Herkennen lokje + Ombouw digitaal

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Herkennen lokje + Ombouw digitaal

Bericht door hvdkooij »

Wie herkent deze lok?
Onbekende diesel lok
Onbekende diesel lok
P1000250a.jpg (112.4 KiB) 341 keer bekeken
Ik heb hem 2e hands met een vage beschrijving overgenomen.

En weet iemand hoe ik de print hier uit licht?
Stuur printje annex moter aansturing
Stuur printje annex moter aansturing
P1000266a.jpg (115.84 KiB) 341 keer bekeken
Want lijkt wel een popnagel verbinding.

Ik wil liefst de print loskoppelen zodat ik alleen de aansluiting naar de motor over hou en er een DCC decoder tussen kan klussen.

Voorzichtig wrikken gaf nog geen beweging waar ik op hoopte.
Fleischman z21
Testbaan.

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Een Fleischmann 7218 rangeerlokje lijkt me zo:

En het onderdelenoverzicht/opbouw van deze lok.

Ombouw van deze lok naar digitaal op de jijbuis:



Ik hoop dat je wat aan de info hebt om verder te komen.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Met die naam kan ik wel wat verder komen.
Handeiding van Fleischmann zelf https://www.fleischmann.de/static/front ... 201223.pdf
En de reserve onderdelen https://www.fleischmann.de/static/front ... _13612.pdf
Fleischman z21
Testbaan.

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Mooi zo, succes verder :)
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Ik heb vandaag een Keune N45 ingebouwd. Dat is gelukt zonder die popnagel constructie los te maken.

Dat ging als volgt:
1. Strippen van de wielen maken links en rechts aan de onderkant van de print contact. Met een fijne schroevendraaier is dat weg te drukken. Daarna uit voorzorg er een hout flinter(tje) links en rechts tussen gepropt als isolatie.
2. Daarna de condensator los gesoldeerd en de spoel los geknipt.
3. rood en zwart op de strippen naar de wielen (lok voed uit alle 3 de assen)
4. orange en grijs op print waar de condensator zat.

Gelijk gezeur want ik had één as los gehad en verkeerd om terug gezet. Dat levert dus gelijk sluiting op op je rails. Na omdraaien ging het weer goed.

De lok stuurt nog wat stug maar dat is mechanisch. Daar moet ik nog wat aan gaan frobbelen vermoed ik. Soms heeft die een door punt. Hoewel dat op het eerste rondje nog veel erger was.

Dus ik heb nog wat te prusen met die lok.
Fleischman z21
Testbaan.

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Dit weekend weer iets gaan prutsen met deze lok.

Net even draden ingekort. Dat moetst nog gebeuren om de kap er op te kunnen krijgen. Had alles nog op de volle 15 cm draad zitten omdat het nog een test was.

Lok lijkt wel zwaarder te lopen dan aantal weken geleden. (Of is het al weer maanden geleden.) Moet nog even kijken of ik kan zien of dat te fixen is. De motor heeft erg makkelijk een dood punt. Dus dan is een tikje nodig om de boel te laten rijden. Weet dus ook niet of het zinvol is de motor nog te vervangen.

Onder de treep zoek ik uiteindelijk een niet te grote rangeer lok die op dcc werkt. Het type wat je op de prive terreinen zag rijden om de wagons klaar te zetten voor het ophalen door de grote jongens voor de grote afstand. (suggesties daarvoor zijn welkom.)

Dit beestje is meer een stukje ervaring op doen met het prutsen aan een lok en minder geschikt om het echte rangeer werk te doen op de baan.

Op en keuhn N45 is de default waarde CV9=0 en met CV9=1 werkt het al iets minder slecht. (Zie ook https://kuehn-digital.de/files/N45_de_b.pdf)
Wat ik wel apart vind is dat de lok soms pas seconden na het aanpassen van de snelheid reageert. Met name met remmen.
Fleischman z21
Testbaan.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Haal de borstels er even uit en meet of je tussen alle collectoren dezelfde Ohmse waarde meet.

Het klinkt alsof een wikkeling bijna door is.

Het laat reageren kan erop wijzen dat de N45 met zijn lastregeling de motor niet onder controle krijgt. In dat geval zou ik de decoder omwisselen met een DH10C.




Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

DTS schreef: 30 aug 2023, 18:02 Haal de borstels er even uit en meet of je tussen alle collectoren dezelfde Ohmse waarde meet.

Het klinkt alsof een wikkeling bijna door is.

Het laat reageren kan erop wijzen dat de N45 met zijn lastregeling de motor niet onder controle krijgt. In dat geval zou ik de decoder omwisselen met een DH10C.
Het verschil is vooral significant tussen wel of niet de kap op de lok. Dus ik neem aan dat ik daarmee een mechanische uitdaging heb gecreëerd. En dat is niet mijn meest sterke kant. Had al ontdekt dat mijn scheiding met hout flintertjes al te dik was waardoor de klemmen van de motor al te hoog zaten. En dan gaat het om sub mm dingetjes. Om een electrische scheiding te waarborgen zit daar nu een flinter tussen van een plakbandje op een postit memo en dat op maat geknipt en er tussen gedrukt.

Daarmee kreeg ik in ieder geval de kap er weer op. Maar ik vermoed dat de motor nog teveel last heeft van de kap. Daar moet ergens nog wat ruimte gemaakt worden vermoed ik. Wellicht maar eens een klus dagje ergens doen met wat ervaring er bij op dit punt. Mijn mechanica ervaring was eerste helft jaren 80 en op iets grotere schaal in de zin van vakantiewerk in de mechanisatie van roltafels in kassen met wat daarbij kwam kijken.

En hoe die motor uit elkaar moet voor de koolborstels is ook nog een puzzeltje voor mij.
Fleischman z21
Testbaan.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Heb je een foto van de binnenkant?
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”