Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

De laatste trein combinatie... Aangezien ik begin met het Nederlandse deel van de baan, probeer ik zo af en toe eens te kijken of ik nog wat leuk Nederlands material tegenkom en zo kwam het ook dat ik per ongeluk tegen de volgende combinatie aanliep.

De NS1601 van Fleischman (7363). Ondertussen al wel een nieuwe motor geplaatst, maar ik moet bekennen dat ik deze nog steeds niet mooi vind rijden. Deze winter maar eens kijken of ik hier een leuk hobby projectje van kan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de levering zaten ook een 4-tal tweede klas rijtuigen en als ik me niet vergis zijn dit plan W rijtuigen (de verkoper had eigenlijk een ander type rijtuigen genoemd, maar onder aan de streep ben ik zeker tevreden). Het gaat hier volgens mij om de Fleischmann modellen 8656 (er zat dus ook geen OVP bij).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Om het overzicht van mijn rijdende materiaal af te sluiten, ook maar direct mijn laatste post van vandaag (en gezien het weer en het langzaam oplossen van mijn blessure, waardoor de entree van mijn fiets weer plaats zal vinden, zal het wel weer wat langer duren voordat ik tijd ga vinden voor deze mooie hobby)...

De volgende wagonnen zijn dan ook met een knipoog te bekijken. Uiteindelijk kom ik toch uit het oosten van het land en de baan moet toch wat persoonlijke tintjes houden... Dit zijn dan ook diverse grolsch wagonnen... De gele wagons zijn van fleischmann (8325) en de beide witte van Minitrix (geen idee welk nummer, dus mocht iemand het weten dan houd ik me aanbevolen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk wens ik iedereen een fijne zomer toe en wordt vervolgt...

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

We gaan weer aan de slag...

Ik heb besloten om in plaats van de spiraal eerst het schaduwstation verder op te pakken. Dit met name zodat ik mijn locs makkelijk kan plaatsen en ze ook kan testen of in ieder geval laten rijden. Het schaduw station is een aaneenschakeling van wissels en nu ben ik mijn hoofd aan het buigen over het volgende punt.

Op mijn eerste tekening heb ik de situatie getekend en het komt erop neer dat ik ongeveer 9 wissels direct aan elkaar heb liggen, maar niet allemaal achter elkaar in 1 lijn, maar ook 'parallel', zoals W6 tot en met W9 (met andere woorden achter W1 wordt direct W2 en W6 geplaatst).

Afbeelding

Nu heb ik begrepen dat het bij wisselstraten handig kan zijn om hier een bezetmelder te hebben (om te controleren of de trein uit de wisselstraat is) en ik kwam daar ook een mooi plaatje van tegen (B0-B2 van de TM44 zijn dan verbonden met de rail voor de secties van het blok en B3 is dan de terugmelder van de wissels).

Afbeelding

Nu was ik benieuwd... Hebben jullie hier ervaring mee en is dit handig om zo uit te voeren of maak ik het me nu onnodig moeilijk?

Verder was ik dan nieuwsgierig of ik alleen W1 tot en met W5 hierin op moest nemen of dat ik dan beter als wissels kan opnemen (de voet van de wissel zit altijd aan de kop van een andere wissel) en welke ervaring hebben jullie hiermee?
Laatst gewijzigd door rthuinte op 10 sep 2022, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Vandaag de eerste bestelling van dit seizoen binnen gekregen. Direct maar even aan de slag gegaan.

Om de kinderen er ook een beetje in te betrekken (en natuurlijk ook omdat ze zelf interesse hebben) , heb ik de jongste mee laten helpen om de houders voor de servo's in elkaar te zetten.

Afbeelding

Vervolgens zelf een aantal servo's al gemonteerd.

Afbeelding

Daarnaast ook nog een aantal bouwpaketten van de HPP4 ontvangen. Ik heb hier bewust voor de bouwpaketten gekozen aangezien mijn oudste zoon graag wil leren solderen. Ondertussen heb ik er zelf al 1 als voorbeeld gemaakt en aan de hand daarvan (en toeziend oog van mij) gaan de overigen dan door hem gebouwd worden. Vervolgens moeten deze natuurlijk ook getest worden, waardoor hij ook de eerste beginselen van het schakelen leert kennen.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ziet er gaaf uit Ronald.

Kleine tip voor de servos, plaats deze eens achter de vleugels. Dan zitten ze stabieler en grijpt alleen de punt van de schroef de bergen vast.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Bedankt voor de tip. Dat ga ik aanpassen!


Laatst gewijzigd door rthuinte op 11 sep 2022, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ik heb ze er ook achter zitten, zit als een huis!
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Bedankt voor het advies !

Verder was ik benieuwd of jullie ook een mening / ervaring hebben omtrent het terugmelden van een wisselstraat?

Wederom bedankt!


Laatst gewijzigd door rthuinte op 11 sep 2022, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Hoi Ronald,

Jouw vraagstuk is exact zoals mijn opstartproblemen zich voor deden. Ik hoop dat mijn reactie jou verder kan helpen.
Ik gebruik wel mijn eigen bewoording en kleurcodes. Dat moet verder niet uitmaken om te snappen wat er gebeurt.

Ik heb ook een schaduwstation met een kleine 48 wissels en ja, meerdere wissels achter elkaar. Het klopt dat de wisselstraten aan de scherpe kant gevoed worden, oftewel het achterliggende blok voedt de wisselstraat.
Ik hou als vuistregel het volgende aan (mede door tutorials en telefoontjes): het spoor waar de wisseltong bij rechtdoor contact maakt, is bij mij blauw. Afbuigend grijs. Hartstuk rood. Dit om aansluiten bij de hpp4 eenvoudig te houden.
Oftewel als je een wissel koppelt aan de rechtdoor kant, dan zou je, indien de volgende exact hetzelfde ligt, dezelfde draden in dezelfde aansluiting kunnen aansluiten.
Ga je van een linkse wissel naar een rechtse, dan gaat die vlieger niet meer op. De hartstuk polarisatie gooit dan roet in het eten. Dit was bij het probleem. Ik bleef zo blind de kleuren volgen dat ik vergat gewoon naar de wissel te kijken en de “voedingen” te volgen.

Na eindeloos zoeken, werd ik gebeld door DTS en die vroeg mij eens goed naar de draden (bl, gr, rd) te kijken en gewoon de voedende staaf te volgen. Hierdoor werd bijvoorbeeld op de tweede wissel de voedende staat grijs ipv blauw.

Om een lang verhaal kort te houden, het principe is simpel. De draden die jij moet lassen, zijn de draden puur voor de hartstuk polarisatie. De voeding komt reeds uit het voorgaande blok. Die spanning neem je als het ware over naar de hpp4.

Terugmelding is te krijgen door een extra draad (b2-b4) op de b staaf voor de wisselstraat te zetten. Dit is dan een aparte terugmeldingsectie, dus met eigen scheiding. Ik zou, zeker met een boel wissels achter elkaar proberen om minimaal 1 of 2 secties over te houden in het voorgaande blok of het blok puur maken voor voeding van de wisselstraat. Dat is een eigen keuze.
Ik heb vast nog documentatie liggen van destijds mocht je geïnteresseerd zijn. Stuur dan even een pm.

Succes,

Roel

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Hoi Roel,

Bedankt voor je duidelijke uitleg!! Hier kan ik voor nu zeker wat mee!! Tevens vind ik het leuk om zelf te experimenteren, dus alvorens je een pm te sturen, ga ik eerst even met deze informatie aan de slag.


Laatst gewijzigd door rthuinte op 13 sep 2022, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”