YD7001 en iTrain via LAN: Treinen rijden niet.

Topic voor de YD7000 varianten zoals, YD7001, YD7100 en YD7101
Eenerspoor
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2023, 16:47

YD7001 en iTrain via LAN: Treinen rijden niet.

Bericht door Eenerspoor »

Beste mensen,

Van mijn DR5000 heb ik d.m.v. de YD9401 een Yamorc centrale gemaakt en het hele installatieproces doorlopen volgens de handleiding van DTS. Nu zou ik met iTrain kunnen rijden via een LAN-verbinding tussen pc en centrale. Helaas werkt dat nog niet.

1. In iTrain heb ik de interface aangemaakt op LocoNet TCP/IP met het juist IP-adres en.
2. De centrale laat zich aan- en uitschakelen met de knop "Verbinden" in iTrain.
3. Locomotieven regeren nergens op. Niet via routeren en ook niet via handmatig rijden.
4. Wissels laten zich niet schakelen.
5. Ik heb ook een interface aangemaakt via USB en dan werkt alles zoals verwacht.
6. Via LAN-verbinding kan ik ik wel rijden en schakelen met de rijregelaar op het plaatje van de centrale.
7. Als ik de LAN interface gebruik maak ik de USB-interface inactief en omgekeerd. Bovendien koppel ik de USB-kabel los bij LAN-verbinding en omgekeerd.

De centrale is via een switch verbonen met het thuisnetwerk en de trein-pc is op diezelfde switch aangesloten.

Wie kan mij hiermee helpen en vertellen wat ik verkeerd doe?
Kan ik misschien beter de Z21 als interface instellen in iTrain?

Mvg,
Henk

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

Ik vermoed, dat je de locs en wissels nog moet vertellen dat ze aan je nieuw gemaakte interface hangen.

Als je kunt in- en uitschakelen, werkt het interface.
Yet another Model Railroad Company

berthuurneman
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2023, 14:42

Bericht door berthuurneman »

Als je yd7001 opstart via de pc, zie je dan naast de aan/uitknop de tekst yd7001 - plus een langnummer. Waarschijnlijk je gebruikersnummer. Als dat niet zo is, kan het daar aanliggen. Had ben ook zoiets


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Eenerspoor
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2023, 16:47

Bericht door Eenerspoor »

@Karst: Ik heb in iTrain in het menu "Interfaces" - tabblad " Verbinding" alles aangevinkt, dus Voertuigen, Accessoires en Terugmelders.
Wat kan/moet ik dan nog meer doen?

@berthuurneman: Op het scherm staat naast de aan-uitknop het serienummer, dus dat is de oorzaak niet. Bovendien kan ik vanuit iTrain de YD7001 aan- en uitschakelen, dus wordt hij wel gezien in het netwerk. Maar de verdere communicatie tussen iTrain en de YD7001 werkt niet.

Mvg,
Henk

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

Hoi,

Bij elke Loc:
iTrain Set Interface with Loco.png
iTrain Set Interface with Loco.png (133.62 KiB) 256 keer bekeken
Bij elk sein...
De bijlage iTrain Set Interface with Signal.png is niet meer beschikbaar
En dus elk artikel dat je wilt aansturen moet je het interface waarmee je het wilt aansturen opgeven...

...Maar de verdere communicatie tussen iTrain en de YD7001 werkt niet...
Dat statement klopt dus niet ;) Werkt wel, maar gebeurt niet, omdat de toewijzing van Interface aan Loc/Sein/Wissel er niet is.

Groet,
Karst
Bijlagen
iTrain Set Interface with Signal.png
iTrain Set Interface with Signal.png (61.67 KiB) 256 keer bekeken
Yet another Model Railroad Company

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Meestal zal iTrain dat automatisch doen, tenzij de reeds opgegeven interface nog steeds aanwezig is.

Als je de oude eerst verwijderd en dan de nieuwe aanmaakt neemt hij die over bij alle artikelen.

Kan je een screenshot geven van je interfaces?
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Eenerspoor
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2023, 16:47

Bericht door Eenerspoor »

Het probleem is opgelost, met dank aan Karst en DTS.
Ik had de oude DR5000/YaMoRC USB LocoNet nog in iTrain staan. Ik had vinkje in de kolom Actief wel weggehaald, maar iTrain had die nog steeds gekoppeld aan de locs en wissels.Als je een interface alleen maar uitvinkt, blijft hij toch gekoppeld aan locs, accessoires en terugmelders.
Ik heb die oude interface gewist uit het menu Interfaces en - misschien ten overvloede - iTrain opnieuw opgestart en daarna werkte alles normaal. Treinen konden weer rijden en wissels werden weer geschakeld.
iTrain verandert dat dus wel automatisch, maar alleen als je een niet-gebruikte interface wist.

Mvg,
Henk

Plaats reactie

Terug naar “YD7xxx Digitale centrale”