conrad wisselaandrijvingen op gelijkstroon aansluiten

boemel
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:20

conrad wisselaandrijvingen op gelijkstroon aansluiten

Bericht door boemel »

Hallo ,

Ik heb een vraag over het aansluiten van conrad wisselaandrijvingen op gelijkstroom

we zijn begonnen met het aansluiten op 14 volt maar hij gaat maar een kleine stukje heen en weer , dus niet de volledige slag .
kan het bijv liggen aan de draaddikte , wamt er zit 3,5 a 4 meter draad tussen de voeding en de aandrijvingen.

gr jan

Michaël
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:23
Locatie: Swifterbant

Bericht door Michaël »

Volgens de site van conrad heeft deze wissel aandrijving 16V nodig.
2-rail DCC, Lissy, NMBS, landschapsbouw, lijn 154

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Het zijn spoelen die je als een motor aan stuurt.

16V AC maar het liefste 18V tot 20V DC

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

boemel
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:20

Bericht door boemel »

hallo,

het punt is dat ze op 16 tot 20 niet volledig om gaan waardoor het wissel niet bruikbaar is.
aandrijvingen werken perfect op 14 volt wisselspanning.
kan het ook met de draaddikte te maken hebben en zoja wat voor dikte is dan aan te raden.

gr jan

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Jan,

Als dit Conrad artikelnr 2201977 snap ik niet dat ze wel bij 14 Volt wisselspanning werken en bij 18 - 20 Volt DC spanning niet.

Omdat aan de bruine draden diodes zitten en die maken van de wisselspanning weer gelijkstroom.

Voor de betrouwbaarheid zal ik toch echt voeden met 16 Volt AC of 18 - 20 Volt DC.

Draaddikte is het best om >0,20 mm2 te gebruiken voor maximale 4 meter die je aangeeft
Met vriendelijke groet, Mark

boemel
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:20

Bericht door boemel »

Hallo Mark,

De wisselaandrijvingen op gelijkstroom schakelen is uiteindelijk geen optie.
Zou beteken dat we onze schakelkast gedeeltelijk opnieuw moeten opbouwen.
nu als optie een trafo extern bijgeplaatst en dat gaat goed, wissel gaan rustig van de ene stand naar de andere.

Gr Jan

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Ik heb ook eens geprobeerd mee te kijken. In de handleiding staat 16VAC, dus ik vraag me dan af waarom een andere spanningsbron of spanningswaarde kiezen?

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Kosten. Een AC trafo is twee keer zo duur als een DC voeding. En van het laatste hebben we vaak wel wat liggen. Zoals een laptopvoeding (19Vdc).

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Verder heeft de Conrad wisselaandrijving 2 diodens, dus de aandrijving gebruikt de AC voeding als pulserende DC spanning (immers een dioden is eenrichtingsverkeer voor stroom :o :D )
Met vriendelijke groet, Mark

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Ik had inderdaad gezien dat jij eerder al aangaf dat er diodes voor de gelijkrichting inzaten. In en vaag verleden () ben ik wel eens bezig geweest met netwerk theorie en ergens is mij bij gebleven dat (er van uitgaande dat wij een spoel aansturen) er een L en Z impedantie zijn bij een spoel (samen vormen deze dan de totale weerstand van de spoel). Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik dit niet meer helder op mijn netvlies heb, dus wellicht zijn er mensen die dit nog beter kennen. Maar in mijn gedachten speelt de L impedantie een positieve rol bij AC stromen ten opzichte van DC stromen. Ik meende dat dit het zogenaamde voor ijlen van de stroom gevormd wordt (nu hoop ik alleen dat ik de werking van een capaciteit en een inductiviteit niet door elkaar haal, maar dat laat ik dan maar aan de geleerden over ) . Vanuit dat oogpunt zat ik dus na te denken dat de spoel bij een DC aansluiting wellicht warmer wordt (of meer stroom gaat trekken)... Uiteindelijk resulterend in het incorrect (??) functioneren van deze wissel aansturing bij een DC spanning.

Nogmaals ik heb de klok horen luiden, maar heb de klepel nog niet gevonden

Ik wou het toch even delen, want wellicht is dit weer een ingang voor een ander om dit vraagstuk te ontrafelen...

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk



Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”