Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Hierbij weer een update; Testen met Rocrail is na de nodige hobbels redelijk gelukt. Veel info via div forumdraadjes, Youtube filmpjes van Albert etc. In ieder geval een testbaantje (foto 70) op automatisch rijdend gekregen. Geeft genoeg vertrouwen om nu eerst het schaduwstation verder af te bouwen met de klimspiraal even kortgesloten via een tijdelijk omloopspoortje. Baanplan is in Rocrail aangemaakt (Foto 71). Tevens het eerste gedeelte van het schaduwstation in CS3 aangemaakt. Deels overbodig maar wil ook dit gewoon werkend krijgen en kan zo de wissels, blokken en bezetmelders testen.
Het aanmaken van een spoorplan is een geduldig klusje kan ik uit ervaring zeggen en dan houd ik mij netjes :D . Gouden tip hierin is veel spoorelementen toevoegen (Foto 65). Het eerste gedeelte van het schaduwstation is nu klaar (Foto 68 en 69), alle bezetmelders, wissels werken zonder storing. Consequent de rails op de kopse kanten bij de segmentscheiding even met de dremel bewerken en wat nagellak aanbrengen levert vooralsnog een storingsvrij gedeelte op. Het gebruik van de boekbindruggen voor de bedrading is echt aan te bevelen en levert een netjes gestructureerde bedrading op.
Natuurlijk wil je zo snel mogelijk met de hoofdbaan beginnen en je treinen laten rijden maar heb mij voorgenomen te zorgen dat de basis goed is om niet later constant met storingzoeken in de bedrading bezig te moet zijn daarom lijkt op zich de vooruitgang niet snel te gaan . Ik ben er in ieder geval tevreden over en geniet van elke fase van deze mooie hobby
Bijlagen
Foto 69.jpg
Foto 69.jpg (116.9 KiB) 205 keer bekeken
Foto 68.jpg
Foto 68.jpg (121.85 KiB) 205 keer bekeken
Foto 65.jpg
Foto 65.jpg (52.12 KiB) 205 keer bekeken
Foto 70.jpg
Foto 70.jpg (64.25 KiB) 591 keer bekeken
Foto 71.jpg
Foto 71.jpg (73.74 KiB) 591 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kolstt op 24 jul 2023, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Christ
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:19

Bericht door Christ »

Mooi verslag. Ook fijn om te zien dat je zo netjes werkt met bekabeling. Goed voorbeeld!

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Afgelopen weken het 2e gedeelte van het schaduwstation afgerond en aangesloten (Foto 72 en 75). Alles is bedraad en getest in CS3+. Ook het gehele plan in de CS3+ op het scherm zichtbaar gekregen (Foto 73)
Voor de klimspiraal een tijdelijke omloop gemaakt (Foto 74) om nu eerst het gehele schaduwstation in Rocrail te kunnen gaan testen/programmeren. Dit wordt een leuke uitdaging. Op 18 maart ga ik nog een workshop bij HCC over i-Train voor beginners volgen en hopelijk heb ik dan ook genoeg kennis van Rocrail opgedaan om onderscheid te kunnen maken met welke van de 2 ik definitief door ga.
Intussen ook nog een wielreiniger van LUX aangeschaft, die moet nog ingebouwd worden. Er is weinig info te vinden op internet en de beschrijving in het Duits is ook heel summier dus dat is ook nog een uitdaging. Ik zal trachten mijn ervaring hiermee zo duidelijk mogelijk stap voor stap te beschrijven. Daarna is de klimspiraal aan de beurt, hier kijk ik ook naar uit.
Bijlagen
Foto 75.jpg
Foto 75.jpg (136.89 KiB) 205 keer bekeken
Foto 74.jpg
Foto 74.jpg (91.62 KiB) 205 keer bekeken
Foto 72.jpg
Foto 72.jpg (113.04 KiB) 542 keer bekeken
Foto 73.jpg
Foto 73.jpg (75.03 KiB) 542 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kolstt op 24 jul 2023, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Goed bezig !
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hier ook bezig met een C-Rail baantje :)AfbeeldingAfbeelding
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Ziet er goed uit Martin, moet maar weer eens langskomen :)

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Een kleine update. Na een aantal weken geprobeerd te hebben de baan met Rocrail aan te sturen hier (voorlopig ?) maar even mee gestopt. Maakte wel kleine stapjes voorwaarts maar vind het programma heel complex. Op zaterdag 18 maart een workshop bij HCC gevolgd voor beginnende iTrainers en die ervaring was zeer positief dus een proeflicentie aangevraagd en nu al enkele dagen bezig om het baanplan (volledig schaduwstation met de toekomstige klimspiraal kort gesloten) in iTrain in te voeren. Ik moet zeggen dat het programma iTrain mij vooralsnog veel beter ligt en prettiger is om mee te werken. Ook de videos op YouTube van Jeroen Balkema zijn helder en duidelijk.
Het hele baanplan (Foto 76) is ingevoerd, Voorlopig 2 treinstellen en een loc aangemaakt. Alle wissels, blokken en bezetmelders werken. Volgende stap is de snelheidsmeting en automatisch rijden.
Wordt vervolgd :D
Bijlagen
Foto 76.jpg
Foto 76.jpg (73.61 KiB) 473 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Afgelopen weken druk geweest met de snelheidsmetingen in iTrain onder de knie te krijgen. Gekozen voor de methode met een centrale melder en 2 zijmelders. de resultaten waren verschillend vooral bij de hoge snelheden behoorlijk wat afwijkingen, In eerste instantie een lengte gekozen voor de centrale melder van 46,7 cm ( bestaande sectie in blok 18), vervolgens ook testen gedaan met een lengte van 26,6 cm. Op het iTrain forum is er wat discussie wat nu de juiste lengte is. Ik ben weer terug gegaan naar 46,7 cm en hier vooralsnog de beste resultaten mee gehaald. Uiteindelijk gaat het stoppen op de juiste plek in een blok met lage snelheden. De volgende stap is automatisch gaan rijden.
Om niet alleen maar met programmeren bezig te zijn besloten om eerst de 2 maanden geleden LUX 9301.7 wielenreiniger(met decoder) in te bouwen. Vooraf dacht ik dat het een ingewikkeld klusje zou zijn maar dat viel alles mee. Appeltje eitje eigenlijk. Even zoeken welk aansluitschema je moet gebruiken, kleur bij kleur, en uiteindelijk houd je 2 draadjes over Rood (B) en Bruin (0). De Decoder meld zich automatisch aan in CS3+ en vervolgens poetsen maar. Op de foto's is de inbouw te zien. Het begint met de juiste plaats te bepalen. Een gat maken ergens in je baan van 40 x 300 mm. De LUX op juiste hoogte stellen en aan beide kanten de rails op maat maken. Met een multi-tool en een dremel kom je een heel eind.
Het lukt mij nog niet om filmpjes te uploaden, gaat via Youtube volgens mij en daar moet ik mij nog eens in verdiepen.
Bijlagen
Foto 87.jpg
Foto 87.jpg (127.97 KiB) 426 keer bekeken
Foto 77.jpg
Foto 77.jpg (131.53 KiB) 426 keer bekeken
Foto 79.jpg
Foto 79.jpg (86.07 KiB) 426 keer bekeken
Foto 80.jpg
Foto 80.jpg (106.41 KiB) 426 keer bekeken
Foto 81.jpg
Foto 81.jpg (102.04 KiB) 426 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Hierbij 2 filmpjes van de LUX Wielreiniger in action . Dit zijn mijn eerste filmpjes op YouTube, de kwaliteit kan beter maar daar wordt aan gewerkt :D


Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ziet er goed uit zo kerel!!!!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”