Fleischmann 734508 Br112.1

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Fleischmann 734508 Br112.1

Bericht door Marksintpancras »

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag binnengekomen, de Fleischmann 734508. Een baureihe 112.1 van de DB regio Sleeswijk-Holstein.
Zo uit de verpakking is het model goed gedetailleerd, de moderne opschriften erop. Qua chasis komt het model goed overeen. Leuk ding om in de toekomst te weatheren.

Afbeelding

Maar dat ding moet natuurlijk ook digitaal rijden, dus decoder erin. Maar het is geen standaard fleischmann lok waarbij je de kap erzo afhaalt :roll: nee, ex Roco want je moet de buffers los halen en dan is de kap mooi los.
Dan valt het oog op de printplaat, ziet er goed modern uit, SMD Led front-/sluitverlichting erin. Decoder NEM651 plug en play erop. Een Zimo MX617 erin en rijden.

Persoonlijk minpuntje, de locomotief wordt veel gebruikt voor trek duwverkeer; dat je de front-/sluitverlichting niet apart kan schakelen.
Ik heb nog een identieke lok Fleischmann 734502 met een bijna dezelfde printplaat en van de winter ga ik er toch 1 verbouwen om de front-/ sluitverlichting apart te schakelen.
Ik verwacht daarbij geen grote problemen omdat de verlichting via draden op de printplaat gesoldeerd zijn. En de MX617 heeft nog 4 lotpads over voor F1 t/m F4, dus de kant waar de decoder zit de draden los maken die op de wit en geel (F0) zitten en die op de lotpads solderen van F1 en F2.

Nadat ik de decoder ingesteld heb, lok op de baan en ijken. De lok rijdt goed, mooi soepel en de motor is erg stil.
Met vriendelijke groet, Mark

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:lol: niks van de winter, toevallig had ik een klein momentje over en de soldeerbout opgestookt.
Dus lok erbij, kap eraf, printplaat losgeschroefd. Multimeter met piepstand erbij om even te weten welke draden los gesoldeerd dienen te worden (front en sluitlicht) de gemeenschappelijk draad heb ik aan de printplaat laten zitten.
Na losmaken de draden netjes op de MX617 gesoldeerd, printlaat vastgeschroefd en testen :shock: jaja, F1 is cabine 2 frontlicht en F2 is cabine 2 sluitlicht. F0 is dus gewoon front-/sluitverlichting voor cabine 1.
Even voor de duidelijkheid, deze lok zal op mijn baan rijden met trek-duwstammen met cabine 2 naar de rijtuigen (dus aan cabine 2 zijde geen fromt-/sluitverlichting hebben).
En nu de foto's:
Afbeelding
Hierboven is van hoe de printplaat aantreft.

Afbeelding
En nu de printplaat na de ombouw. Zie de draadjes die rechtstreeks op de decoder zijn gesoldeerd.

Ombouwen kost <30 minuten, je hoeft geen aanpassen te te doen aan de printplaat, draden, chassis. Gewoon 2 draden los solderen en die weer vastzetten op de decoder :D .
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Netjes gedaan!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

FidOo
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 sep 2021, 14:03

Bericht door FidOo »

Jij heb m natuurlijk alweer eerder als ik!!!!! bij mij lag ie vandaag pas op de mat! Ik ga precies dezelfde ombouw doen (alleen DH10C er in) en dan knallen.
met vriendelijke groet, Joost.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

FidOo schreef: 22 sep 2021, 16:16 Jij heb m natuurlijk alweer eerder als ik!!!!! bij mij lag ie vandaag pas op de mat! Ik ga precies dezelfde ombouw doen (alleen DH10C er in) en dan knallen.
Toevallig dat Ellen de doos vanuit Fleischmann / Roco aan het uitpakken was en deze over was. Anders had ik hem ook niet gehad (lees: gekocht) :o :lol:

Maar DH10C is ook een goede keus.
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Materiaal bespreking”