Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

domme vragen zijn er niet.

gewoon omdat ik maar een recht stukje heb waar loc's op kunnen rijden.
zie ik tenminste toch nu en dan een loc rijden.

al de rest is nog gewoon in aanbouw en zonder enige spanning erop.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Een kleine update.
Nog een kitje van Metcalfe,
Er zat zelfs een bouwhulpje bij voor het lijmen van de onderdelen van de trap.
Afbeelding

En overzicht van de kit.
Afbeelding

Groot en klein seinhuis, een werkman-keet en een lampenkot.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Bericht door Hans3 »

Hallo Erik,

Dat ziet er netjes uit.

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nog eens even mijn draadje wat bijwerken.
Sinds de laatste posting is er nog niet veel gebeurt.
De hond heeft wel een paar gebouwtjes licht gesloopt van de laatste foto. Gelukkig is het hoofdseinhuis aan zijn aandacht ontsnapt. ( Moet baasje maar zorgen dat hond niet alleen thuis is en aan de plaksels kan komen !!)
Verder ben ik begonnen met de aandrijving van de vier wissels.
Afbeelding

Volgens principe hier uitgelegd:
“Turnout control via servo through thick roodbed”. Niet dat ik een dik roodbed of dikke scenerie maar vond het idee leuk op eens uit te proberen.
https://forum.mrhmag.com/post/turnout-c ... n-12209447

Nieuwe servo steunen te maken. Zelfde als van DTS. Alleen allemaal wat minder hoog !!! ( moet letten op hoogtes en hinder onder de baan.
Afbeelding

Verder ben ik heel veel bezig met een cursus Fusion 360. Nog iets echt bijleren op mijn leeftijd had ik toch ernstig onderschat. :-(
De assimilatie gaat behoorlijk trager. Moet dus alles wel 3 keer uitvoeren voor ik het onthou. Maar begin aardig op weg te geraken in het tekenen van tunnel ingangen in imitatie steenwerk en/of baksteen op 1:160 . Beetje in navolging van het forumlid “ Kapellekensbaan” .
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Ziet er netjes uit, wel knap van je dat je toch dat 3D printen durft te leren. Want je kan er een hoop mee.

Maar die hond, zonde man, dat hij het mooie van de gebouwtjes niet zag. Ik heb thuis een poes, die was laatst ook naar zolder gelopen (blijft eigenlijk altijd beneden). En die liep netjes over de treinen heen in mijn schaduwstation.

Vind wel hele mooie gebouwen die jij gemaakt hebt.
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nog even wat tijd gevonden om aan die spoorbaan wat te werken. Het voornemen was wel dat ik in 2024 eindelijk wat treintjes zou willen zien rijden.
Alvast de voorbereidingen van het front
Afbeelding

Een langslat van 10 x10 waarop later dan de multiplex plaat van het 1’ niveau kan komen. Om die plaat te kunnen steunen ook al een soort knieën gemaakt ter ondersteuning. Terwijl het allemaal nog heel bereikbaar is , ook maar een Led strip voorzien , zodat je later met licht in het schaduw station kan kijken.
Afbeelding

De frontplaat rechtgezet en kon toch niet de verleiding weerstaan om de ledjes te laten branden.
Frontplaat is ook al in de witte grondverf gezet. Later wil ik dat in het zwart schilderen.

Ook nog wat verder aan de wissels gewerkt. De buisjes voor de aandrijving steken door de isolatie en door de bodemplaat. De buisjes ( 1,5 mm.) steken dan nog 25 mm uit . Daarin zit dan de pianodraad van 0.8mm.
Afbeelding

Het geheel vond ik nogal fragiel. Dus maar iets uit mijn duim gezogen om daar wat meer steun aan te verlenen.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Marksintpancras schreef: 09 jan 2024, 19:51 Vind wel hele mooie gebouwen die jij gemaakt hebt.
Dank -U.
Binnenkort zal ik nog eens een kitje van ‘Metcalfe' uit de stapel trekken. Ofwel de ‘Old-factory' ofwel de ‘Brewery’
Het bevalt mij best, dat maken van papier/karton huisjes. Voorlopig nog in Kit.
Als ik kijk wat er op “Chandwell “ word gemaakt, sta ik nog in de kinderschoenen :D
https://youtu.be/U_0X1DUooiI
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Ik was je post aan het lezen en dat ziet er goed uit. Ik was nog wel nieuwsgierig hoe het busje van 1.5 mm werkt samen met de 0.8 mm draad. Ga je met de 0.8 mm in de 1.5 mm de wissel heen en weer sturen?

Dan heb je waarschijnlijk een plaat haaks op de modelbaan zelf staan?





Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

rthuinte schreef: 23 jan 2024, 21:01 Ik was je post aan het lezen en dat ziet er goed uit. Ik was nog wel nieuwsgierig hoe het busje van 1.5 mm werkt samen met de 0.8 mm draad. Ga je met de 0.8 mm in de 1.5 mm de wissel heen en weer sturen?
Ik heb de inspiratie gehaald van deze website.
https://forum.mrhmag.com/post/turnout-c ... n-12209447
even de eerste posting weglaten, een beetje later komen duidelijke prentjes.
Moet wel zeggen dat het op internet weer heel eenvoudig uitziet en het , de eerste keer, in praktijk toch weer meoeileijke is dan je dacht.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Ik moet bekennen dat ik de plaatjes heb bekeken en die lijkt een perfecte oplossing voor een probleem dat ik zelf ook heb (de wissel die ik heb zit boven de module scheiding, waardoor ik de servo er niet direct onder kan monteren).

Hierbij moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de werking nog niet helemaal snap, maar dat zal mijn mechanische onkunde wel zijn. De dunne 0.8 mm draad kan zich horizontaal toch niet bewegen in de huls, dus ik begrijp nog niet hoe hij de slag die de servo horizontaal onder de tafel maakt overbrengt naar de bovenzijde van de tafel (bij de wissel) , maar ik ga dit gewoon eens uitproberen en kijken wat er gebeurd.

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”