Zimo decoder

Cees
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2021, 22:14

Zimo decoder

Bericht door Cees »

In een van mijn locs zit een Zimo decoder, waarvan ik graag het geluid (sowieso van de stoommachine) zou willen verhogen. Het vreemde is dat ik bij uitlezen van de decoder via iTrain telkens verschillende waardes terugkrijg qua fabrikant en versie. Vaak staat er Zimo Elektronic en soms staat er bij fabrikant: #90 of #95, maar soms ook nog andere getallen?! Bij de versie krijg ik terug nummers als: 169 of 48.
Dat is redelijk verwarrend.
Kan iemand mij misschien verder helpen hoe ik het motor geluid harder kan laten klinken?
Dat geldt overigens ook in mindere mate voor de andere geluiden.
Ik heb begrepen dat Zimo geen centrale geluidsregelaar heeft op een bepaalde CV waarde, maar daar ben ik ook weer niet zeker van.

Merci alvast voor de reacties,
Cees van Stiphout, Maastricht.
Met vriendelijke groeten
Cees van Stiphout

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Cees,

Meestal is bij Zimo CV 266 de totale geluidssterkte.

Maar bij verschillende waardes uitlezen kan verschillende oorzaken hebben, vieze wielen of raills kan ook deze verschijnselen hebben.
Met vriendelijke groet, Mark

Cees
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2021, 22:14

Bericht door Cees »

Helaas, dat heeft niet het gewenste effect.
Denk dat wielen en programmeer-rail voldoende schoon zijn.
Probleempje dus nog niet opgelost.
Met vriendelijke groeten
Cees van Stiphout

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Cees,

Heb jij een artikelnr van de bewuste lok?
Met vriendelijke groet, Mark

Cees
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2021, 22:14

Bericht door Cees »

Het is een Fleischmann loc 403401, die ik zeker al 10 jaar in bezet heb.
Een tandradloc van de Bergheimer Lokal Bahn met als naam Horst.
Naar ik aanneem heb ik er ooit eens een sounddecoder in laten zetten, maar dat weet ik niet precies meer.
Ik ben bijna 3 jaar geleden verhuisd; heb de loc toen in een doos terug gestopt ... en die er pas nu weer uitgehaald.
Het vreemde is dat met het uitlezen via de IB II hij telkens andere waardes leest.
Dat gebeurt ook bij het lezen van de decoder via iTrain.
Het gekke is ook dat een andere (soortgelijke loc) precies dezelfde stationsomroep geluiden heeft; die sounddecoder is een ESU.
Met vriendelijke groeten
Cees van Stiphout

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Cees,

Ik heb bij Zimo even gekeken bij oudere versies van sounddecoders, ook hier geeft men CV266 als Totale volume weer.

Maar de fabrikantencode van Zimo is 145, het gekke is ook dat jij andere, wisselende waardes leest.
Om zeker van te zijn welke decoder erin zit adviseer ik je om eens langs de DTS werkplaats te gaan, of bij Bentink te Apeldoorn om eens te kijken of hun hem wel kunnen uitlezen.
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”