Erik Baan 165 x 85 cm.

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

moet het allemaal nog maken hoor --> eerst idee, dan tekening, dan ---> zagen, boren, lassen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

ben aan het zoeken geweest naar een gepast scharnier of ander systeem.
iets vinden dat zowel draaibaar is als ook afneembaar ? een klapbed systeem is leuk maar dan zit ik telkens ik aan de baan iets wil bouwen met het afnemen van die gasveer.
Uiteindelijk is het dit geworden. het word zelf maken.
Twee zelfgemaakte draaipunten. Het gewicht van de tafel word dan opgevangen door twee linten, telkens aan de beide uiteinden.
Boven op de as zit nog een zadel met twee schroeven. Dit om te beletten dat door gewicht van de tafel het asje uit zijn lagering zou kunnen springen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

De scharniertjes zijn klaar.

Het ziet er wel heel grof-groot-grosseel uit, doch ik kan niet lassen en moet het dus om een andere wijze oplossen. De vierkante plaatjes zijn 40 x 40 mm.

Afbeelding

Afbeelding

links zie je het scharnier met zijn afneembare beugel. Rechts, het ik er even voor de duidelijkheid een stukje multiplex in gemonteerd. Dit moet dus de wand van de binnenkast uitbeelden.
Ik heb even ,vandaag , nog geen schroeven met platte kop. Daarom heb ik het maar met binnenzeskant boutjes vastgezet. De bedoeling is dat later .. deze schroeven worden vervangen zodat ge buitenkant scharnier glad word.

De ruimte tussen binnenkant-buitenkast en buitenkant-baan m.a.w. de ruimte tussen de kast en de baan is 13 mm. aan elke kant.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

nu ik de scharnieren heb, kan ik gaan tekenen aan de hangkast…

Ondertussen..
Even tijd gehad om nog eens met railModeller wat te spelen :D

Vorig ontwerp ( staat op een ander forum), wat verbeterd en wat sporen als flex rail getekend.
Vooral gaan tekenen met peco materiaal ipv fleishman. De peco wissels zijn nu ingebracht.
Een paar sporen wat verlegd. Ook de tweede keerlus is als een tunnel element getekend.
Er zitten twee keerlussen in.
Ook de baan wat aangekleed met huisjes.
Hoogten van rails zijn nog niet ingebracht.

Dan is dit het huidige resultaat
De baan is 165 cm op 85 cm.
Afbeelding

Enkel met het sporenplan:
Afbeelding

Ook een poging gedaan om de baan in blokken te verdelen. Ider blok heb ik in de tekening een ander kleurtje gegeven.

Maar moeten de wissels uit de blokken blijven ?
Of moet ik de wissels koppelen aan een blok?

Ik ga later wel werken met iTrain moet ik dan ieder blok nog in drie stukjes maken?

Opmerking, ideën ?? ik hoor het graag ( Het is tenslotte mijn eerste treinbaan en ze bestaat voorlopig nog maar op papier)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

even een vraagje.
Ik ben aan het kijken hoeveel mm. ik moet hebben als ik twee sporen over elkaar wil leggen. Zoals in mijn baanplan, de rechtse keerlus die ik in een bergje zou willen verwerken.

Kijk ik naar N-project en van daar naar NEM 102 dan lees ik daar dat de min hoogte voor N-spoor H4= 33 mm. moet wezen. Ik begrijp daar ook uit dat de min. hoogte bij bovenleiding —> H5 = 37 mm.
(Ik neem dat als veiligheid, je weet nooit of ik eens een loc met bovenleiding laat rijden)

Dus daarbij moet ik dus de hoogte van de rail = 3.5 mm. + geluidsisolatie = bedding = 3 mm. bijrekenen.
Dan kom ik tot een min. hoogte van 37 + 3.5 + 3.0 = 43.5 mm. als min. afstand tussen tweer lagen.Nemen voor de eenvoud dan 44mm.

Voor een helling van 2% ( 20mm/meter) heb ik dus een lengte rail nodig van 44/20= 2.2 m.

Is dat correct?? of maak ik hier een klassieke beginners fout.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Vraag :

Als wissel niet worden opgenomen in een blok.
Lezende in N-project kom ik de schakeling van de PPTC zekering tegen. Dit lijkt mij wel leuk om dit in ieder blok op te nemen.

Dan kom ik naar de volgende schakeling.

Afbeelding

De onderste schakeling is dan met de bezetmelder en de PPTC tussen bezetmelder en rail.
Per sectie dus ook 1 x PPTC.

De bovenste schakeling zou dus dienen voor de rail-secties zonder detectie o.a.dus wissels?

Nu de vraag. moet ik ieder wissel voorzien van zijn eigen PPTC en diodebrug ?
Of kan ik alle wissels vanuit één PPTC en diode brug voeden.?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

nog wat verder gewerkt aan het baanontwerp.
versie 8
Afbeelding
toch erin geslaagd om twee keerlussen erin te krijgen. :)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

na het baanplan, een poging om het een en het ander al in iTrain in te voeren.

Afbeelding

Opmerkingen, raadgevingen, ik lees ze graag.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Na ongeveer een jaartje stilliggen, toch wat betreft N-spoor,
begonnen aan wat uiteindelijk de muurkast moet worden met een uitklapbare treinbaan.

hier een overzicht van het uitklapbare gedeelte.
het kader
Afbeelding

het scharnierpunt.
Afbeelding

het primaire AC-circuit . 2polige schakelaar, zekeringen, EMC filter
Afbeelding

het binnnenwerk
Afbeelding

Voorlopig liggen de platen er nog los op.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

een vraagje.

de bodemplaat , hier multiplex van 5mm. hoe zet men dat vast op de kader.

Met schroejes? Gewoon nagelen? Lijmen? maar daar hou ik niet zo van, krijg je nooit goed uit elkaar.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”