ontkoppelrails

Richard van Dijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:43

ontkoppelrails

Bericht door Richard van Dijk »

Hallo.

Vandaag bij de digitale info dagen een yamorc YD8116 gekocht, nu zit ik te kijken hoe ik een ontkoppelrails hierop moet aansluiten. Helaas is dat me niet geheel duidelijk. Ik dact dat ik hiervoor maar 1 aansluiting nodig zou hebben. maar in het het configuratie programma kom ik niks tegen wat en ontkoppelrails is. Ik zou een wissel kunnen gebruiken maar dan vind ik het jammer dat ik dan 1 aansluiting niet zou kunnen gebruiken.
Zie ik iets over het hoofd of kis het niet anders dan op andere decoders om een wissel adres hiervoor te gebruiken en dan alleen voor rechtdoor of afbuigend te kiezen om de ontkoppelrails te gebruiken. Als ik 2 ontkoppelrails zou gebruiken is dit niet erg omdat ik dan beide (rechtdoor en afbuigend) zou gebruiken. Wie o wie heeft hier een oplossing of uitleg voor. mocht het niet anders zijn dan is het maar zo. zo reëel ben ik ook dan wel weer.
ik gebruik trouwens een Fleischmann ontkoppelrails zonder bedding als railsysteem.

Groeten Richard

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi Richard,

Voor een ontkoppelrail heb je geen YD8116 nodig, maar een YD8008. Die is voor spoelen en de YD8116 voor verlichting.

Even omruilen?

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Richard van Dijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:43

Bericht door Richard van Dijk »

Hoi Martin.

Als dat zo is ben ik op het verkeerde spoor gezet door de omschrijving:

The YaMoRC solution for switching and signaling: our 16-fold signal/switching decoder.

Deze zin heb ik gekopieerd vanaf de site. Dus vandaar dat ik er van uit ben gegaan dat ik deze kon gebruiken. Omruilen ga ik in elk geval niet doen omdat ik ook lichtseinen ga gebruiken.
Ik dacht:"das makkelijk 1 decoder voor wissels/ontkoppelrails en seinen in een".
Maar goed ik gaat even verder kijken hoe ik mijn treinen nu ga ontkoppelen. Heb al wat gevonden middels een servo op internet.

Richard

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ik snap de verwarring. Echter kunnen wissels ook met servos, motoren en dergelijken worden aangestuurd.

Aan je ontkoppelrail zit een magneetspoel, oftewel "solenoid"

Daar is de 8008 en 8044 speciaal voor ontworpen.

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “YD8116 Signal decoder”