Huisjes in papier

Gebruikersavatar
Miller's Dale
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54

Bericht door Miller's Dale »

Waarom maak je geen simpel beugeltje voor de ledjes? Of een buisje van messing waar die uitsteekt. Zijn zomaar wat ideeën

Ben zelf ook fan van metcalfe. Tafel staat er vol mee op moment. Ik zou graag wat meer van je leren over die ledjes. Elektronica is namelijk niet mijn sterkste kant
Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Buisje voor ledjes, een idee! Waarom niet!
Mag dan wel niet uit messing zijn. :D , maar plastic van binnen 3 mm. diam zou dus wel kunnen.
Ga er eens over nadenken.



Voor je ledjes : vraag maar, ik wil je wel op weg helpen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Miller's Dale
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54

Bericht door Miller's Dale »

Voor de ledjes moet ik eens een how to uitleg hebben. Solderen kan ik prima maar welk weerstandje waar en dergelijke is nog hocus pocus
Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Miller's Dale schreef: 14 dec 2022, 13:00 Voor de ledjes moet ik eens een how to uitleg hebben. Solderen kan ik prima maar welk weerstandje waar en dergelijke is nog hocus pocus
Ok komt eraan.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Miller's Dale
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54

Bericht door Miller's Dale »

Mijn werk van afgelopen weekAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-F721B met Tapatalk

Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

how to ledjes.

Dit is wel mijn eigen uitleg. Over ledjes lopen er wel verschillende theoriën.
De ene legt het ZO uit, de ander heeft weer een ander uitleg.


In ledje heb je verschillende kleuren o.a. rood, groen, blauw, oranje , wit etc.
Het gebruikte basismateriaal is per kleur een ietsje anders. Daardoor is de inwendige weerstand van een ledje verschillend naargelang de kleur.
Buiten de kleur worden er ook ledjes gemaakt met hoge lichtopbrengst, medium opbrengst en lage lichtopbrengst. Kan je een beetje vergelijken met de oude gloeilampen. Daar heb je er ook van 60w en van 20W. ;-)
Zo heeft een rode led over het algemeen een spanning van 1,5V, een groene of gele 3,3V en sommige blauwen 4,1V
ander waarden kunnen voorkomen, dat hangt af van fabricant, gebruikt materiaal = kleur.

Het belangrijkste bij led is niet de spanning over de led, maar de stroom die er doorvloeit.
Naar gelang de kleur is er ook een specifieke spanning. Je begrijpt dat een eenvoudige regel geven niet zo eenvoudig is.
Voor specifiek gegevens van spanning en stroom moet je dus echt gaan kijken naar de fabricant gegevens.
Er zijn niet echt specifieke gegevens. Wel zijn er algemene , globaal gekende gegevens.

Ik ga nu als voorbeeld mijn witte ledjes van de kerstboom gebruiken voor de verdere uitleg.
Daarvan geeft de fabricant op dat de spanningsval erover 3,3V is bij een stroom van 20 mA. = 0,020A.

Met die stroom van 20 mA. heb ik dus ledjes die helder branden. Ze moeten tenslotte sterretjes voorstellen. Bij een stroom van 20 mA. zal er over de led dus een spanning staan van 3.3V.
Wil ik de led nochtans aansluiten aan b.v. een voeding van 12V dan zal ik die 12 volt op de een of ander manier moeten verminderen over het ledje. Met 12V tussen de klemmen, zal ik even heel veel licht hebben en daarna niets meer, nooit!. De led zal doorgebrand zijn. Om dat te beletten moeten we de stroom door de led gaan beperken. Dat verminderen doen we door een voorschakel weerstand.

Bij een voeding spanning van 12V heb ik dus een weerstand waarover de volgende rest-spanning zal moeten staan.
12 - 3,3 = 8,7V. ( spanning bron - spanning over led = restspanning.)

Om dat ledje helder te laten branden moet er ook een stroom doorvloeien van 20 mA.
De waarde van het weerstandje word dan (beroemde wet van OHM =. V/I = R.) --> 8.7 /0.02 = 435 Ohm.
Nu bestaat er zo geen weerstandje van 435 E. , maar er is wel 470 E.
Voor ons ledje heb ik dus een weerstand nodig van 470E . Dat geeft dan een stroom van 8.7 / 470 = 0.018A. komt aardig overeen met de theoretische waarde van 20mA. :D

Maar als we nu eens de stroom gaan verminderen door de led, dan zal die minder hard gaan gloeien.
Bij een zekere waarde van stroom of daaronder zal de led niet meer opgloeien.
Meestal bepaal ik dat met een regelbare weerstand van 5K en bekijk op de Amp.meter hoeveel stroom er vloeit en beoordeel ik ook hoe hard het ledje nog gloeit.
Bij deze led heb ik bij 4 mA ( 0,004 A) nog een lichte gloed. Dan zou de waarde van de voorschakel weerstand weer moeten zijn ( 12-3.3)/0,004 = 2175 Ohm.
De theorie klopt dus aardig met de praktijk. Met een weerstand van 2K2 had ik 4 mA.

Voor verlichting neemt men gewoonlijk als vuistregel een stroom van 20 mA./led
Voor b.v. verklikker lampje - meestal rood- neemt men algemeen een stroom van 15mA./led
Voor verlichting van gebouwen- verlichting van modelschepen. gebruik ik zelf een richtlijn van 5mA./led. maar dat is een persoonlijke keuze.
Voor ieder ledje uit mijn kerstboom in een Metcalf huisje komt er dus een weerstandje van 1/8W 2K2 Ohm.

Nog meer uitleg. laat maar een kreet :D
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Miller's Dale
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54

Bericht door Miller's Dale »

Kan je ze ook in serie plaatsen. 4 zoddat je 12v krijgt?
Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

kan je ook.!
Doch dan heb je het kerstboom effect. gaat er eentje kapot dan gaan er ineens 4 uit.
Zelfs als je ze in serie plaats toch best ook een voorschakelweerstand.

BV led 2,1V 20 mA
(12-(2.1 *4))/0.02 ~ 180 E

Parallel kan ook met één voorschakelweerstand. Ook weer zelfde opmerking: gaat en nu eentje defect gaan de andere 3 plots helderder gloeien.!!
(12-2,1)/ (0,02 * 4) ~ 120 E

Als ik een raad mag geven, ga nu niet bezuinigen op een paar weerstandjes van 10 cent. Zet bij iedere led een voorschakelweerstand.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Miller's Dale schreef: 14 dec 2022, 18:17 Mijn werk van afgelopen weekAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-F721B met Tapatalk
Komen zeer bekend voor. :D :D
Is dat N of HO ?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Miller's Dale
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54

Bericht door Miller's Dale »

N spoor, best wel verslavend om te maken

Verstuurd vanaf mijn SM-F721B met Tapatalk

Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways

Plaats reactie

Terug naar “Overigen”