Wagon detectie met Z21 10819 Bezetmelder X16

10819 X16, 10808 CAN RC
hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Wagon detectie met Z21 10819 Bezetmelder X16

Bericht door hvdkooij »

Hoi,

Om een wagon te kunnen detecteren met de Z21 10819 Bezetmelder X16 ben ik benieuwd welke weerstand ik moet gebruiken.

Het lijkt er op dat 10k niet werkt. Maar wellicht heeft iemand wat ervaring en heb ik het verkeerd getest.

Groet, Hugo.
Fleischman z21
Testbaan.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

In de handleiding van de X16 staat aangegeven welke weerstandswaarde gebruikt moet worden. Ik geloof 2k2 Ohm
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Even testje gedaan met wat weerstanden. Met 4k7 wordt niets gezien.Met 1k8 altijd wel. En zelfs 2k7 lijkt nog consequent te werken.
Dus ik moet daar op gaan mikken als ik met weerstandslak aan gang ga. Als ik meer dan 1 as neem op een wagon dan kan ik navenant een hogere weerstand accepteren. Want dan gaan ze paralel geschakeld er op.

Gelet op wat ik zie van andere detectors is dan 2k tot 2k5 genoeg om een wagon te detecteren. Op deze detector is dat dus zo'n 5 á 10 mA als ik het snel uitreken.
En dan heb je dus een "sluip gebruik" wat je mee moet nemen in de totale belasting van de booster. En dat kan met 20 wagonen dus tot bijna de helft zijn van je vermoegn van een z21 start.

Dus ik ga nog even zien of ik een beetje kan finetunen met de wagons en kiezen welke wagons ik dan pak. En even zien of het past met hoe rocrail werkt.
Fleischman z21
Testbaan.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Je kunt beter vaste weerstanden nemen. Weerstandslak is gevaarlijk.

De weerstand van de lak word naar mate van tijd minder waardoor de aspotten warm worden en gaan smelten.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Detectie”