Infrarood detector op 10819 - Z21 DETECTOR X16

10819 X16, 10808 CAN RC
denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Het begint hier een beetje op bnls te lijken.
Er stelt hier iemand een vraag maar geef daar dan een constructief antwoord op.
Eigenlijk is de oplossing niet zo heel moeilijk.
Het werkt gewoon met stroomdetectie dus een relais met een potentiaal contact aangestuurd door de lichtsluis en een weerstand van 10 k 0f een weerstand van 1 k met ledje in serie (dan heb je ook nog een indicatie) zou gewoon moeten werken.
Maar dan rijst de vraag waarom zou je een infra rode detectie gebruiken als je het zelfde kan bereiken met een gewone melder?
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Ben Spoorman
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

denobis schreef: 18 feb 2024, 14:36
Maar dan rijst de vraag waarom zou je een infra rode detectie gebruiken als je het zelfde kan bereiken met een gewone melder?
Het hangt van de toepassing af, soms is een IR detector handiger dan een terugmeld sectie in het spoor. Bovendien is een IR detector zeer nauwkeurig.
Zo bewaak ik mijn AHOB overweg in automatisch bedrijf met een lichtsluis: de bomen kunnen pas weer omhoog als de trein zich niet meer in de sluis bevindt.

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dat kun je dus ook met melders bereiken.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Ben Spoorman
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Ja dat kan zeker. Maar welk punt wil je maken denobis, we zitten hier toch om te helpen en niet om elkaar vliegen af te vangen? ;)

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Zeker zitten we hier om elkaar te helpen.
Maar ook om elkaar te verhinderen om al dan niet grote fouten te maken.
b.v. als je door melders te gebruiken die je toch al hebt en dan geen lichtsluis dan bespaar je dus geld en dat kun je dus weer in wat anders steken.
Het is leuk om te experimenteren maar je moet jezelf ook afvragen wat praktisch is en economisch is om je doel te bereiken.
Je kan b.v een blok zo inrichten dat de melder de lengte heeft die je nodig hebt om de trein veilig langs de ahob te loodsen dus bv 20 cm voor en 20 cm na de overweg.
Ik rijd zelf met dinamo dat is wat makkelijker wat melders betreft.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Ben Spoorman
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Prima maar dan ga je voorbij aan de gestelde vraag.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

timpepfin schreef: 16 feb 2024, 16:01 Beste forum leden,

Ik vraag mij af of deze infrarood sensoren te gebruiken zijn op de 10819 Z21 detector.
En zo ja, of daar er dan bijv. een weerstand tussen de detectorlijn en de 10819 zou moeten ( zoals in de handleiding van de 10819 beschreven met een magneet detector)
In de beschrijving staat duidelijk beschreven, bij gebruik een te lichte weerstand kan de module beschadigen en heeft het invloed op de rijspanning

Heeft iemand dit al eens geprobeerd ?
Ik ben mij er van bewust dat er 5 volt ( de IR detector heeft max 5V nodig) op de detectielijn komt te staan, dus of dat dan werkt met de 10819 , dat is de vraag......
Het kan zeker werken, echter dan dient er wel een lichtsluis die apart gevoed dient te worden en een signaal af geeft (meestal een relais schakeling op de lichtsluis printplaat) aan de 10819.

Het gaat om deze detectors:
https://www.123materialen.com/products/ ... CUQAvD_BwE

Er bestaan ook 12V infrarood sensors, kant en klaar... misschien werken die handiger ?
https://www.temu.com/kuiper/dn9.html?su ... y0QAvD_BwE

Ik was lichtsluisjes zelf aan het bouwen maar fijne printplaatjes goed solderen is niet helemaal mij ding geloof ik, dus vandaar dat ik naar deze mogelijkheden kijk.
Licht sluizen zijn naar mijn mening nauwkeuriger dan een stroomdetectie, echter meestal wordt het gebruikt om "een grens te bewaken" , dus een vast punt (gebied). Stroomdetectie icm goede software is praktischer, en vooral in het scenery gebieden ivm je kan variabel stoppen en nog meer dingen.
Met vriendelijke groet, Mark

Ben Spoorman
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

timpepfin schreef: 16 feb 2024, 16:01
Ik vraag mij af of deze infrarood sensoren te gebruiken zijn op de 10819 Z21 detector.
En zo ja, of daar er dan bijv. een weerstand tussen de detectorlijn en de 10819 zou moeten ( zoals in de handleiding van de 10819 beschreven met een magneet detector)

Heeft iemand dit al eens geprobeerd ?
Een antwoord op de vraag: zo dus....... De uitgang is een open collector.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Detectie”