Huisjes in papier

mijnmodelbaan
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2022, 15:15
Locatie: RIJEN

Bericht door mijnmodelbaan »

En de 00/H0 is dus ook niet echt 00 of H0, maar 1:76. Zie https://www.metcalfemodels.com/scale-information/
Willem.
---
Momenteel geen (N) baan i.v.m. aankomende verhuizing. Nog wel druk met ontwikkelen van de elektronica.

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Miller's Dale schreef: 14 dec 2022, 20:47 N spoor, best wel verslavend om te maken
Als je het maar weet. het is even leuk om gewoon die huisjes te bouwen zelfs zonder dat je een spoorbaan hebt.
Ik vind persoonlijk de uitstraling van dat papier, zachter. Het heeft nooit dat aspect van plastic. Je blijft het zien !!


tja, in HO is het verschil met OO wel 13% terwijl het bij N maar 5% is. In N valt het verschil veel minder op en kan je best die huisjes van Metcalfe gebruiken bij je 1:160 baan.

Ondertussen mijn SMD's, weerstandjes en wikkeldraad binnen gekregen. Ik kan dus gaan beginnen met het maken van de verlichting, tijdens het bouwen van de huisjes.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Miller's Dale
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54

Bericht door Miller's Dale »

Heb een Engelse baan dus dat zit wel goed. Heb enkele plastic gebouwen omdat die er goed bij passen en metcalfe niet super veel heeft.

Wil nog eens zelf dingen proberen te maken.

Als de kerst geweest is zal ik eens een led snoer kopen. Nu beetje veel uitgegeven al🤣
Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

nou nou

De eerste pogingen om te werken met SMD leds voor de verlichting van mijn huisjes is geen schitterend succes.

Bij de eerste drie kon ik wel aan één kant een draadje solderen, doch bij de tweede kant liet het metalen plaatje voor de aansluiting al los van de plastic behuizing.
De vierde led is ergens weggesprongen en ik vind hem nergens terug.
De vijfde led, daar is het solderen van twee draadjes gelukt, doch de led wil niet branden ( Ergens is er intern iets losgekomen) Meet een oneindige weerstand :-)

Hoe men dat dus op YT voordoet, daar leek het allemaal te werken als een fluitje van 1 € cent. ofwel vertellen ze niet alles en tonen ze niet alles.
Die spullen lijken dus heel erg temperatuur gevoelig te zijn. Maar normaal kleef je een SMD op een printplaat en soldeer je daarna de zijkanten. Ik tracht er zo twee draadjes aan te solderen. niet de normale werkwijze dus.

Mocht er iemand tips hebben ???
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ronaldp
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:36

Bericht door Ronaldp »

Waarom dan niet met draadjes er al aan besteld?

Mvg ronald

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ronaldp schreef: 23 dec 2022, 14:09 Waarom dan niet met draadjes er al aan besteld?
Mvg ronald
Tjaaa .. :oops: ... heb ze nu eenmaal zonder draadjes... :ugeek:
- omdat ze niet voorkomen bij mijn traditionele electronica leverancier. :D
- omdat ik er niet aan gedacht heb. :o
- omdat men op "YT" ze ook niet gebruikten.
- omdat .... :D :D :D
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Het eerste bouwsel van mijn 'nieuwe reeks'
PN912 "Country Style Goods Shed"
Afbeelding

nu moet ik gaan beslissen welke led's en hoe ik ze ga plaatsen.
SMD's, Kerstboom led's of strip?
b.v. Kerstboom lichtje hangt al in het dakgebinte.

Voor de foto heb ik er even een lockje bijgezet. Verschil in schaal ? is toch niet zo op te merken.


Ps als ik voor de kerstboom ledjes kies moet ik wel even nog een weekje wachten. Als ik nu ga knippen, zou het kunnen dat ik hier nogal tegenwind ga krijgen..
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ik ga verder met de verlichting.
Voor twee gebouwen wil ik led-strips gebruiken als verlichting.
Ik bezit een led-strip verdeelbaar met 3 leds + weerstand per groep
Ik wil twee groepen van de strip gebruiken

Doch welke stroom verbruiken die strips ?
Meet ik zo met de amp-meter heb ik op 12V. 36 mA.

Afbeelding
Bekijken we even het schema van zulke strip, dan zie je dat er een weerstand is met 3 led's in serie geschakeld en dat daarna iedere groep in parallel is geschakeld. Dus twee groepen gebruiken 36 mA.--> duidelijk dat dus één groep maar 18 mA. verbruikt.
Nu wil ik dat verminderen tot 5mA per groep. Er moet dus nog een extra voorschakel weerstand inkomen.
Om de zaak eenvoudig te houden heb ik gewoon een amp. meter tussengeschakeld en even nameten met welke voorschakel weerstand ik ~10mA bekom, voor de twee groepen. Dat blijkt een weerstand van 270E te zijn voor 11 mA. Goed genoeg voor wat ik wil.

Afbeelding

en in werking:
Afbeelding

Nu nog kijken hoe ik die strip in de huisjes krijg.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

De twee smd-led-linten in de beide loodsjes ingebouwd. Bij de rechtse was te veel doorschijning door het papier van het dak. Dat heb ik aan de binnenkant dan zwart moeten schilderen. Ik zie nu bij de nieuwe kits van metcalfe dat men tussen het paieren dak telkens nog een dik karton dak onderdak plaats.
Afbeelding

Dan: eindelijk gelukt.
Na 4 pogingen om draadjes aan SMD ledjes te solderen is het dankzij een link op internet gelukt.
Afbeelding

Afbeelding

tip :speciale SMD soldeerflux is wel een Must !
Voor wie de links wil:
https://www.modeltrein-support.be/onewe ... lderen.pdf
en
https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/smd/
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Metcalfe steld je bij ieder huisje wel voor problemen, als je er verlichting wil in aanbrengen. :oops:
Het is echt niet ontworpen met het oogmerk op verlchting. :(
Het vraagt dus wel degelijk planning over wat je wil bereiken? :lol:

Neem nu die "Workman Cottage". Dat zou een tweewoonst moeten wezen.
Afbeelding

Wil je nu in iedere woonst verlichting , die je afzonderlijk kan aan/uit zetten, dan moet er een middenschot gemaakt worden en met twee SMD led's op het gelijkvloers.
Afbeelding

Er komt ook een vloer in. Dus moet je ook afzonderlijke verlichting voorzien, als je het 1e verdiep wil verlichten. Daar zitten ook venstertjes. Daar wil je toch ook wel een licht door zien schijnen.
Dat worden dus ook weer twee SMD'kes met een extra tussenschot. Ook moet ik beslissen of ik de led's in serie ga plaatsen van één woning en dus aansluiten op één voorschakelweerstand of niet ?
Waar ga ik die weerstanden plaatsen?.

De eerste ondervinding is dat veel wanden en zeker de plooiranden van dit huisje doorschijnen. Voortaan dus beter de binnenkant en zeker de hoeken zwart schilderen. Ook de daken mag ik niet vergeten.
Afbeelding

Wel altijd eerst even proberen voor ik iets vastlijm of het doorschijnt en waar. Eeenmaal gelijmd kan ik er niet meer aan :D
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Overigen”