Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Gaat lekker zo! Maar overbelast je heup niet. Anders ligt het straks een tijdje stil en jij ook!
Groet,
Joop

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Bedankt Joop, Ik pas zeker op maar geen pijn dus dan gaat het goed. grt Ton

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

In de afgelopen week de netwerk bekabeling verder aangelegd en gebeugeld. Als programeer spoor bedacht dat ik daar de rollenbank mooi voor kan gebruiken en deze een plaatsje op het bedieningspaneel gegeven (Foto 40 en 41),
De eerste contouren van de klimspiraal zijn ook zichtbaar (Foto 42). Dit vooral gedaan om te testen of er voldoende hoogte is voor de pantografen en dat is er. Ik wil gaan rijden met de panto's omhoog dus daar moet nog een inrijopvang voor gecreëerd worden t.z.t. De TV opgehangen (Foto 43), die kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden en als extra scherm dienen. Zo langzamerhand raak ik een beetje uit het werk en is het wachten op de bestelde draad ( div. kleur en diktes), servomotoren, terugmeld- en servo decoders etc.. Als die binnen zijn kan ik gaan beginnen met het aanleggen van de bedrading en daarna eerst het uittesten van de testbaan met i-train. Zodra dat onder de knie is kan de rest van het schaduwstation aangelegd en bedraad worden.
De plek waar een aantal decoders moeten komen is te zien op Foto 44. Wordt vervolgd
Bijlagen
Foto 40.jpg
Foto 40.jpg (93.95 KiB) 196 keer bekeken
Foto 41.jpg
Foto 41.jpg (70.74 KiB) 558 keer bekeken
Foto 42.jpg
Foto 42.jpg (94.51 KiB) 558 keer bekeken
Foto 43.jpg
Foto 43.jpg (66.86 KiB) 558 keer bekeken
Foto 44.jpg
Foto 44.jpg (96.11 KiB) 558 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kolstt op 24 jul 2023, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Op de laatste dag nog even gauw een update. De laatste weken ook druk geweest met andere zaken omdat het wachten was op de bestelling van draad , decoders etc. Deze half december opgehaald bij Martin Domburg. 4 stuks Plan E rijtuigen van Artitec van verlichting voorzien en de overige benodigde aanpassingen uitgevoerd. Ik zal hier niet teveel over uitweiden maar eigenlijk is het ongehoord wat je allemaal moet uitvoeren om deze nieuw uitgeleverde rijtuigen rijdend (Foto 45) over je baan te krijgen. Ging veel tijd inzitten. Enige wat nog niet werkt is de sluitverlichting maar dat komt nog wel'
Inmiddels gestart met het aanleggen van de bedrading. Gezorgd dat de bekabeling bij het in en uitschuiven van het paneel soepel mee beweegt (foto 46 & 47). De voeding van het schaduwstation komt onder de baan en de decoders en bedrading voor de blokdetectie etc. komt boven de plaat. Het eerste begin is ( Foto 48). binnenkort meer daarover. Zoonlief had nog een IKEA bureautje + stoel over. Deze kan mooi dienen om een werkplaatsje te creeeren. Tot zover.
Iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond 2023 en veel tijd voor deze mooie hobby
Bijlagen
Foto 45.jpg
Foto 45.jpg (65.54 KiB) 508 keer bekeken
Foto 46.jpg
Foto 46.jpg (93.88 KiB) 508 keer bekeken
Foto 47.jpg
Foto 47.jpg (93.87 KiB) 508 keer bekeken
Foto 48.jpg
Foto 48.jpg (90.9 KiB) 508 keer bekeken
Foto 49.jpg
Foto 49.jpg (67.87 KiB) 508 keer bekeken

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Mooi en netjes gewerkt!!!!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Weer enige vooruitgang geboekt afgelopen week. De werkplek begint al aardig vorm te krijgen ( foto 50 en 51 ). Onder tafel de voeding verder aangelegd voor de baan spanning en de divers aansluitpunten van de rails. Ik hanteer elke 1 a 1,5 meter een aansluiting volgends de methode zoals het thuis ook aangelegd is. Voeding naar de verdeelblokken (phoenix) met 1,5 mm2 en naar de rails met 0,5 mm2. Ik verdeel de voeding in clusters, volledig gescheiden van elkaar zodat later het gemakkelijk is om 1 of meerdere clusters indien nodig op een booster aan te kunnen sluiten. Tevens in geval van storing delen van de baan spanningsloos te kunnen maken. Ik zal 1 van de volgende keren wat foto's van onder de baan posten.
Op CS3+ een testbaantje aangemaakt (1 inhaalspoor en een rangeerspoor. totaal 3 wissels) welke deels een onderdeel is van het te bouwen schaduw station. 5 wissels voorzien van de servo aandrijving. Hiervoor zijn wat adapterblokjes met de 3D printer gemaakt door een bevriende collega (foto 52, 53 en 54). Omdat de bestelde Hextronics HXT900 servo's erg lang op zich laten wachten eerst maar eens gebruikt gemaakt van een aantal bij "Ali" bestelde goedkopere versie servo's. Deze ingeregeld met een ESU SwitchPilot 3 Servo (8 servo's)middels een testopstelling. Het was even uitzoeken maar daarna ging het zeer gemakkelijk en de CS3+ schakelde ze ook gelijk. Finetunen is een absolute must om te zorgen dat de servo's niet tegen de eindaanslag lopen. Dit is goed te horen . De wissels lopen zeer fraai "om" zonder het klik klak geluid van de magneetspoelbediening. De ESU servodecoder op de baan geplaats en aangesloten op een externe geschakelde voeding van 12V. Nu de juiste verlengkabeltjes bestellen of aanschaffen komende weekend in Rijswijk bij de Nederlandse Modelspoordagen en de wissels kunnen mee gaan doen in de testbaan. Komende tijd verder met het aanmaken en aansluiten van de blokken en secties en het testen met i-train kan gaan beginnen :D :D
Bijlagen
Foto 50.jpg
Foto 50.jpg (83.09 KiB) 478 keer bekeken
Foto 51.jpg
Foto 51.jpg (95.93 KiB) 478 keer bekeken
Foto 52.jpg
Foto 52.jpg (40.04 KiB) 478 keer bekeken
Foto 53.jpg
Foto 53.jpg (77.53 KiB) 478 keer bekeken
Foto 54.jpg
Foto 54.jpg (103.97 KiB) 478 keer bekeken

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:D dat ziet er goed gelikt uit.
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Mocht je de STL van de aandrijvingen beschikbaar wilt stellen kan dat hier:

viewforum.php?f=117
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Hoi Martin, de adapter voor aandrijving C-rails met servo's is te vinden op https://www.thingiverse.com/thing:970883.

Het bestand voor de 3D printer is te downloaden ( FreeCad) https://github.com/modulebaan/Trainduin ... rnoutServo

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

De afgelopen weken stonden vooral in het verder bedraden van de baan( Foto 56, 57, 61 en 64). Zowel boven als onder het schaduwstation. Het aanmaken/bedraden van de blokken en secties en de verschillende voedingspunten. Alle beginnersfouten gemaakt bij weggslijpen van de massa bruggetjes, draden solderen, rails verwisselen etc. maar na de eerste 3 secties had ik de juiste werkmethode te pakken en ging het vlotjes. Is gewoon een geduldig klusje. De railstaven aan de isolatiekant ook met de dremel even iets korter gemaakt en de kopse kanten met wat nagellak extra geïsoleerd om spookmeldingen in de toekomst te voorkomen. Benieuwd of het afdoende is. Ik ben nu zover dat de testbaan is aangemaakt in de CS3+ (Foto 63). Alle bezetmelders werken en de servo-bediening van de wissels is een genot om te horen als ze "omlopen". In tegenstelling tot eerdere berichten ga ik de eerste pogingen om automatisch te gaan rijden met Rocrail uitvoeren. Vorige week een bijeenkomst bezocht van de computervereniging HCC afdeling modelspoor en daar een presentatie gevolgd die hoofdzakelijk over Rocrail ging waardoor ik toch weer geïnteresseerd in Rocrail ben geraakt.
Hierdoor "project" iTrain even on hold gezet om dit eerst eens uit te proberen. Rocrail is uiteindelijk gratis ( op een kleine donatie na natuurlijk) en iTrain kost gewoon geld.
Het testen kan gaan beginnen !
Bijlagen
Foto 64.jpg
Foto 64.jpg (89.15 KiB) 195 keer bekeken
Foto 61.jpg
Foto 61.jpg (119.9 KiB) 195 keer bekeken
Foto 56.jpg
Foto 56.jpg (93.3 KiB) 426 keer bekeken
Foto 57.jpg
Foto 57.jpg (65.28 KiB) 426 keer bekeken
Foto 63.jpg
Foto 63.jpg (72.55 KiB) 426 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kolstt op 24 jul 2023, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”