkt.

Maar toch, dit is de reactie van de fabrikant welke ik dan ook wel nuttig vind te vermelden.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Marcvane86
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jan 2023, 00:03

Bericht door Marcvane86 »

Uiteraard is het vermelden van de reactie vanuit de fabrikant belangrijk en snap ik helemaal. Succes is de vervolg gesprekken met Roco Fleischmann.

Krijgt de RB bezetmelderlijn van Yamorc of misschien toch ook die van Roco Fleischmann zelf wellicht weer een boost. Nu mensen met een z21 toch eenvoudig en hardware technisch kostenloos met iTrain kunnen connecten zijn die producten sneller benodigd.



Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk


Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

Hmmmm....

Klinkt mij als een vet broodje Aap :shock:

Grtzz,
Karst
Yet another Model Railroad Company

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

Ik heb mijn z21 met een patch kabel aangesloten op mijn iMac “high sierra”.
Als ik dan het ip-adres van de iMac vast zet op x.x.x.100 dan verbind deze met de z21 en kan ik met iTrain de baan aansturen. Zonder een router.
Ik heb wel een vrijgeef code voor de z21 maar ik neem aan dat het zonder dan ook wel werkt.
Als ik dan wifi aanzet van de iMac wordt de verbinding met de z21 verbroken. Is voor mij niet zo groot nadeel.
Het voordeel voor mij is nu dat ik een bedraadde verbinding heb tussen de computer en de z21 en niet via een wifi verbinding.
Via een app aansturen werkt dan natuurlijk niet.

Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

bart
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2024, 11:13

Bericht door bart »

Duidelijk, en afhankelijk van je router kun je dit doen met een instelling in de router zelf, zodat de rest van je thuisnetwerk ofwel op dezelfde prefix zit, of d.m.v. VLAN's of handmatige routing het statische IP adres van de Z21 altijd te benaderen is via PC, tablet of smartphone.

Overigens, is dit sowieso niet de methode om de unlock toe te passen zonder het Z21 WLAN pakket? Feitelijk moet dat een goedkope router/AP met een ingebakken 192.168.0.0/24 prefix zijn.

Als handige tip wil ik verder nog aanraden om het thuisnetwerk verder te voorzien van meshing AP's die optioneel zowel bedraad als draadloos kunnen meshen, je hebt dan genoeg flexibiliteit om de Z21 overal te kunnen neerzetten zonder ethernet te trekken, de lucht te vervuilen met extra draadloze netwerken en de internetverbinding op je andere apperaten op te offeren.

Plaats reactie

Terug naar “Kennisbank”