Vervanging Fleischmann TwinCentre door YaMoRC YD7100 centrale

Topic voor de YD7000 varianten zoals, YD7001, YD7100 en YD7101
bvandewetering
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Vervanging Fleischmann TwinCentre door YaMoRC YD7100 centrale

Bericht door bvandewetering »

Hallo,

Ik denk er over om mijn ruim 20 jaar oude Fleischmann Twin-Center te vervangen door een YaMoRC – YD7100 centrale die binnenkort beschikbaar zou moeten komen.
Ik heb echter nog een aantal vragen die een van jullie mogelijk beantwoorden kan.

Over de huidige situatie het volgende:
  • Als voeding voor de TC gebruik ik de 15V uitgang van een Uhlenbrock 20.075 trafo.
  • Naast de voeding van de baan gebruik ik ook de uitgang voor een programmeerspoor.
  • Op de Loconet-B uitgang is een kabel voor een booster aangesloten. Een booster heb ik echter nog niet.
  • Op de Loconet-T uitgang is een Rosoft Loconet Interface aangesloten voor de USB-verbinding naar mijn PC en de eerste van negen S88 terugmeldmodules (een Rosoft LNet 88SD16-n). Het aantal modules is vastgelegd LNet 88SD16-n maar ook in de TC.
  • Als schakelmodule (voor wissels en relais) gebruik ik een serie DR 4018-modules van Digikeijs. De adressen van de te schakelen wissels en relais DR 4018-modules vastgelegd maar moeten daarnaast ook in de zijn in de TC zijn aangemeld.
  • Voor de aansturing van mijn baan gebruik ik iTrain.
Vragen:
1. Kan ik de Uhlenbrock voeding ook voor de YD7100 gebruiken?

2. Omdat ik de Loconet-T uitgang van de TC gebruik zal ik ook de YD7101 moeten aanschaffen (de YD7100 heeft immers geen Loconet-T uitgang, de YD7101 wel).
Is dat juist of zijn hier andere opties voor de aansluiting van mijn PC en de S88-modules

3. Ik neem aan dat ik het aantal S88-modules ook in de YD7100 moet aangeven. Klopt dat?

4. Hoe zit het met de adressen van de wissels en relais aangesloten op DR 4018-modules. Moet ik die in de YD7100 net zo omslachtig als in de TC aanmelden?

Hopelijk kan iemand deze vragen benantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Ben

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Vragen:
1. Kan ik de Uhlenbrock voeding ook voor de YD7100 gebruiken? nee, de uhlenbrock voeding heeft als uitgangsspanning wisselstroom (AC) en de YD7100 wil graag gelijkstroom (DC)

2. Omdat ik de Loconet-T uitgang van de TC gebruik zal ik ook de YD7101 moeten aanschaffen (de YD7100 heeft immers geen Loconet-T uitgang, de YD7101 wel).
Is dat juist of zijn hier andere opties voor de aansluiting van mijn PC en de S88-modules Dit is juist, en ja er zullen vast wel andere opties zijn. Echter wil je een betrouwbare centrale dan is het mijn advies om de YD7101 erbij te kopen.

3. Ik neem aan dat ik het aantal S88-modules ook in de YD7100 moet aangeven. Klopt dat? ik kan nog geen handleiding van de YD7100 vinden, ik kan deze vraag niet beantwoorden

4. Hoe zit het met de adressen van de wissels en relais aangesloten op DR 4018-modules. Moet ik die in de YD7100 net zo omslachtig als in de TC aanmelden? naar mij weten kan je dat ingeven in het softwareprogramma dat bij de YD7100 hoort.
Met vriendelijke groet, Mark

bvandewetering
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Bericht door bvandewetering »

Dank je Mark voor dit duidelijke antwoord.

Bij het 2e punt heb ik echter nog een vervolgvraag.

Uit de beschrijving van de YD7100 maak ik op dat er een ES-IN-Link is, "the next thing after good old S88 signalling, fully compatible with s88N with our YD6902-EXT adapters". Deze YD6902-EXT adaptor is met een prijs van nog geen 10 Euro veel goedkoper dan de YD7101.

Ik zou dus deze adapter kunnen gebruiken voor de aansluiting van de S88 modules en de LAN- of de USB-aansluiting op de PC?

Met groet,

Ben

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Ben,

Zoals ik de beschrijving lees heb jij gelijk, en zal het ook via de YD6902-EXT adapter de S88 kunnen aansturen.

Echter de centrale is nog niet uit, Martin en Karst zijn op vakantie en die laatste heeft verdomd veel kennis de centrale :D hopelijk reageert hij als hij weer aan het werk is.
Met vriendelijke groet, Mark

bvandewetering
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Bericht door bvandewetering »

Hallo Mark en anderen,

Ik heb toch nog een aantal andere vragen over de vervanging van mijn TC door een YD7100 centrale.

1. In het (redelijk verre) verleden heb ik ooit een Digikeijs booster (DR5033 ) aangesloten gehad op mijn TC. Dit gaf toen de nodige problemen die zo erg waren dat ik de booster met voeding en al heb teruggestuurd (en het aankoopbedrag heb teruggekregen). Volgens deskundigen werden deze problemen veroorzaakt door het feit dat dat de "DR5033 een H-Bridge booster is en het TC een Common-Ground systeem en dat dit een match van de twee zou bemoeilijken". (https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 17#p161817)

Ik heb ergens gelezen dat de YD7100 (net als de DR5000 al dan niet met upgraden naar de YD7001) een H-Bridge systeem is.
Ik neem aan dat een volledige vervanging van het TC (common ground) door de YD7100 (H-Bridge) op mijn baan geen probleem zal opleveren. Klopt dit?

2. In een ander draadje op dit forum is sprake van een vervanging van een Intellibox door een YaMoRC centrale. viewtopic.php?t=705

In dit draadje wordt de vraag gesteld of de loconet B aansluiting gebruikt kan worden om S88 melders (met als eerste een Rosoft L.Net s88sd16-n --> net als bij mij) op aan te sluiten. Het antwoord van Karst op deze vraag was:
Jawel, werkt gewoon.
.
Klopt het daarom dat ik geen YD6902-EXT adapter nodig zou hebben? En wat als ik een booster zou willen aankoppelen?

3. Ik heb in mijn voorraadkast een SkyTronic "Regulated DC Power Supply" gevonden met een uitgangsspanning van 13,8V en een vermogen van 1,5 - 2 Amp.

Kan de YD7100 daar op een N-spoorbaan mee uit de voeten (in ierder geval om te beginnen)? Of is dit toch te weinig?

Met groet,

Ben

bvandewetering
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Bericht door bvandewetering »

Goedemorgen allemaal,

Ook al is een antwoord op de vragen die ik hierboven heb gesteld nog niet urgent (de YD7100 is immers nog niet beschikbaar) ze staan nog wel steeds op een reactie te wachten. :roll:

De belangrijkste vraag is echter wanneer is " mid Q3" is aangebroken? Wanneer zal de YD7100 leverbaar zijn?

Met groet,

Ben

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

bvandewetering schreef: 10 aug 2023, 22:17 Hallo Mark en anderen,

Ik heb toch nog een aantal andere vragen over de vervanging van mijn TC door een YD7100 centrale.

1. In het (redelijk verre) verleden heb ik ooit een Digikeijs booster (DR5033 ) aangesloten gehad op mijn TC. Dit gaf toen de nodige problemen die zo erg waren dat ik de booster met voeding en al heb teruggestuurd (en het aankoopbedrag heb teruggekregen). Volgens deskundigen werden deze problemen veroorzaakt door het feit dat dat de "DR5033 een H-Bridge booster is en het TC een Common-Ground systeem en dat dit een match van de twee zou bemoeilijken". (https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 17#p161817)

Ik heb ergens gelezen dat de YD7100 (net als de DR5000 al dan niet met upgraden naar de YD7001) een H-Bridge systeem is.
Ik neem aan dat een volledige vervanging van het TC (common ground) door de YD7100 (H-Bridge) op mijn baan geen probleem zal opleveren. Klopt dit?
Dat probleem met de H-bridge heeft alleen betrekking hoe booster of centrale de voeding omzet naar DCC-signaal, tevens snap ik niet dat als je een TC bezit een Digikeijs booster neemt, dan is een Uhlenbrock booster een logischer keus geweest.

2. In een ander draadje op dit forum is sprake van een vervanging van een Intellibox door een YaMoRC centrale. viewtopic.php?t=705

In dit draadje wordt de vraag gesteld of de loconet B aansluiting gebruikt kan worden om S88 melders (met als eerste een Rosoft L.Net s88sd16-n --> net als bij mij) op aan te sluiten. Het antwoord van Karst op deze vraag was:
Jawel, werkt gewoon.
.
Klopt het daarom dat ik geen YD6902-EXT adapter nodig zou hebben? En wat als ik een booster zou willen aankoppelen?
dat klopt, een booster aansluiten kan ook gewoon, ik zie op de booster 2 loconet aansluitingen

3. Ik heb in mijn voorraadkast een SkyTronic "Regulated DC Power Supply" gevonden met een uitgangsspanning van 13,8V en een vermogen van 1,5 - 2 Amp.

Kan de YD7100 daar op een N-spoorbaan mee uit de voeten (in ierder geval om te beginnen)? Of is dit toch te weinig?
Niet doen, bij de YD7100 wordt een voeding meegeleverd, je hebt keuze uit 15 Volt of 19 Volt

Met groet,

Ben
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hou er maat rekening mee dat de YD7100 dit jaar niet meer geproduceerd zal worden. Op dot moment is er nog veel onduidelijkheid rondom de centrale.

Ik verwacht dat YaMoRC binnenkort wel wat meer bekend zal gaan maken hierover.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

bvandewetering
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2021, 10:30

Bericht door bvandewetering »

Goedemiddag,

Is er als iets te vertellen over het moment waarop de YD7100 leverbaar zal zijn? Of blijft het voorlopig nog een kwestie van geduld hebben.

Met groet,

Ben

MaWi
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2021, 23:18

Bericht door MaWi »

Geduldig zijn en de website van YaMoRC in de gaten houden 😀

Plaats reactie

Terug naar “YD7xxx Digitale centrale”