Vervangen van een defecte DR4088 door een nieuwe YD6016

YD6016LN-CS, YD6016ES-CS
bvandewetering
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Vervangen van een defecte DR4088 door een nieuwe YD6016

Bericht door bvandewetering »

Hallo,

Door een voor mij onbekende oorzaak heeft onlangs een van mijn DR4088 bezetmeldmodules van Digikeijs de geest gegeven. Alle uitgangen geven constant bezet aan terwijl alle andere 11 modules nog normaal werken.

Ik ging ervan uit dat ik alle aansluitingen van deze defecte module een op een kan vervangen door een YD6016 module (voor de zekerheid heb ik in de DTS-webshop een vraag hierover gesteld). Nadat ik vandaag de gebruiksaanwijzing van de YD6016 gelezen had, ging ik echter twijfelen.

1. De defecte DR4088 is nr. 9 in een string van 12 bezetmeldmodules. In deze string is steeds de S88 OUT-aansluiting van een module verbonden met de S88 IN-aansluiting van zijn voorganger. Als eerste module gebruik ik een Rosoft LNet 88SD16-n.
Na de defecte module zitten dus nog 3 volgende modules en ervoor zitten 8 modules.

In de handleiding las ik echter dat zowel op de s88N IN Aansluiting vier "s88N" standaard bezetmeldmodules met 16 ingangen kunnen worden aangesloten.

In mijn situatie zou dus de S88 OUT-aansluiting van de nieuwe YD6016 verbonden worden met 8 andere modules en dus niet met 4 andere modules.

Heb ik hier daarom een probleem?

2. In de handleiding en in een ander draadje op dit forum las ik
dat de yd6016 alleen overweg kan met 5V op de s88n aansluiting
.

In mijn situatie is de gehele string via de Rosoft LNet 88SD16-n is aangesloten op de Loconet-T uitgang van mijn Fleischmann TC (die ik mogelijk binnenkort ga vervangen door een YD7100 centrale).

Hoeveel volt de S88 uitgang van mijn Fleischmann TC levert heb ik niet kunnen vinden. De vraag is daarom of een eventueel te hoge spanning op de S88 uitgang van het TC wordt ondervangen door het gebruikt van de Rosoft LNet 88SD16-n aangesloten op de Loconet-T uitgang van het TC?

Met vriendelijke groet,

Ben van de Wetering

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Je kunt de YD6016ES-CS gebruiken.

Die opmerking over de voedingsspanning is alleen van kracht als je de Marklin CS3 gebruikt. Jouw TC geeft gewoon 5V
Bij twijfel dan combineer je de S88 modules met LocoNet modules :)
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

bvandewetering
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Bericht door bvandewetering »

Dank je voor dit duidelijke antwoord op de tweede vraag. Mijn twijfel begon echter bij het eerste punt.
In de handleiding las ik echter dat zowel op de s88N IN Aansluiting vier "s88N" standaard bezetmeldmodules met 16 ingangen kunnen worden aangesloten.

In mijn situatie zou dus de S88 OUT-aansluiting van de nieuwe YD6016 verbonden worden met 8 andere modules en dus niet met 4 andere modules.
Als ik de handleing volg zou dit toch een probleem moeten zijn. Als dat niet het geval is ga ik direct een nieuwe YD6016 bestellen.

Met groet,

Ben

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Dat weet ik niet.

Ik weet wel dat de S88 bus niet langer mag zijn dan 3 meter tussen de modules en dat het aan de centrale ligt hoeveel S88 modules er aangesloten kunnen worden.

Als je Loconet gebruikt kan je op een LN module (YD6016LN-CS) uitbreiden met 5x een S88n module (YD6016ES-CS) als slave.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

bvandewetering
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Bericht door bvandewetering »

Hallo,

Voordat ik 70 Euro uitgeef aan een nieuwe YD6016ES-CS wil ik graag zeker weten dat deze module in mijn situatie ook gaat werken.

Voor de duidelijkheid:

1. het gaat om een string met 12 S88 modules gekoppeld via de S88-IN en de S88-OUT aansluitingen.
2. De eerste module is een Rosoft LNet 88SD16-n. Hierop kunnen maximaal 15 modules op basis van S88 worden aangesloten.
3. Tot voor kort heeft dit altijd zonder probleem gewerkt.
4. Echter nummer 9 (een DR4088) in de string is sind kort defect en moet dus vervangen worden.
5. Ik wilde hiervoor een YD6016ES-CS gebruiken die dus als nummer 9 in een string van 12 modules zou worden aangesloten.

MAAR, en nu komt het mogelijke probleem,

6. Volgens de handleiding van de YD6016ES-CS kunnen op deze module zowel op de s88N IN aansluiting en op de S88-OUT aansluiting maximaal maar vier S88 bezetmeldmodules worden aangesloten.

Heb ik daarom een probleem omdat in mijn situatie dan op de S88-OUT aansluiting van de nieuwe YD6016ES-CS niet vier MAAR acht andere modules zijn aangesloten?

Met groet,

Ben

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

bvandewetering schreef: 13 aug 2023, 10:13 1. het gaat om een string met 12 S88 modules gekoppeld via de S88-IN en de S88-OUT aansluitingen.
Da's een best lange string. Hoe lang is de totale kabellengte van s88LN t/m module 12 ?? Mijn gok is, dat dat zeker langer dan 3 meter, mogelijk zelfs langer dan 5 meter is ....

bvandewetering schreef: 13 aug 2023, 10:13 2. De eerste module is een Rosoft LNet 88SD16-n. Hierop kunnen maximaal 15 modules op basis van S88 worden aangesloten.
Logisch gezien kan de s88LN dat inderdaad. Fysiek vaak niet. Maximale gegarandaarde kabellengte is 3 meter. Meestal werkt het tot 5 ook wel, daarboven "leef" je echt op bonus ;)
bvandewetering schreef: 13 aug 2023, 10:13 3. Tot voor kort heeft dit altijd zonder probleem gewerkt.
Goed, da's mooi.
bvandewetering schreef: 13 aug 2023, 10:13 4. Echter nummer 9 (een DR4088) in de string is sind kort defect en moet dus vervangen worden.
Wat is/lijkt het defect te zijn ?
bvandewetering schreef: 13 aug 2023, 10:13 5. Ik wilde hiervoor een YD6016ES-CS gebruiken die dus als nummer 9 in een string van 12 modules zou worden aangesloten.
Niet aan te bevelen, sowieso moet de YD6016ES-CS in het geval van een combi als eerste module achte de s88 Master ( hier de s88LN ) komen. De reden hiervoor is tweeërlei: De s88LN heeft maar een zeer beperkte 5V spanningsregelaar van 100 mA, 30mA gaat daarvan al naar de s88LN processor, blijft er nog maar 70 over voor de rest. De YD6016ES-CS neem meer stroom op dan de conventionele s88 melders. Ook ca. 15-20mA / stuk. Ten tweede heeft de YD6016ES-CS een voedingsspanningsbewaking. Als de +5V te laag wordt, b.v. door te lange kabels, stopt deze met werken.
bvandewetering schreef: 13 aug 2023, 10:13 MAAR, en nu komt het mogelijke probleem,

6. Volgens de handleiding van de YD6016ES-CS kunnen op deze module zowel op de s88N IN aansluiting en op de S88-OUT aansluiting maximaal maar vier S88 bezetmeldmodules worden aangesloten.
Dat is op zich niet helemaal lekker uit de vertaling van de handleiding gekomen... sorry daarvoor. Zolang aan de voorwaarden van voedingsspanning/-stroom (5V +/-0.25V en 25mA per YD6016ES-CS) en kabellengte (max. 3 meter gegarandeerd) kunnen er best meer modules achter elkaar aangesloten worden. de +4 extra geldt voor gebruik achter een YD6016LN-CS ( LocoNet ). Deze kan maximaal 5 extra s88N modules uitlezen.
bvandewetering schreef: 13 aug 2023, 10:13 Heb ik daarom een probleem omdat in mijn situatie dan op de S88-OUT aansluiting van de nieuwe YD6016ES-CS niet vier MAAR acht andere modules zijn aangesloten?
Niet daarom, wel omdat je naar mijn mening een te lange s88 string hebt.

Advies: deel je string op in meerdere LocoNet aansluitingen met daarachter minder s88N modules. Of... zoek een tweedehands DR4088-CS of koop een nieuwe: https://www.modeltreinexpress.nl/websho ... s%204088CS?

Grtzz,
Karst
Yet another Model Railroad Company

bvandewetering
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Bericht door bvandewetering »

Dank je wel Karst voor dit duidelijke antwoord en advies.

1. De 12 modules op mijn baan zitten fysiek op 3 verschillende locaties. De afstand tussen deze locaties is 3-5 m. In totaal dus een redelijke lengte :D . Maar, tot nu toe heeft alles altijd zonder probleem gewerkt.

2. Ik zou dus het geheel in drie LN-blokken kunnen opdelen maar zou dan twee YD6016LN-RC moeten bijkopen. Voorlopig is dat echter niet aan de orde omdat er een YD7100 hoger op de prioriteitenlijst staat (zie ook mijn vraag hierover elders op dit forum). Maar ook omdat ik tot nu toe geen enkel probleem met slechte meldingen heb gehad.

3. Dat de DR4088 defect is blijkt volgens mij uit het feit dat alle 16 melders constant "bezet" aangeven terwijl de secties zelf niet bezet zijn. De modules achter de defecte werken nog wel gewoon.

4. Ik ga denk ik je advies maar volgen en koop een nieuwe DR4088 (zolang ze nog beschikbaar zijn).

Met groet,

Ben

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ik denk dat je in de war bent met de YD6016LN-CS

De RC versie is RailCom en heeft niets te maken met dit probleem. Je moet de LN-CS versie hebben.

Je kunt ervoor kiezen om het probleem voor je uit te schuiven. Maar zoals ik de tekst van Karst interpreteer, en het zelf ook inschat, werkt je modelbaan nu op gratie van goed geluk.

Is het niet handiger om voor de aanschaf van de YD7100 ook dit gedeelte beter te organiseren?

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

bvandewetering
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Bericht door bvandewetering »

Klopt, ik zou de iets goedkopere LN-CS versie moeten hebben.

Maar, zoals gezegd, ik heb tot nu toe nooit enig probleem met niet of slechtwerkende bezetmelders gehad en, eerlijk gezegd, kan ik me niet voorstellen dat dit (alleen maar) een kwestie van geluk is.

Als een probleem niet bestaat kan ik de oplossing ervan ook niet voor me uitschuiven ook al ga ik op termijn de zaak wel, stapsgewijs, aanpassen.

Met groet,

Ben

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Klopt, er is nu nog niets aan de hand.

Maar hou er rekening mee dat het fout gaat wanneer je over stapt naar een andere modernere centrale, de techniek is tegenwoordig fijn gevoeliger dan jouw TC en Rosoft producten (relatief verouderde techniek).

Gewoon proberen tegen die tijd.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “YD6016 Bezetmeld producten”