Polarisatie Peco Wisselstraat

Ton Machielsen
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2021, 11:43

Polarisatie Peco Wisselstraat

Bericht door Ton Machielsen »

Hallo,

Moeten alle 3 Peco-wissels in een wisselstraat gepolariseerd worden,of is een al voldoende???

Groetjes,en Fijne Kerstdagen en een Gezond 2022

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hoi Ton,
Heb je peco electrofrog wissels?
En bedoel je of het puntstuk (de frog) van polariteit moet wisselen?
(De hele wissel hoeft namelijk niet van polariteit te wisselen)
Dan is het antwoord ja, het puntstuk moet altijd de goede polariteit hebben. Dus de polariteit moet omgeschakeld worden als de wissel omschakelt. Je hebt dus 3 enkelvoudige relais nodig.
Bij unifrog wissels hoeft dat niet per se, maar is wel zeer aanbevelenswaardig. Als je het puntstuk niet aansluit krijgen enkele wielen tijdens het passeren geen spanning. Bij kortere locomotieven kan dat tot stilstand leiden. Bij de insulfrog wissels hoef je geen polariteit te wisselen, maar die zou ik niet gebruiken, want dat levert hetzelfde probleem.

Als in de wisselstraat de scherpe kanten in dezelfde richting wijzen moet je de hele wisselstraat verbinden met het blok dat aan de scherpe kant zit. Zo niet, dan wordt het nog wat ingewikkelder.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Altijd, elke wissel zijn eigen drie draden geven, en zijn eigen relais.



Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Ton Machielsen
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2021, 11:43

Bericht door Ton Machielsen »

DTS schreef: 01 jan 2022, 23:15 Altijd, elke wissel zijn eigen drie draden geven, en zijn eigen relais.

Oke,Martin,heb ik gedaan,moeten de 3 Peco wissels die ik aangesloten heb aan het relais,ook nog worden voorzien van een relais in deze wisselstraat ??

Gr,Ton



Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Je hebt geen extra relais nodig. De spanning komt van de eerste wissel die voeding krijgt uit het blok waar hij met de scherpe kant aan ligt. Daarna is het zaak goed te kijken bij elke wissel inde beide standen waar de tong tegen aan ligt. Rechtdoor heb ik altijd op A en de B is afslaand. Hier is een duidelijke tutorial voor.
Het maakt in deze niet uit of de wissel linksaf is of rechtsaf. Het principe van rechtdoor en afslaand blijft hetzelfde. Werk wel met gekleurde draad met een aparte kleur voor de A en B staaf. Zo kun je makkelijk bij het relais eventuele fouten opsporen.
Als je meer wilt weten, stuur maar een pm. Ik heb dit ook door schade en schande moeten leren en heb hierbij ook hulp gekregen. Daarna is het eigenlijk nooit meer fout gegaan.

Ton Machielsen
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2021, 11:43

Bericht door Ton Machielsen »

Roel schreef: 08 jan 2022, 22:59 Je hebt geen extra relais nodig. De spanning komt van de eerste wissel die voeding krijgt uit het blok waar hij met de scherpe kant aan ligt. Daarna is het zaak goed te kijken bij elke wissel inde beide standen waar de tong tegen aan ligt. Rechtdoor heb ik altijd op A en de B is afslaand. Hier is een duidelijke tutorial voor.
Het maakt in deze niet uit of de wissel linksaf is of rechtsaf. Het principe van rechtdoor en afslaand blijft hetzelfde. Werk wel met gekleurde draad met een aparte kleur voor de A en B staaf. Zo kun je makkelijk bij het relais eventuele fouten opsporen.
Als je meer wilt weten, stuur maar een pm. Ik heb dit ook door schade en schande moeten leren en heb hierbij ook hulp gekregen. Daarna is het eigenlijk nooit meer fout gegaan.
Hallo,Roel

ik heb je een pm gestuurd!!

Gr,Ton

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Zie pm Ton

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Ik hoop niet dat ik deze post nu nog ingewikkelder maak en mocht het niet gepadt zijn dan wil ik ook met alle plezier en nieuw topic aanmaken, maar qua gevoel zou dit hier wel bij thuis horen.

Hersenspinsel 1 bij een wisselstraat:
In gedachten bleef ik maar tegen mezelf zeggen dat een wissel niet tot een blok behoort. Nu begreep ik vanuit de handleiding, heb ik schijnbaar altijd overheen gelezen, dat het wel handig is om een aparte sectie van de wissel te maken. Dit klinkt voor mij heel tegenstrijdig aangezien mijn idee van een sector is dat dit onderdeel is van een blok. Of komt dit puur omdat de voet en bijvoorbeeld de rechtdoor nu behoren bij blok X, en de afslag bij blok Y??

Hersenspinsel 2:
In de handleiding zag ik ineens ook een voorbeeld dat wanneer er meerdere wissels achter elkaar geplaatst worden, bijvoorbeeld bij een schaduwstation of gewoon station, het handiger kan zijn om bijvoorbeeld alle voetaansluitingen van de wissel tot een apart blok te maken. Op die manier hoeft en trein niet te lang in een voorgaand blok te wachten totdat een eerdere trein door de gehele wisselstraat is. Nu neem ik aan dat dit bij 3 wissels nog niet echt van toepassing is, maar hebben jullie al ervaring met een dergelijk situatie en vanaf welk aantal wissels voeren jullie dit uit ?

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Als ik logisch nadenk, is de gemiddelde treinsamenstelling langer dan een beetje wisselstraat en zou alleen de eerste wissel met detectie (sectie) voldoende wezen. Zo zal iTrain denk ik weten waar de loc zich bevindt en wanneer de wagons over de laatst te berijden wissel zijn geweest om zo de boel vrij te geven. Ik neem aan dat je dit bedoelt.
Elke wissel een sectie is voor mij nieuw maar dat zegt niets omdat ikzelf na een jaartje dinamo/iTrain nog steeds in een steile leercurve zit.
Ik heb in mijn schaduwstation redelijk wat wissels achter elkaar en de eerste aangesloten op een eigen melder op TM44. Doordat de volgende wissels elektrisch gekoppeld zitten aan nr1 worden deze dus ook gedetecteerd. Voor mij werkt het, een ander zal het anders oplossen.
Alle navolgende wissels volledig isoleren voelt overdreven maar kan wel werken voor wellicht positiebepaling. Hoe je dan elke wissel van stroom gaat voorzien ( ik gok dus meerdere draden uit het voedende blok) is wel interessant.
Laatst gewijzigd door Roel op 13 jan 2022, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Een wissel kan je detecteren door van de wisselstraat een sectie te maken.

Een melder hoeft in iTrain niet perse een blok melder te zijn, maar kan ook gebruikt worden als wisselmelder, actiemelder of een andere functie hebben.

Je hoeft een melder niet eens te tekenen in een blok. De TM44 geeft altijd op alle melders van een blok zijn spanning.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”