Testbaan voor Rocrail

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

treinenwaal schreef: 29 jan 2023, 15:54 hoe kom je daar aan?
Dit is een eigen ontwerp en print ik met mijn 3D-printer. Ik heb ze ontworpen voor een 'kroegbaantje' waar ik mee bezig ben. Maar het gaf nogal wat lawaai met de rails vastgeschroefd aan de plaat. Dus wilde ik iets bedenken om de klankkast van de c-rails te omzeilen. Met dit ontwerp kunnen de clips ook wat veren, waarvan ik de verwachting heb, dat daardoor ook de rails bij transport minder gauw losraken. En het laatste voordeel is dat je de rails niet beschadigt met schroefgaten.
Behalve deze clips heb ik ook draadclips ontworpen, waarmee je draden onder of bovenop de baan kunt bevestigen.
treinenwaal schreef: 29 jan 2023, 15:54 En t zou leuk zijn als je ervan een foto met rails hier post


Deze komen zeker. Maar ik heb een ander type hot-end besteld voor de 3D-printer. Dus die moet eerst aangepast. Ik hoop daar deze week tijd voor te vinden en dan een serie te printen.
Met vriendelijke groet,

Cor

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Printer voorzien van de nodige upgrades en wat geprint. Railhouders onder de c-rails geklemd ziet er zo uit:
Afbeelding
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... c690a0.jpg

Van onderen ziet het er zo uit:
Afbeelding
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 1f1063.jpg

En dan even een vooraanzicht:
Afbeelding
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 5123b1.jpg

Bij de voorste draadklemmetjes kun je de draden zowel erdoorheen trekken, als erin duwen.
Beide soorten clips zet je dan met schroeven vast met een vlakke onderzijde.
Met vriendelijke groet,

Cor

treinenwaal
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2021, 09:34
Locatie: Winterswijk-Huppel

Bericht door treinenwaal »

erg leuk goed idee !

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

De printjes zien er nog niet erg goed uit, maar dat komt omdat ik een nieuw hot-end in de printer heb ingebouwd en een aantal smoothers. Moet het hot-end even leren begrijpen door de juiste instellingen in de slicer te gaan gebruiken, dus nu even de nodige proeven doen om een goede instellingen te vinden.
Vandaag nog een smoother inbouwen en dan zijn alle assen voorzien.
Een TBC (To Be Continued)-gevalletje dus.
Morgen de kopbalken op maat maken en monteren op mijn bakken. Scharnieren inhakken en iets bedenken voor de 3D-printer om ervoor te zorgen, dat de platen goed tegen elkaar aan komen liggen. Dit om ervoor te zorgen dat de railovergangen goed tegen elkaar aan komen liggen.

Kleine stapjes, maar langzaam verder.
Met vriendelijke groet,

Cor

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Weer eens tijd kunnen vinden om bezig te zijn met de bakken. De eerste kopbak is nu klaar. De keuringsdienst heeft hem goed genoeg bevonden en niet door de ratten besnuffeld.

Afbeelding

Voor de kopbak heeft een afgedankt bed z'n leven mogen door een orgaandonatie in de vorm van de meubelbouten.

Afbeelding

Afbeelding

Misschien vandaag nog de andere kopbak. Als deze klaar is, kan ik de scharnieren inhakken. Dan de hele zaak netje maken, schuren en vernissen.
Met vriendelijke groet,

Cor

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Toch nog doosje zin gevonden en tweede kopschot ook klaar. Volgende klus is het inhakken der scharnieren.
Met vriendelijke groet,

Cor

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”