Huisjes in papier

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dat draad is gewoon in de handel onder de naam decoderdraad.
Martin heeft dat gewoon in de winkel.
Ik schat zo dat het 0,1 mm2 (ik ben nog van de ouwe stempel) is, en het is heel soepel.
Doorsnede met isolatie is ong. 1 mm.
Ik gebruik het bv voor wagon verlichting etc.
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Decoderdraad is 0,05 mm2 ;)
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

DTS schreef: 06 jan 2023, 19:12 Decoderdraad is 0,05 mm2 ;)
Dan moet ik maar wat meenemen als ik in Ermelo ben. Zet ik voorlopig het huisjes bouwen op halt.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Iemand vroeg mij vandaag hoe ik die papier/karton huisjes op mijn baan ga bevestigen. ?
Of ik niet bang ben dat ze er zullen vanaf vallen als ik de treinbaan omhoog klap en in de kast laat verdwijnen?

Wel ik was het antwoord schuldig. :oops: Had er nog nooit aan gedacht!! :(
Hoe plaats je dus huisjes op je baan, lijmen? Met magneten? iets anders?? Hoe zit dat dan met je draden voor de verlichting?



Voor het aansluiten van de verlichtingsdraden denk ik gebruik te maken van dat soort connectoren dat ook aan de servo's zit.
1 voor massa en 2 voor twee kringen verlichting/woning. Die connectoren zou ik dus aan de onderkant van het huisje kunnen kleven.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Je zou de draden ook aan kleine ronde neodine magneten kunnen bevestigen en dan ringen op de tafel plakken (waar aan je ook draden bevestigd hebt ) heb je en een elektrische verbinding en voldoende kleefkracht op de gebouwen op de tafel te houden.
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Saxxon
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2023, 23:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Saxxon »

Erik-B schreef: 19 okt 2021, 20:46 Nog wel een belangrijke opmerking...
Metcalfe N is op Engelse schaal N. = dus 1/148. en niet op 1/160
Hoe zit met een poppen schaal? huisje of gebouw is iets grote dan poppen van 1:160.
Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Draad van 0.05 mm2 is nog steeds in bestelling bij DTS.

Ik sta toch te twijfelen of ik mijn huisjes wel verder ga bouwen met verlichting.
1- Ik heb in al de te bouwen beschrijvingen eens bekeken. Die huisjes zijn allemaal opgebouwd met te veel hokjes. Wil je dat door ieder venster er ooit eens licht schijnt heb ik, per gebouw, minstens 3 SMD-led's nodig. Bij sommige gebouwen zouden dat er 6 moeten wezen. Dat is dus ook 6 -12 draadjes die ik onderin moet samen brengen. :oops:
2- Ik vind ook geen goede oplossing om die draden onderin weg te werken. :idea: Ik dacht aan een soort connector zoals we gebruiken voor de servo aansluitingen= 'berg connector 3 pinnen'. Enkel hoe ik dat in de ondergrond moet gaan verwerken :?:
3- Hoe meer ik op YT kijk, zie ik toch heel veel spoorbanen met Metcalfe gebouwen, maar zie bijna geen met verlichting. :shock:
4- Idee met magneetjes had ik al overwogen, van die 'Neodyne'. Die hebben zelfs magneet plakband van 0,5mm dik. maar dan moet ik punt 2 opgelost krijgen.

Tijd brengt raad..
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Saxxon schreef: 11 jan 2023, 21:37 Hoe zit met een poppen schaal? huisje of gebouw is iets grote dan poppen van 1:160.
Zoveel maakt dat niet uit.
Een persoon van b.v. 1.70m. groot is op 1/160 = 10.62 mm. hoog en op 1/148 = 11.48 mm. Een verschil van 0.8mm. Peanuts dus.
Trouwens mensen verschillen toch ook in lengte. Dat verschil valt echt niet op !!
Als ik dus ooit figuurtjes op de baan plaats, zijn het allemaal maar 'Vlamingen', die zijn wat kleiner dan de doorsnee Nederlander. :D :D :D
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Tja, om draadjes handig te kunnen stekkeren, heb je al gauw iets nodig zoals jst-stekkers of flatcable connectoren.
Met vriendelijke groet,

Cor

Ronaldp
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:36

Bericht door Ronaldp »

Waarom elke ruimte verlichten in de huisjes?
In het echt zijn er ook altijd.meerdere kamers niet verlicht.

Mvg ronald

Plaats reactie

Terug naar “Overigen”