Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Bedankt voor je reactie. Ik zal de 'jump' toets eens proberen.

Hopelijk vanavond weer wat tijd om met het instellen van de servo's te spelen.
Laatst gewijzigd door rthuinte op 13 dec 2022, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Vandaag even naar de beurs in Zutphen geweest. Na afloop weer een flinke dosis motivatie om mijn servo's aan de praat te krijgen...

Bij servo 1 blijf ik problemen houden. Zodra ik de 'Set Pin Config' indruk klapt de wisseltong al naar de andere kant. Vervolgens bij het indrukken van de regelaar klapt hij weer om naar de andere kant. Dit doet hij bij elke instelling van het midpoint...

Kijken of het aan de gebruiker ligt. Servo 2 maar eens naar voren gehaald in de OC32. Alle stappen van de handleiding langs gelopen en ik zou zeggen binnen 5 minuten een werkende wissel. Dit vervolgens ook bij de derde wissel uitgevoerd en ook daar zonder problemen en wederom een werkende wissel.

Terug naar wissel 1... Deze zit op dezelfde SP04R, dus vermoedelijk zit daar geen probleem. Eerst maar eens onder de tafel kruipen of ik daar wat kan vinden in de aansluiting van de servo op de print (is een stekkertje, maar je weet maar nooit)... En anders lijkt me de volgende optie om een andere servo te monteren en kijken wat er dan gebeurd. Wordt vervolgt...

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Wissel 1 nog eens onder de baan bekeken qua aansluiting, maar ik zie hier nog geen problemen. Nu overweeg ik om dezelfde servo maar eens op kanaal 4 van de SP04R te steken. Kon verwachting is dat ik hier niets mee bereik, maar goed ik wil voorkomen dat ik een nieuwe servo niet plaatsen. AfbeeldingAfbeelding

Kon de motivatie hiervoor nog even niet vinden, dus eerst wissel 2 en 3 maar eens gekoppeld met iTrain en ook dit gaat goed. Aankomende week in de avond de relais maar eens koppelen en servo 1 eens wisselen. Dit leek me een leuk klusje voor de avond...

Vandaag niet zoveel op de planning, dus leek me beter om de tijd te gebruiken het schaduw station uit te breiden met wat rails. Beetje passen en meten dat in de bochten de rijtuigen elkaar niet raken en middels gele punaises voor mezelf een plek bepaald waar ik het volgende blok laat beginnen. Hiermee maak ik de wissel wat langer, maar voorkom ik hopelijk dat de rijtuigen straks niet langs elkaar heen kunnen. Afbeelding

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Dat van die wissel en motivatie dat ken ik :lol: ik heb in mijn allereerste aangelegde schaduwstation ook nog 3 wissels servo aansturing voor verbetering liggen. Bij automatisch rijden geven deze ontsporing door verkeerd omleggen. Dus ik heb wat spoortjes buiten gebruik :D in iTrain.

Maar na een dik 2 jaar bouwen komt toch echt het punt dat i wel nog die wisseltjes moet aanpakken :( maar ja, deze winter hoop ik, want raak al aardig door mijn projecten heen.
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Yep, ken dat :lol: :lol: :lol: :lol:
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Vandaag weer een geluksmomentje. Ik had nog even een uurtje over en had nog geen programmeerspoor. Dus even een korte lengte rail gepakt en deze dicht bij mijn laptop positie geplaatst, zodat ik hier makkelijk bij kan en ook kan zien wat er gebeurd. Alles aangesloten en we hebben verbinding. Mocht ik tussen de feestelijkheden nog tijd over hebben, dan kan ik in ieder geval een beetje stoeien met het programmeren.

Afbeelding

Verder begonnen met het derde opstelspoor en direct even kijken hoeveel lengte ik voor de blokken nodig heb. Ik overweeg de achterste sporen namelijk te voorzien van 2 blokken, zodat ik hier eventueel ook 2 treinen achter elkaar kan plaatsen.

Afbeelding

Voor iedereen alvast fijne kerstdagen!!

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Dat van de opstelsporen en lengte herken ik. Ik heb het alleen even anders opgelost, ivm had op sommige plekken minder lengte dan ik dan de langst rijdende trein. Ik heb dus ook sporen die korter zijn dan 90 cm, echter met iTrain kan jij een hoop instellen. Dus ook dat langere treinen niet op bepaalde sporen mogen komen, enz. enz.

Jij ook fijne kerstdagen :!:
Met vriendelijke groet, Mark

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Nou, de buitenste rails van het schaduwstation liggen...

Afbeelding

Het idee is dat ik aan beide zijdes 4 opstelsporen maak, zodat ik hier een schakeling kan maken met de HPP4. Betekent wel dat deze treinen niet gelijktijdig kunnen rijden, maar dat maakt niet uit, want ze komen toch op dezelfde wisselstraat uit.

Ondertussen staan de 1855 van de NS en de IRE van de DB klaar voor hun eerste rondje, maar dat zal nog wel even duren aangezien er nog geen spanning op de baan staat.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas moeten ze nog wel even wachten want ik moet eerst de laatste 10 servo's voor de wissels aansluiten (ondertussen zijn er 12 servo's gemonteerd, waarvan er nu 3 ook ingesteld zijn). De montage beugels zijn gereed, de SP04 modules van Martin ontvangen (zijn er ondertussen 2 gemonteerd en aangesloten). 2 HPP4 printen in elkaar gesoldeerd, waarvan eentje al gemonteerd onder de tafel, en nu nog 4 printen solderen...

Afbeelding

Afbeelding

Met andere woorden de sneeuw mag best komen, de eerste tijd nog genoeg binnen te doen....

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

;) Goed idee van die HPP4 solderen, moet er ook nog 3 in elkaar bouten :D

Maar lekker bezig Ronald.

Welke Br146 heb jij voor die Dosto's hangen? Heb er namelijk ook genoeg hier rond snorren, maar die van jouw herken ik namelijk niet zo 1 2 3 :(

De sneeuw hoeft van mij ook niet, maar vorst vrij is mij goed genoeg, want de zolder is nu de heetste ruimte ivm die soldeerbout staat bij mij ook de hele dag aan, en als er sneeuw is komen de flikken weer kijken ivm geen sneeuw op de pannen helikopter en warmtecamera :o :lol:
Met vriendelijke groet, Mark

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Lekker bezig. Gebruik je een aparte voeding voor de oc32 en de relais prints? 7,5volt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”