Oostenrijks-Zwitsers thema

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Nee zonder. Ik ben net toch weer even in de weer geweest. Nu met warme motoren. Maakt eigenlijk geen bal uit.
Verder stoppen ze wel op de juiste plekken dus ergens gaat het goed.
Wat ik gewoon heel vreemd vind, is het feit dat de digitale locs keurig afstand houden en gewoon bijremmen indien een loc voor hem bijvoorbeeld stilstaat (tijdelijk station). De volgende loc stopt dan gewoon twee blokken ervoor zoals ik aangeef en gaat verder als de voorste loc weer gaat rijden.
De analoge locjes rossen lekker door en staan uiteindelijk in het blok van de eerste trein. Het kan niet de bedoeling wezen dat ik straks de treinen alsnog handmatig moet stoppen om botsingen te voorkomen toch?
Heb ik een instelling voor de analoge locjes verkeerd staan of zie ik iets over het hoofd?

Verder zijn 99% van de “problemen” op de baan zojuist verholpen. 1 wissel gaf een fout maar ja als de servostaaf er ook niet meer inzit :lol:

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ja, analoge locs altijd ijken met sleep, ten eerste.

Ook vermoed ik dat de reactievertraging te laag staat. Kijk eens of het gedrag op de baan matcht met hetgeen iTrain zegt.

Stuur anders je baanplan in via onze portal, je hebt recht op gratis gebruik van onze helpdesk als klant van DTS

Support@domburgtrainsupport.nl

Dan kan onze iTrain expert je bestand nakijken.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Bedankt hiervoor. Zal ik doen nadat ik nog even zelf heb gepield. Verder zou ik zeggen dat je wel om jouw nachtrust moet gaan denken :lol:

Ik zal mijn bevindingen straks posten.

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Ik ben weer even in de weer geweest met de settings. Ik denk dat het goed moet staan als ik beide foto's mag geloven?
Ok..een little bit finetuning van een halve cm ;)
Afbeelding
Op de baan in een (te kort) blok

Afbeelding
Wat iTrain zegt qua afstand in het blok

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Aangezien de paradestrecke zo goed als ingereden is, ben ik in mijn hoofd al verder gegaan: seinen :shock:
Ongeveer een week struin ik het net en de fora af maar nergens kan ik iets fatsoenlijks vinden over seinen: hoe werkt het nu precies?
In de handleiding van iTrain staat beschreven: het sein “bekijkt” het blok volgende oftewel hoe stel ik een en ander in? Is er een aansluitschema ergens te vinden? Of gewoon easy peacy net als servo’s hup op de OC en instellen die handel? Of kun je met een draadje naar het blok volgende (of doorsluisden vanuit de bezetmelder?) de seinen ook laten reageren?
Mijn voorbeeld is een bloksein. Ik kan mij voorstellen dat er nog tig seinen te plaatsen zijn maar ik dacht eenvoudig te beginnen: rood als hij niet mag, groen doorrijden :lol:

Wie kan mij helpen aan een stukje basis info hierover?

Christ
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:19

Bericht door Christ »

Ik kan je er niet aan helpen, maar ga het met interesse volgen..... daar ben ik namelijk ook heel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Tja, Roel, was wil je weten?
Ik heb zelf seinen geplaatst, maar dat zijn armseinen. Ik neem aan dat je seinen met lampen gaat gebruiken. Eigenlijk is dat heel simpel. Een sein plaats je aan het eind van een blok, in Nederland en Duitsland rechts van de baan. Zo plaats je het sein in iTrain ook ('op' de baan, niet ernaast). En ik neem aan dat het dan een kwestie is van ledjes aansluiten op de OC32 (maar daar weet ik niet van, bij mij zet iTrain één van de twee (rood/groen) of drie(rood/groen/oranje) aspecten, die de servomotoren van de armseinen bedienen).
In iTrain moet je dan ook het sein aanmelden bij het betreffende blok, bij tabblad "Vorige" of "Volgende". ITrain regelt dan min of meer automatisch de stand. Rood als volgende blok niet gereserveeld is, groen indien gereserveerd en oranje als gereserveerd en volgende wissel op afbuigend staat.

Ik ben wel zo stout geweest dat ik niet aan het eind van elk blok een sein geplaatst heb. Soms zelfs op een plaats die de NS zou afwijzen. Maar op een klein oppervlak heel veel seinen, dat is ook niet mooi. "In der Beschränkung zeigt sich der Meister". Overigens ging het in de historie ook zo. Vroeger stond er nog wel eens een man met een vlag, waar nu beslist een sein zal staan..

Overigens: een hele mooie baan van jou. Wat 'professsioneler' aangelegd dan die van mij. Ik heb veel gespeeld met hoogteverschillen binnen de baan. Alles is opgelost, maar er waren wel wat problemen mee. Door ruimtegebrek ben ik wel tot 3% gegaan, ook uit onkunde, en aanbevelingen op diverse fora.

Een fout die ik nog wil herstellen, en die ik er bij jou ook nog in zie. Ik heb nu eigenlijk een Lux-unit nodig om de wielen schoon te maken. Is niet duur, maar past niet meer in mijn baanplan. Ik merk dat de wielen toch wel vaker vies zijn dan gedacht. Dat komt ook door mij gezaag en verder gehobby. maar dat is bij mij onvermijdelijk in de kamer met de opstelling. Lux-unit is niet duur en heel mooi.
Laatst gewijzigd door Bram op 27 sep 2021, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Seinen icm Dinamo OC32 en iTrain is best logisch.

OC32 heeft een aparte seinen definitie, die kan je downloaden van de VPEB site.
Dan gewoon een de juiste kleur in de juiste pin van die OC32. Staat beschreven in de handleidingen. Dan is het een kwestie van invoeren in iTrain. 1ste pin OC32 is het adres, en dan even de aspecten goed zetten en klaar is Cees.
Maar dat is het in een notendop. Het is even de logica snappen en de juiste documenten in je bezit hebben. Loop je ergens vast gewoon ff vragen of PB. Dan help ik wel op weg.
Met vriendelijke groet, Mark

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Helemaal top mannen. Bedankt voor de reacties. Ik had al zo’n vermoeden dat het met de OC en iTrain best eenvoudig was (ik had de handleiding bestudeerd). Mocht ik er niet uitkomen dan maakt ik graag gebruik van eerder genoemde opties.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ik heb de OC32 ook onder de baan hangen, met de bedoeling de seinen er mee te gaan sturen. De seinen zitten in de laatste fase van bouwen en worden binnenkort opgestuurd (vanuit Oostenrijk!) Dan wordt het voor mij ook tijd om het hele spul grondig uit te zoeken en in te stellen.
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”