Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

De printjes ontvangen. Op zich redelijk vlot, gezien dat ze uit Duitsland moeten komen.

De eerste 3 printjes zijn bevestigt en dat viel me niet tegen. Ik had de rails all op de plek liggen, dus zag er tegen op om de tussenliggende bielzen te verwijderen, maar dat ging relatief makkelijk. De printje zelf doen wat ze moeten doen, dus op zich ben ik tevreden en ik denk dat dit zeker ook van hulp kan zijn bij het afmaken van de helix aangezien er dan toch wel veel spanning op de sporen staat...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 07 jan 2024, 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

De scheiding ook al aangebracht in de rails?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Alleen bij de onderste zijn de rails doorgeslepen. Daarna begaf mijn slijpschijf het...

Ik ben van plan zaterdag naar Houten te gaan, dus maar eens kijken of ik dat nog wat van die schijven kan bemachtigen.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Vandaag eens tijd gemaakt om een keer naar Houten te gaan. Voor mij was het zeker de moeite waard. Vond het niet overdreven druk, en daardoor was het ideaal om de leuke banen te bekijken, met mensen te praten en kennis op te schuiven.

Uiteindelijk ook wat noodzakelijk zaken aangeschaft. Ik wou de HPP4 modules met een andere kleur bedraden. Blauw en wit draad is bij mij de voeding, bruin en rood is de TM44 bedrading naar de rails en nu heb ik besloten groen, geel en paars te gebruiken voor de HPP4. De slijpschijfjes gevonden, zodat ik verder kan met de montage van de rails. En een OC32 met SP04R, zodat ik de servo's kan aansluiten.

Als laatste een paar persoonlijke dingetjes. En verlenging van het bier treintje en een paar racefietsers.

Al met al ben ik de dag goed doorgekomen... Afbeelding

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Lekker bezig!!!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Allereerst allemaal de beste wensen voor 2024.

Het is al een tijdje geleden dat ik een post met betrekking tot de voortgang van mijn modelbaan heb geschreven. Nu is het voor mij ook een project dat grotendeels in de winter opgepakt wordt, maar ook door de drukte op het werk is het er niet van gekomen veel te posten. Dit wil echter niet zeggen dat er niets is gebeurd en vandaar dat ik de laatste dag van mijn vakantie maar eens ga gebuiken om dit verslag te actualiseren. Als kleine kanttekening heb ik afgelopen week een kleine ingreep gehad, waardoor ik helaas niet onder de tafel kan kruipen, dus de bijbehorende electronica foto's zal ik op een later moment maken en toevoegen. :)

Wat is er gebeurd sinds de laatste update:

1. Wisselstraat ingang schaduwstation:
Vanuit de spiraal zullen de treinen het schaduwstation inrijden middels 7 wissels. Deze wissels zijn nu allemaal voorzien van servo's, die vervolgens allemaal middels een SP04r aangesloten zijn op een OC32. Deze OC32 is geconfigureerd, zodanig dat de puntstukken worden meegeschakeld. Met andere woorden de helft van de kanalen bevat een weerstandsbank en de andere helft een sink driver, zodat ik een HPP4 mee laat schakelen met de stand van de wissels en zo het puntstuk qua polarisatie mee schakel met de stand van de wissel. Alle aansluitingen van de OC32 zijn ingesteld / geconfigureerd en de wissels zijn geprogrammeerd in iTrain. Alle standen gecontroleerd en het geheel werkt naar behoren !

Afbeelding

2. Opstelsporen schaduwstation:
De opstelsporen van het schaduwstation heb ik uitgebreid naar 4 sporen en fysiek ook voorzien van de printplaatscheidingen op de module grenzen. Ik heb dit bewust uitgebreid naar 4 sporen, zodat ik de aansturing kon uitvoeren middels een HPP4 in combinatie met 1 uitgang van de TM44. Alle treinen rijden over dezelfde wisselstraat dus dat er maar 1 trein gelijktijdig kan rijden is voor mij geen probleem. Gezien de module overgangen heb ik de bedrading ook zo gemaakt dat ik deze makkelijk kan los koppelen op de connectoren van de printplaten of ik heb er aanvullende distributieblokken (PTFIX) voor gebruikt. Helaas kan ik dit dus niet met een foto laten zien, maar het geheel is geprogrammeerd in iTrain en alles werkt naar behoren.

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover even een eerste actualisatie stap. Rest mij alleen om even te zeggen dat het bovenstaande goed te realiseren was middels de handleidingen die ik op de DTS website heb gevonden, dus voor degene die dergelijke aansluitingen nog moet maken kan ik deze handleidingen zeker aanraden ! :-)
Laatst gewijzigd door rthuinte op 07 jan 2024, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:D ziet er goed uit!!!!

Zeker aan te bevelen die handleidingen van DTS, ik gebruik ze ook nog steeds. Hoef ik niet na te denken hoe ik het ook had geprogrammeerd een paar jaar geleden. :lol:
Met vriendelijke groet, Mark

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Bedankt voor het compliment.

Als vervolg op mijn laatste update ...

3. Uitgangswissels schaduwstation:
Ook de uitgangswissels van de 4 sporen zijn reeds voorzien van servo's, aangesloten met de OC32, voorzien van puntstukisolatie en geheel geconfigureerd in iTrain.

Afbeelding

In mijn vorige post was ik vergeten te vermelden dat ik bewust nu 3 OC32 modules in gebruik heb. De 7 wissels die rechts op mijn baan liggen (die ik in mijn vorige post als ingangswissels betiteld heb) zitten op een aparte OC32 en hier kan ik straks ook de wissels voor de onderste sporen op aansluiten. Op deze manier houd ik relatieve korte afstanden van de servo naar de OC32. De tweede OC32 bevat de communicatie met de HPP4's die toekomstig alle opstelsporen schakelen. En deze uitgangswissels zitten nu op de derde OC32 waarmee ik alle wissels aan de linkerzijde van mijn baan ga besturen.

Bij deze uitgangswissels ben ik nu wel tegen een probleem aangelopen die ik op voorhand makkelijk had kunnen voorkomen door iets langer na te denken. De servo van de tweede wissel zit namelijk precies op de scheiding van de module, waardoor ik deze niet onder de wissel kan plaatsen. Ik heb in eerste instantie het verenstaal geprobeerd te buigen, echter door de hoeveelheid hoeken die ik gebogen had, bleef er geen kracht meer over om de wissel daadwerkelijk om te zetten. Ik heb nu het gat voor de servo dan ook iets groter gemaakt en ga nu proberen om het verenstaal zo recht mogelijk te houden. Vanwege mijn huidige ongemak heb ik deze werking nog niet kunnen testen. Mocht het werken dan zal ik nog een detail foto maken van de uiteindelijke uitvoering. Onderstaand is een foto van het idee dat ik nu heb, echter moet ik het verenstaal nog door de wisselbediening zien te krijgen en natuurlijk sta ik open voor betere ideeen :-)

Afbeelding

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

leuk spul. , die trackswell. ik heb ze veel gebruikt in mijn helix, om in de bochten toch de rail isolatie te kunnen aanbrengen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Erik-B schreef:leuk spul. , die trackswell. ik heb ze veel gebruikt in mijn helix, om in de bochten toch de rail isolatie te kunnen aanbrengen.
Dat is zeker een goede opmerking. Ik ben dat ook van plan, aangezien er in de helix veel spanning op de rails (buiging) komt te staan. Tot nu toe ben ik ook erg enthousiast en ook de service bij hen is erg goed.
Laatst gewijzigd door rthuinte op 12 jan 2024, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”