Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Begonnen daar waar het vorige keer faalde. In de Helix. maar met gebruik van TrackSwell. Zeker waar de rails aan elkaar moeten komen, in een bocht, en geisoleerd. Het lukt wel, doch nog niet de goede techniek ervoor gevonden. Ondertussen ook op de rechte stukken aan het oefenen metv verbindingen van trackSwell.

straks foto.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Erik,

zojuist eens rustig je draadje doorgenomen. Een schitterend verslag van je succesjes en uitdagingen dat onderhand een schat aan handige info bevat voor de mede hobbyist.
Ik zal het met veel aandacht blijven volgen :)
Success met de verdere aanleg!
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nou , Als beginnende spoorweg hobbyist, moet ik wel bekennen dat ik het leggen van sporen sterk onderschat heb. Vergelijk ik het met mijn vorige hobby, dan komt dat overeen met het bouwen van een "admiraliteit-model - het maken van de romp"

Ondertussen al wat ondervinding opgedaan met die "trackswell". Je moet daar mee opletten. De dikte van de Pertinax is 0,2 à 0,3 mm. dunner dan de dikte van de Peco bielzen. Je kan dan de rails niet goed aandrukken op de trackswell bij het solderen. Ik heb dat opgelost door op een plankje 3 banden gele kleefband te kleven. Dan kan ik de rails goed op de trackswell drukken tijdens solderen.

Afbeelding

Vanmorgen nog weer een spoortje gelegd op te helix.

Afbeelding

Afbeelding


En even het leggen van sporen moe maar een bouwkit uit de stapel genomen.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Tijdens de snelheidsmetingen in Train van mijn locomotieven kwam ik wel een heel klein probleempje tegen.
Mijn programmeerspoor is maar 1600 mm. lang, met een middensectie van 200mm. rest dus aan beide kanten een uitloop van +/- 680 mm.
Met loco's met hoge snelheden is die uitloop niet lang genoeg. Gevolg, daardoor botsen de loc's tegen de stootkussens. Nu had ik er twee stootkussens van Peco opgezet, maar die waren op 1-2-3 weer uit elkaar.
Vandaag dus maar 'bots' bestendige stootblokken gemaakt uit plexiglas die je ook met een schroefje op de tafel kan vastschroeven.

Afbeelding

Ze nu nog een kleurtje geven , zo'n kale plexi is 'het' ook niet ! :D
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Met een kleurtje erop ziet het al helemaal anders uit.

Afbeelding

Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Bericht door Hans3 »

Hallo Erik,

Mooi geworden.
Ik heb een testspoor met aan beide kanten een stootblok. Om eventuele harde botsingen te verzachten heb ik aan de stootblokken een stukje schuimrubber gelijmd, net boven de plek waar de koppeling zou botsen.

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

@Hans : Goed idee om er een stukje rubber op te lijmen. Eens kijken wat er in de scrap bak ligt.


Huisjes in elkaar kleven is soms ook leuk. Een paar kits van "Metcalfe". Ik hou wel van die Engelse style. Karton/papier heeft toch een zachtere indruk dan die plastic-kits.
Moet mijn huisjes nog wel in de satijn vernis spuiten.

Het hotel.
Afbeelding

En wat vakwerkhuisjes.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Bericht door Hans3 »

Hallo Erik,

De huisjes zien er goed uit.
Het lijkt mij wel lastig om papier/karton netjes in elkaar te lijmen. Zonder lelijke randjes of lijmvlekken.

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Die kitjes van Metcalfe zijn echt goe te lijmen je moet enkel een lijmpot hebben met een fijne uitgang zoiets als een injectie naald. Zal er morgen een foto van nemen

https://www.engelsmodelspoor.shop/lijm- ... mt907.html
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Bericht door Ikke »

Erik-B schreef: 03 okt 2023, 17:37 Tijdens de snelheidsmetingen in Train van mijn locomotieven kwam ik wel een heel klein probleempje tegen.
Mijn programmeerspoor is maar 1600 mm. lang, met een middensectie van 200mm. rest dus aan beide kanten een uitloop van +/- 680 mm.
Misschien domme vraag, maar waarom doe je de snelheidsmeting niet gewoon op jouw baan? Ik doe het gewoon op mijn test baan, werkt perfect.
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”