Erik Baan 165 x 85 cm.

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Erik Baan 165 x 85 cm.

Bericht door Erik-B »

Moet ik het posten bij baanplannen of bij bouwverslagen ?
Voorlopig is het een plan om uiteindelijk te eindigen in een bouwverslag :oops:
Ik ben zo stilletjes aan aan het denken om aan mijn treinbaan te beginnen. Ergens begin 2022. Maar buiten het baanontwerp is er ook het plaatsprobleem.

Ik beschik over een muurruimte van 170 cm breed.
Daar wil ik tegen de muur een kast hangen, waarin dan de treinbaan uitgeklapt kan worden.
Laat ons zeggen 170 x 80 cm. Zodat indien buiten gebruik ik de tafel in de kast kan klappen.
80 cm breed omdat opengeklapt ik ook nog aan de achterkant van de baan kan.
( Een soort horizontaal klapbed , maar voor teintjes. ;) )

Alvorens de kast te maken , moet ik wel weten welk draaisysteem ik ga gebruiken. Welke ruimte ik er moet voor voorzien etc.
Ook zou ik graag willen dat ,indien nodig ik de tafel (deur i.d.g.) los kan haken en ze zo op schragen kan zetten, om aan de baan, langs alle kanten te kunnen werken.


Ik, ben dus op zoek naar een betaalbare oplossing om het systeem draaibaar te maken, scharnieren?, Murphy klapbed syteem ? , ander systeem ?
Zoveel beslag ervoor vond ik niet op internet of het kost 300 €. Wel een beetje duur.
Heeft iemand al eens een treinbaan in een kast gemaakt, die opklapbaar was? Hoe heb je dat dan opgelost?
of een andere suggestie?
Laatst gewijzigd door Erik-B op 24 apr 2022, 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

Ikea?

Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

het gaat niet over de kast,, maar over het draaisysteem.

Klapbed-Murphy-systeem of scharnieren of hangsysteem of ........
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

bpieters
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 21:19

Bericht door bpieters »

Een bedscharnier zoals bijgaand lijkt me een optie maar idd behoorlijk aan de prijs.
Maar je kan ook wat maken van bijv. een stuk rond hout ( steel tuingereedschap, gordijnroede oid) van wand tot wand waar de plaat om kan draaien (gaten in de zijkant bak of bijv. pvc leidingbeugels aan de onderkant)
Bijlagen
EC0523A8-3A30-480F-8EA6-2E66AA582984.png
EC0523A8-3A30-480F-8EA6-2E66AA582984.png (106.5 KiB) 2198 keer bekeken
A9460E41-8C4C-40C9-81D3-53E2F65A8B57.png
A9460E41-8C4C-40C9-81D3-53E2F65A8B57.png (136.86 KiB) 2198 keer bekeken

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Erik, zie ook in dit forum: "Schaal N" - "Bouwverslagen" - "Bosrandbaan".
Succes, joopspoort
Groet,
Joop

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Erik,

een goede opklap constructie is helaas niet goedkoop. Zelf heb ik ook een opklapbaan (de Bosrandbaan waar Joost naar verwees). Afmetingen 2x0.9 Meter. In mijn geval heb ik voor een Murphybed constructie gekozen wat een mechanisme heeft met veren. Voordeel is dat het weerstand heeft met het naar beneden komen (dus het zal niet zomaar open klappen), maar je moet wel je gewicht goed inschatten want als je baan te licht is klapt ie juist meteen weer omhoog. Om die reden licht er nog vaak een extra gewicht op de baan bij mij (zal niet meer nodig zijn als het verder is afgebouwd).
Voordeel van de constructie: netjes weggewerkt
nadeel: niet goedkoop.

Voor je eigen constructie moet je nadenken wat je eigen situatie is. Er zijn banen in kasten gebouwd met deurtjes die naar beneden openklappen en die bouwen daar hun baan op. In dat geval moet je wel de rails op de goede plek doorsnijden. Ik heb ook wel eens een baan gezien die met 2 kettings vast zat en een simpel scharnier tegen de muur. Zoiets werkt als de baan redelijk licht is. Maar ja, zo iets is misschien weer mat minder netjes in je woonkamer.....

success ermee!
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Witteke
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:03

Bericht door Witteke »

Sibbesuisje schreef: 15 nov 2021, 00:45 maar je moet wel je gewicht goed inschatten want als je baan te licht is klapt ie juist meteen weer omhoog.
Totaal geen verstand van maar zijn die veren niet tijdens de bouw nog in te stellen?
Gr. Ronald

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

Jawel, dat zijn ze. Maar het is een stuk lastiger afstellen als de baan al geïnstalleerd is (tenzij je het makkelijk eraf kan halen).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

het murphy systeem heeft wel mijn voorkeur,
Doch er is een lichte maar !

De reden dat de baan in een opklapkast moet komen is omdat ze in mijn workshop komt te staan en daar is veel stof van zagen-schuren etc.
Maar vooral : om overal aan de baan te kunnen wil ik ook dat ze snel afneembaar is. Dat ik de tafel in de kamer op schragen kan zetten.
en ze ook gemakkelijk terug kan inhangen.

Voorlopig, tot ik iets beters heb gevonden, ( Beetje afgekeken van sommige murphy systemen)
ik heb twee metalen plaatjes; in het ene is er een soort V-gelast. Het ander plaatje zit met een asje door ze zijwand van de tafel en steek een aantal mm uit. Dat asje valt dan in de V van het ander plaatje. Bovenop de V komt een andere omgekeerde V die met een schroef vastzit.
Het asje kan dus er niet uit als ik de tafel openklap. Aan de achterkant van de tafel komt dan een gasveer, om het geheel in balans te houden.
Om de tafel los te maken heb ik dan enkel twee schroefjes los te doen.

Nu nog iets zoeken nu om de gasveer ook afneembaar te maken.
Laatst gewijzigd door Erik-B op 12 feb 2022, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

Klinkt goed Erik!
Ben wel benieuwd naar wat foto’s!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”