Huisjes in papier

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:D GaaaaááááFFFFFFFFF :!:

Wel weer geniaal gebouwd deze huizen Erik :!:

Maar even over de verlichting, persoonlijk vind ik de verlichting in N-schaal in huizen en wagons standaard erg fel staan. In huizen regel ik het via de OC32 de lichtsterkte dan wel of niet met een weerstand ertussen. Ben benieuwd hoe jij het gaat doen.
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Feitelijk heb ik er nog niet bij stilgestaan hoe ik het later digitaal ga verwerken via iTrain en de Z21. Moet maar eens aan Martin gaan vragen hoe ik dat kan oplossen :) ;)

Ben het met je eens dat die lichten op de meeste modellen (zowel treinen als schepen) veel veel te fel zijn. Je zou feitelijk de lichtsterkte ook op schaal moeten brengen.

Met SMD leds hangt de lichtsterke evenredig af van de stroom door de led. Ik handel dat dus door bij ieder led een aangepaste voorschakel weerstand te plaatsen. In plaats van de klassieke 20mA loopt er bij mij maar 3 à 5 mA. door. Plaats je dan die leds in huisjes, zie je wel licht maar dat scherpe heldere is weg.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ronaldp
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:36

Bericht door Ronaldp »

Om de led te dimmen heb je mooi PotTrimmer van 2K voor.

https://www.google.com/search?q=PotTrim ... s-wiz-serp

Mvg ronald

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

@ronald, leuk. , maar daar ben je digitaal geen stap verder mee.!
sorry maar een potmetertje is ook nog eens duurder dan een 1/4W weerstandje.

Eerste van de twee huisjes in de kit is klaar.
Het is een flinke leerschool geweest. Niet in het lijmen van papier, maar hoe je SMD ledjes kan inbouwen en waar je allemaal op moet letten.

"Al doende leert men " :D

Om te kunnen afwerken moest ik eerst nog een hulpstukje maken. Met die draden die uit het huisje komen, krijg je het model niet meer plat op de werktafel.
Er moest dus snel op 1-2-3 een werk-vlakje met een gat erin gemaakt worden.
Afbeelding

1/2 kit is klaar . Dit is dan het eindresultaat.
Afbeelding
Moet toch nog een beter manier vinden voor die smd-leds. :idea: Die weerstanden zijn nu 1/4W. ik denk dat ik eens gaan kijken -hoe groot 1/8W weerstanden zijn. Was ook aan het overwegen om SMD weerstanden te gaan gebruiken. Dat word dan nog meer gepriemel. :evil: Maar dan moet ik weer een printje maken. :x

Gevonden 1/4W. l= 3.8 mm. Diam 1.8 mm. moet ze wel met 500st bestellen . :x :twisted:

En dan wil men ook wel eens kijken hoe dat staat met het licht aan.
Afbeelding
en dat alles voor 17 mA. op 12V.
Afbeelding



Ben er bijna 2 1/2 dagen aan bezig geweest. en er zit nog zo'n huisje in de kit.

PS zag ergens op dat grote net 4 smd ledjes met weerstand voor 12.95 €. ik heb nu 100 st, voor nog geen 0.2 €/stuk


Nog aan iedereen de Beste wensen. en veel modeltrein plezier in 2023.👏🍷🥨🥂🚂
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

ik denk eraan om te stoppen met die pogingen van SMD ledjes in 'Metcalfe' huisjes in te bouwen.

Wie die huisjes kent weet dat ze meestal zijn opgebouwd rond een vierkante/rechthoekige basisstructuur; waar in vele gevallen dan nog eens een bovenliggende vloertje komt. Daarna worden de bijgebouwen aan die basis gekleefd om het huisje verder te bouwen.
Heel leuk en fijn om er mee te werken. totdat ...je verlichting wil plaatsen.

Bij het laatste huisje waar ik mee bezig ben 'PN186 Ramshackle Workshop' is er wel in elk hokje een raam, een deur. Dan zou ik nu 5 ledjes moeten gaan inbouwen, als ik elk raam/deur wat licht wil laten uitstralen. Die 5 ledjes is zo niet het probleem maar wel de draden/weerstand ervan. Ik vind het nogal gek dat ik in een huisje van 60/60 mm. op 5 verschillende plaatsen elektrische draden door de bodem krijg. Of dat je tijdens het in elkaar lijmen steeds in de war bent met AWG30 stijve draadjes.

Eerst de SMD's op het papier en karton kleven en dan pas de weerstand en draadjes solderen lukt niet, je raakt wel met je soldeerbout de papierwanden, die dan weer brandsporen vertonen.

ga er nog eens een nachtje over. slapen :x
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Goedendag Erik,

Al eens lakdraad overwogen? In meerdere kleuren verkrijgbaar. Dik genoeg voor een SMD.
Met vriendelijke groet,

Cor

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik gebruik voor smd ledjes gewoon decoder draad.
Lekker soepel en dun.
Tip:
Plak de ledjes op een stuk afplakband en plak dat afplakband met 2 dwars stukjes op je werktafel dan blijven de ledjes tijdens het solderen mooi liggen.
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

c-rails schreef: 06 jan 2023, 10:18 Al eens lakdraad overwogen? In meerdere kleuren verkrijgbaar. Dik genoeg voor een SMD.
AWG30 = is lakdraad. maar het blijft stijve draad.
Wat mij meer hindert is dat ik in verschillende hokjes en soms boven elkaar SMD moet plaatsen en dat ik er tijdens het bouwen niet meer aankan, eens hokje gelijmd, maar de draden moeten later nog door andere hokjes heen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

denobis schreef: 06 jan 2023, 11:31 Ik gebruik voor smd ledjes gewoon decoder draad.
Lekker soepel en dun.
Wat noem jij decoder draad. diameter ??

denobis schreef: 06 jan 2023, 11:31 Tip:
Plak de ledjes op een stuk afplakband en plak dat afplakband met 2 dwars stukjes op je werktafel dan blijven de ledjes tijdens het solderen mooi liggen.
ZO doe ik het ook ..
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Weer wat geleerd. Blijkt, dat ik AWG35 heb. Wist dat niet. Thx.
Met vriendelijke groet,

Cor

Plaats reactie

Terug naar “Overigen”