aansluiten wissels en railafstand.

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

aansluiten wissels en railafstand.

Bericht door Erik-B »

Ik ben met Railmodeller nog wat aan het werken aan mijn baanplan .
Ik heb peco-55 wissels = Kort type = SLE391F.
Nu wil ik twee zulke wissels aan elkaar koppelen maar wil een bepaalde rail-afstand verkrijgen.
Als ik twee wissels zo tegen elkaar zet, bekom ik, volgens Peco, een hartafstand van 26 mm.
Wil ik dus een hartafstand van b.v. 30 mm bekomen moet ik een stukje flexrail tussen de twee wissels plaatsen.
Wil ik dat tekenen in RailModeller, moet ik wel de lengte van dat tussenstukje weten.

Dus de volgende vraag : Is er ergens een site of tafel waar je kan vinden welke lengte je tussen wissels moet zetten om een bepaalde hartafstand te bekomen. Andersom, indien geen tabel, hoe bepaalt men dan de lengte van het tussenstuk?
Natte vinger methode?? :D
Op de site van Peco vind je daar verd*@* weinig info over. :x
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Witteke
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:03

Bericht door Witteke »

Het middelbare school wiskunde ezelsbruggetje “soscastoa” gebruiken :D
Waar bij de “sos” staat voor de sinus van de hoek (10 graden) is de overstaande zijde (30mm-26mm=4mm) gedeeld door de schuine zijde (de gewenste lengte).

Dat maakt dus sin10’=4/? -> 0,174=4/? -> ?=4/0,174 is ongeveer 23mm voor 30mm hartafstand en een 10 graden peco wissel.

Ik neem trouwens aan dat op de sites van Fleischmann en Minitrix ook weinig te vinden is als je de hartafstand wilt veranderen maar daarbij werkt dezelfde formule dus ook.
Gr. Ronald

Nico Essers
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2021, 10:44

Bericht door Nico Essers »

Even andersom werken is de oplossing zoals ik dat ook doe. Als je H.O.H. 30 mm wilt dan plaats je met de optie "smart insert" en "add as parallel track" eerst de rechte rails op de juiste plek. Vervolgens werk je terug richting de wissel. Daarna als laatste het kleine stukje rails ertussen zetten door middel van "Connect with flextrack" Voor jouw is dat dus 22 mm
Schermafbeelding 2021-12-28 om 19.16.20.png
Schermafbeelding 2021-12-28 om 19.16.20.png (42.08 KiB) 859 keer bekeken

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

bedankt voor zowel het theoretische als de meer practische oplossing.
hiermee kan ik aan de slag.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

@Nico Essers

Hoe kom jij aan die grote tekening in Railmodeller, zoals hierboven. Zoom 400% ???, Bij mij zijn dat altijd van die smalle dunne sopren die dat prog tekent.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Nico Essers
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2021, 10:44

Bericht door Nico Essers »

Je kunt uitzoomen tot 1000% indien nodig (via CMD+).
In het tabblad document kun je het aanzicht van de rails aanpassen.
Mijn instellingen zijn als volgt.
Schermafbeelding 2021-12-30 om 07.46.05.png
Schermafbeelding 2021-12-30 om 07.46.05.png (24.8 KiB) 807 keer bekeken
Met deze instellingen kun je uiteraard experimenteren om jouw voorkeur te maken.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”