Modelspoorbaan Stadt Schellenbach

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Vanavond maar eens een start gemaakt met sculptamold. Verslavend om te doen zeg.

Ook meteen tijd gezien om rots structuren her en der aan te brengen.

Nu lekker laten drogen.....

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

wablo
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2021, 10:03

Bericht door wablo »

Martin,

Goed bezig, wanneer is het boomplantdag :mrgreen:

Een oude jeugdvriend/mede N-spoor verslaafde en klant van jouw maakte mij opmerkzaam op het nieuwe forum, mezelf gelijk aangemeld zodat ik je activiteiten verder kan volgen

Groetjes,
Bert

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Leuk dat je er bij bent Bert!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Christ
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:19

Bericht door Christ »

Mooi spul dat sculptamold. Erg prettig te verwerken.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ondanks dat de bouw even stil ligt vanwege drukte op de zaak, en kinder quarantaine waarbij Meester Martin de scepter zwaait, is er wel nieuws.

De Wolf heeft ook zijn weg gevonden naar het mooie Ermelo, er gaat zich een roedel vestigen!

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Morgenavond, met een beetje geluk kan ik eindelijk weer verder gaan met de modelbaan.

Op het programma iets wat ik al heel lang voor me uit schuif: een zelfbouw tunnel....

Ga me eens verdiepen in de bouw en hoe ik dat ga aanpakken. Ik wil gebruik gaan maken van triplex voor het tunnelgeraamte en foamboard voor de tunnelportaal

Het slachtoffer:Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Waar ga ik aan beginnen... :o

Al maanden stel ik mezelf de vraag, ga ik het doen? Scenery, en dan wel van dusdanig niveau dat ik in het Modelbouwers Collectief niet word uitgelachen :lol: :lol: :lol:
Nadeel van samenwerken met professionele modelbouwers is dat jeconstant blootgesteld word aan een enorm hoog niveau van modelbouwen. Daar waar ik dan misschien aardig mijn kunstje kan als het komt op bouwen.... aankleden ben ik echt wel een broekie. De scenery die we op Omroep Max hebben gemaakt is voor mij echt de eerste stapjes van de draadjes in het groene licht.

Maar nu trek ik de stoute schoenen aan en ga me er gewoon aan wagen: Zelfbouw tunnelportaal
Waarom: omdat de standaard portalen makkelijk en saai zijn
Weet je het heel zeker: Nee
Ga je het redden: Dat zien we later wel, ik kan altijd nog terug grijpen op een Noch portaal voorzien van vieze washes en poeders.

Wat gaan we doen:

Lahntalbahn Weilburger Tunnel
AfbeeldingSNEA_20130801_9 by Martin Domburg, on Flickr
Bron Wikipedia

Ik ben erg fan van deze tunnel en mag graag de beelden zien van de bomen die sluiten en het tot het laatst moment een totale verassing blijft wat er tevoorschijn komt.

Zo, nu ik de lat weer eens veel te hoog leg, hoop ik een flinke groei te krijgen in de scenery skills. En als het lukt dan heb ik dat toch maar mooi gemaakt.

Hoe ga ik het aanpakken:
Ik heb veel filmpjes bestudeerd, meegekeken met andere modelbouwers en zo een beetje mijn eigen idee opgedaan.

Het onderdeel waar het omgaat:

Afbeelding20211221_120708 by Martin Domburg, on Flickr
Zeg nou eerlijk, zo'n standaard portaal is echt geen gezicht zo.

Ik wil het portaal gaan opbouwen uit een combinatie van EPS, Forex en karton.

Als jullie klaar zijn voor een stukje enorm vallen, weer opstaan en zelfspot, blijf dan hangen. Dit gaat wel weer even duren

:mrgreen:
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

joopspoort
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Complimet voor je lef Martin. Maar....
wel eens gedacht aan 3D printen? (zie station "Schellenbach" elders in dit deel van het forum).
Groet,
Joop

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

joopspoort schreef: 22 dec 2021, 21:56 Complimet voor je lef Martin. Maar....
wel eens gedacht aan 3D printen? (zie station "Schellenbach" elders in dit deel van het forum).
Refereer je nu naar een stukje van mijn eigen baan :lol: :lol: :lol:

Maar 3D printen, lasercut, resin, alles heeft al de revue gepasseerd. Ik heb hier 2 resin printers en 3 PLA printers staan. Maar ook dat valt onder lekker gemakkelijk. Ik wil het gewoon oldschool doen, daar leer je heel veel van. Vaardigheden die in een later stadium goed van pas komen. Daarnaast zit ik met nog een ander probleem, het leren van Fusion. Ik kan de basis technieken, maar mis de tijd om me daar echt in te verdiepen om complexe vormen te maken. Dit komt in het dagelijks gebruik waar wij hem voor gebruiken te weinig voor.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nou daar gaat hij dan, de eerste post en om heel eerlijk te zijn ben ik best wel tevreden over de eerste stappen!

Om te beginnen heb ik een schets gemaakt van hoe de contouren moeten worden op een stukje A4 papier, om deze vervolgens over te trekken op een stukje 5 mm Forex foamboard. Diue kan ik dan als mal gebruiken en passen of het wordt zoals ik in gedachten heb.

Dus een stukje A4, potlood, lineaal, pen en hobbymes gepakt en dan krijg je dit als resultaat:

Afbeelding20211222_211748 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20211222_212457 by Martin Domburg, on Flickr

Het voordeel van foamboard is dat je met de pen de contouren zo door kan drukken en uit kan snijden. Dan heb je een mal om te passen:

Afbeelding20211222_214227 by Martin Domburg, on Flickr

Ik heb vervolgens de torens uitgesneden en een stukje EPS van 20 mm gepakt om als basis te dienen voor de torens. Ook heb ik een deel van de rechter heuvel weg gehaald omdat ik het geheel niet helemaal mooi eruit vond komen. Met de terugtrekkende heuvel oogt het veel beter. Dit kan ik later met sculptamold weer netjes aanvullen.

Afbeelding20211222_221359 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20211222_221419 by Martin Domburg, on Flickr

Ik ben tevreden, het oogt al een beetje naar wat ik in gedachten heb. Nu kan ik mij gaan verdiepen in het maken van de contouren.
De stenen is niet zo lastig, dat is een kwestie van krassen. Maar de torendelen verspringen, en er zit relief in. Ik wil met dunne stukjes karton en forex dit verder gaan bekleden. Maar eerst wat onderzoek doen.
De mal is in ieder geval klaar, dus als het mislukt kan ik gewoon opnieuw beginnen :)

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”