De knarhaven, het scenario van een vergeten stamlijn aftakkend van de lijn Amersfoort-Zwolle in Harderwijk. De lijn werd in de 1963 geopend voor het vervoer van koeltransport naar de firma Beemsterboer die aan de Knarhaven een drietal koel- vriesopslagen bezat. Inmiddels is deze lijn, zoals zovelen opgebroken en verdwenen om plaats te maken voor nieuwbouw projecten zoals Waterfront.
366594539_762210662579858_2299222609949767621_n by Martin Domburg, on Flickr
Voor mij is dit lijntje een wens vanaf mijn jeugd om eens na te bouwen. Ik herinner mij nog dat ik elke woensdag vanuit de MAVO in Putten op de fiets naar de modelspoorwinkel fietste, "Volgers" aan de Hondegatsctraat, om daar te kwijlen in de vitrines op de eerste etage om al dat moois wat ik toen absoluut niet kon betalen. Om vervolgens even door te fietsen naar het tweesporig raccordement aan de Knar om te fantaseren over rangerende treinen en uiteraard een paar wissels om te leggen.
Op een dag werd de fantasie werkelijkheid toen ik ter hoogte van de moskee werd opgeschrikt door een luide hoorn, een excursietrein wilde over hetzelfde spoor waar ik op speelde. Ik mocht van de machinist mee op de bok van het dieseldrietje. Man wat een ervaring! De excursie bleek echter voor niets te zijn, de gemeenste en de NS onderzochten een pendeldienst voor het Dolfinarium. In 1996 kreeg ik een baantje als bijrijder op de vrachtwagen bij Horesca van de Mheen, die de meest linkse aansluiting bezat van het raccordement. In het pand stond een KöF II te wachten op betere tijden.
Nu heb ik het idee verworven om dit tafereel uit de jaren 90 na te maken in schaal N (1:160). Een leuk diorama op ongeveer 120x60 cm welke ik zo natuurgetrouw mogelijk wil gaan nabouwen. Mijn oude baas van Van de Mheen ken ik nog goed, die woont naast mijn huidige winkel. De oude eigenaar van Beemsterboer is zover ik heb kunnen onderzoeken niet meer onder ons.
Op internet is wel het een en ander te vinden zoals:
foto's op Flickr
Wikipedia
En er is ook een onboard te vinden op YouTube van PRN Railfilm
Wat zoek ik nog:
- detailfoto's van de gebouwen van de Mheen en Beemsterboer
- luchtfoto's
- omgevingsfoto's
Het liefst uit de jaren 90!
Ik ga binnenkort eens zien de gebouwen in afmetingen uit te werken en een baanplan te tekenen in WinTrack. maar voordat ik dat kan doen moet ik wat meer beeldmateriaal verzamelen.
Ik zal alles met de hand en 3D printer moeten maken, wat me wel een leuke uitdaging geeft!
Tips, foto's en verhalen zijn absoluut welkom!!!
Groetjes Martin
Harderwijker havenlijn De Knar (1:160)
Harderwijker havenlijn De Knar (1:160)
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
-
- Site Admin
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38
Vandaag kreeg ik van de harderwijker Gert Maneschijn deze foto's:
62536754_2092400140889634_8247076054364061696_n by Martin Domburg, on Flickr
38250055_1649043898558596_53735628625412096_n by Martin Domburg, on Flickr
38248788_1648778301918489_3297354553300615168_n by Martin Domburg, on Flickr
37077652_1618515761611410_7667207649238188032_n by Martin Domburg, on Flickr
22042360_1320085881454401_6063608381029094761_o by Martin Domburg, on Flickr
21768596_1313798462083143_6674420695306650569_o by Martin Domburg, on Flickr
1492296_455068117956186_896221032_o by Martin Domburg, on Flickr
Met alle informatie die ik nu heb ben ik tot dit baanplan gekomen van 240x60 cm in schaal N
eerste opzet by Martin Domburg, on Flickr
3D versie 1 by Martin Domburg, on Flickr
Ik mis echt nog teveel informatie om dit als bouwtekening te gebruiken. Toch heb ik voor wat er online te vinden is al wel een goed beeld gekregen van de schaal van dit project.
Groetjes
62536754_2092400140889634_8247076054364061696_n by Martin Domburg, on Flickr
38250055_1649043898558596_53735628625412096_n by Martin Domburg, on Flickr
38248788_1648778301918489_3297354553300615168_n by Martin Domburg, on Flickr
37077652_1618515761611410_7667207649238188032_n by Martin Domburg, on Flickr
22042360_1320085881454401_6063608381029094761_o by Martin Domburg, on Flickr
21768596_1313798462083143_6674420695306650569_o by Martin Domburg, on Flickr
1492296_455068117956186_896221032_o by Martin Domburg, on Flickr
Met alle informatie die ik nu heb ben ik tot dit baanplan gekomen van 240x60 cm in schaal N
eerste opzet by Martin Domburg, on Flickr
3D versie 1 by Martin Domburg, on Flickr
Ik mis echt nog teveel informatie om dit als bouwtekening te gebruiken. Toch heb ik voor wat er online te vinden is al wel een goed beeld gekregen van de schaal van dit project.
Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Yup, dat is correctMarksintpancras schreef: ↑12 aug 2023, 21:36 je kon het toch niet laten om een baantje te hebben
Zo en hier een foto waarbij Martin 11 jaar moet zijn geweest, want het is in 1994 genomen
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Post van BNLS:
Perfect, dit zijn hele waardevolle documenten. Alhoewel er maar 1 betrekking heeft op mijn project, de rest zijn tekeningen van het oude station Harderwijk.
Zal er even een apart album voor maken op Flickr waar ik de documenten in kan parkeren.
https://www.flickr.com/gp/152378596@N08/6wy13PQ2s4
Ook ontving ik via de email deze mooie luchtfoto uit 1984 en vond ik in het Gelders archief een luchtfoto uit 2004.
Op de oude foto is de koelhal 1 te zien (bovenste en eerste afslag) van Beemsterboer, die later werd overgenomen door Horesca van de Mheen. Welke er een laaddock aan bouwde voor de vrachtwagens.
Dit zou ergens begin jaren 90 zijn geweest.
De bedrijven tussen hal 1 en hal 3 in zijn me nog niet bekend, op de Daihatsu dealer na. Ook mis ik nog Hal 2 ergens, die had geen aansluiting.
Hal 3 en Hal 4 zijn nog tot het laatst gebruikt met Interfrigo wagens.
Dan het railplan uit het Utrechts Archief:
Hier is goed te zien dat het raccordement iets langer was dan 500 meter breed. Wat zou betekenen dat in schaal N de module 3,2 meter lang zal worden.
Ik moet nog wel even bedenken of ik dat ook zo op schaal zal gaan maken. Das wel erg lang voor een havenmodule.
Perfect, dit zijn hele waardevolle documenten. Alhoewel er maar 1 betrekking heeft op mijn project, de rest zijn tekeningen van het oude station Harderwijk.
Zal er even een apart album voor maken op Flickr waar ik de documenten in kan parkeren.
https://www.flickr.com/gp/152378596@N08/6wy13PQ2s4
Ook ontving ik via de email deze mooie luchtfoto uit 1984 en vond ik in het Gelders archief een luchtfoto uit 2004.
Op de oude foto is de koelhal 1 te zien (bovenste en eerste afslag) van Beemsterboer, die later werd overgenomen door Horesca van de Mheen. Welke er een laaddock aan bouwde voor de vrachtwagens.
Dit zou ergens begin jaren 90 zijn geweest.
De bedrijven tussen hal 1 en hal 3 in zijn me nog niet bekend, op de Daihatsu dealer na. Ook mis ik nog Hal 2 ergens, die had geen aansluiting.
Hal 3 en Hal 4 zijn nog tot het laatst gebruikt met Interfrigo wagens.
Dan het railplan uit het Utrechts Archief:
Hier is goed te zien dat het raccordement iets langer was dan 500 meter breed. Wat zou betekenen dat in schaal N de module 3,2 meter lang zal worden.
Ik moet nog wel even bedenken of ik dat ook zo op schaal zal gaan maken. Das wel erg lang voor een havenmodule.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Je kan bij het kadaster ook een overzicht beijken. Als het mee zit zijn die onkante percelen ook wel eens over gegaan en kun eje op bais van het overziicht ook nog wat maten opsnorren.
Fleischman z21
Testbaan.
Testbaan.
Op BNLS is een leuk heen en weer can informatie gaande.
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... =108186.15
Zojuist deze update daar gepost:
Vandaag overigens contact gehad met het Utrechts Archief en de bouwtekening in hardcopy besteld. Ze vragen 0,50 euro voor de kopie en 5 euro verzending.
Geen probleem die 5,50. Ik heb dan de tekening ten minste op schaal
Vanmiddag hoop ik de oud-eigenaar te spreken van Horesca van de Mheen voor foto's en info.
Ik ben met DAAR in gesprek voor de modules, ik ga hem toch maken op 3,60 meter. WIl nu gewoon eens een baan zonder compromises maken.
Update
Vandaag de oude eigenaar van Horesca van de Mheen gesproken. Hij heeft een hal met klassieke vrachtwagens naast onze winkel. Daar is zijn bedrijf ooit gestart.
Naast deze foto's ook te horen gekregen dat hal 2 achter de daihatsu dealer zat en tussen hal 1 en 2 een betonboer zat en jacht reparatiebedrijf.
Hij bevestigde overigens het hierboven geschreven artikel over de Kof, die is door zijn vader uit Oost Duitsland gehaald. Die heeft tot 96 dienst gedaan volgens hem.
Hij zou even gaan zoeken naar oude bouwtekeningen en foto's. Wel maakte ik deze foto van een canvas in zijn hal. Zo moet Hal 1 gaan worden:
Foto is uit 94
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... =108186.15
Zojuist deze update daar gepost:
Vandaag overigens contact gehad met het Utrechts Archief en de bouwtekening in hardcopy besteld. Ze vragen 0,50 euro voor de kopie en 5 euro verzending.
Geen probleem die 5,50. Ik heb dan de tekening ten minste op schaal
Vanmiddag hoop ik de oud-eigenaar te spreken van Horesca van de Mheen voor foto's en info.
Ik ben met DAAR in gesprek voor de modules, ik ga hem toch maken op 3,60 meter. WIl nu gewoon eens een baan zonder compromises maken.
Update
Vandaag de oude eigenaar van Horesca van de Mheen gesproken. Hij heeft een hal met klassieke vrachtwagens naast onze winkel. Daar is zijn bedrijf ooit gestart.
Naast deze foto's ook te horen gekregen dat hal 2 achter de daihatsu dealer zat en tussen hal 1 en 2 een betonboer zat en jacht reparatiebedrijf.
Hij bevestigde overigens het hierboven geschreven artikel over de Kof, die is door zijn vader uit Oost Duitsland gehaald. Die heeft tot 96 dienst gedaan volgens hem.
Hij zou even gaan zoeken naar oude bouwtekeningen en foto's. Wel maakte ik deze foto van een canvas in zijn hal. Zo moet Hal 1 gaan worden:
Foto is uit 94
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024