Bezetmelders in korte blokken

Vragen over de besturingsoftware iTrain
Heuficus
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:07

Bezetmelders in korte blokken

Bericht door Heuficus »

L.S,

Zie bijgesloten baanontwerp. Het is en baanontwerp voor een kopstation van de Rhatische Bahn, met een kleine werkplaats. Treinen komen binnen via blok 4 en rijden via de wisselstraat naar blok 2 of 3. Hier kan een loc afgekopeld worden en via blok 1 en het andere spoor "omrijden". Lege rijtuigen kunnen gerangeerd worden naar blok 5. Blok 8 is in de bais altijd vrij, om het mogelijk te maken dat locs in of uit de loods (werkplaats) kunnen. In blok 11 kunnen losse goederenwagens worden 'geparkeerd' (eventueel om deze te lossen).

ten behoeve van het rangeren zijn blokken 6 en 9 relatief kort. Een loc zou hier moeten kunnen oprijden , zonder dat daarvoor de deuren van de loods open moeten. De lengte zal niet meer zijn dan die van een loc met 1 of twee rijtuigen. De smalspoorrijtuigen zijn beduidend korter dan de normaalspoorexemplaren van de SBB/BLS. Ook de blokken 7 en 10 in de loods zijn relatief kort.

Blokken 6 en 7 maar ook 9 en 10 zullen aparte blokken moeten zijn om er voor te zorgen dat de loc op kan rijden naar de loods, zonder dat de deuren open moeten. Een zwaailicht of wellicht dwergsein zal het inrijden van de loods beveiligen. Daar ben ik nog niet uit.

De vraag is hoe ik om moet gaan met blokken 6, 7, 9 en 10. Volstaat 1 melder in deze blokken, en zo ja, kan ik daar nauwkeurig genoeg mee rijden op positie? Of is twee ultra korte melders beter?

Daarnaast een vraag over het kruisspoor tussen Seinen S4 en S6. Hoe sluit ik deze in Dinamo aan? Het zou mogelijk moeten zijn om treinen vanuit blok 4 binnen te laten lopen in blok 2, en gelijktijdig vanuit blok 5 of 8 te rangeren in blok 3. Daarvoor zullen de wissels gevoed moeten worden vanuit de blokken 2,3,4 en 5 OF 8. Vanuit welk blok moet de kruising gevoed worden als de trein/loc moet 'oversteken' van blok 3 naar 4 of van 2 naar 5 OF 8. Moet ik hier ook werken met een relaisschakeling? Het lijkt me niet handig om de hele wisselstraat een apart blok te maken omdat dan de gelijktijdige bewegingen van 4 naar 2 en 5 naar 3 niet mogelijk zijn. Er wordt gebruik gemaakt van Fleischmann Piccolo rails met bedding. Wissels kunnen 'denkend' worden gemaakt door de draadbruggen te verwijderen. Elk advies is welkom.

Met vriendelijke groet
Pascal van den Heuvel
Bijlagen
Werkstatt_RhB.zip
(4.73 KiB) 46 keer gedownload

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Wederom even aandacht voor de juiste categorie! Dit is een iTrain vraag, geen vraag over schaal N.


Laatst omhoog gehaald door Heuficus op 20 apr 2023, 23:38.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “iTrain”