Pagina 1 van 1

Millers Dale

Geplaatst: 19 aug 2021, 23:25
door Miller's Dale
Er was eens...

Een beetje geschiedenis eerst

Bij het bouwen van de midland railway richting Manchester werd er besloten om de mainline niet langs Buxton te laten gaan. Buxton was en is nog steeds een spa stadje en daarom erg in trek bij touristen.

Millers dale, een gehuchtje van enkele huizen kreeg zo een station van betekenis. In 1903 bleek het station alle trein bewegingen niet meer aan te kunnen en werd het station bijna 2x zo groot. De pendeltreinen richting Buxton kregen een eigen perron. Net zoals de up and down express treinen.

Millers dale was verder in trek bij british railways om nieuwe type locomotieven uit te testen. Zo was het dat er vaak speciale locomotieven aanwezig waren die op het heuvelachtige traject vele testen konden uitvoeren

Ook het goederenvervoer bracht de nodige bewegingen op het station. Lokale boeren gebruikten vaak de veewagons om hun handel naar de markt te krijgen. De 2 aanwezige mijnen zorgden voor het nodige mijn verkeer. Verder was er een kleine goederenloods die de lokale bedrijfjes/winkels van goederen voorzag.

Tot zo ver de realiteit.

In de model wereld hebben we altijd te maken compromissen. Dus zo ook in mijn geval. Geen perron voor 15 rijtuigen maar 8/7. Maar dan wel een locdepot wat ik erg leuk vind. Ook zat die er in het echt niet. Tevens ook een 2de branchline die naar een kustplaatsje gaat. Iets wat niet in de buurt van Millers dale was.

Voor mij is het bouwen op bais van prototype een goede houvast om een logisch opgebouwd station te krijgen. Verder is het dan ook leuk om je treinen af te stemmen op de juiste regio dat je rijd.

Maar genoeg tekst we willen vast wat foto's zien...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier komen dan de 2 bekende bruggen van Millers dale. Ja je ziet er 3 maqr die boogbrug is dus mijn fantasie. Onder de bruggen komen 2 watervallen en een straat met huisjes
Afbeelding

En dan nog even de technische gegevens van de baan.

1. centrale Dr5000 (voor)
2. Wissel/sein besturing Megapoints control
3. Rails code 55
4. Tijdperk, era 6, transition era (1965 tot 1975.) dus veel diesel met een enkele stomer nog voordat ze in 1968 uit doenst gingen.
5. Itrain 5 voor als ik alleen wil kijken.
6. Baan is 4.6 m bij 2.6 m en gaat bijna de hele kamer rond.
7. 4 schaduwstations
8. 2 stations
9 british, midland region focused maar misschien ook wel GWR region.

Ik zal binnenkort ook de andere delen van de baan showen als daar is opgeruimd. En aangezien dat niet echt mijn sterkste punt is...





Re: Millers Dale

Geplaatst: 21 aug 2021, 19:16
door Miller's Dale
Vandaag zijn er weer nieuwe wagons gearriveerd en ook nog een mooie locomotief erbij
AfbeeldingAfbeelding

Re: Millers Dale

Geplaatst: 21 aug 2021, 21:31
door DTS
Veel plezier van je aanwinsten!!!

Re: Millers Dale

Geplaatst: 22 aug 2021, 11:29
door Kees Gorter
Dat is een mooi lokje
Is het een "Hornby" ?

Re: Millers Dale

Geplaatst: 22 aug 2021, 12:35
door Miller's Dale
Kees Gorter schreef:Dat is een mooi lokje
Is het een "Hornby" ?
Nee das een Sonic models. Een nieuw merk. Maar wordt gemaakt in de fabrieken van Bachmann. Hornby maakt alleen nog 00 als ik het goed heb

Re: Millers Dale

Geplaatst: 23 aug 2021, 14:16
door Miller's Dale
Vanochtend weer even bezig geweest in me treinhok. Was de bedoeling alleen even te stofzuigen maar gelijk maar even draadjes aangesloten. En dan ook even prutsen met de trein lengtes

Afbeelding

Afbeelding

Het worden max 7 rijtuigen. Had gepland 8 maar 7 ziet er ook goed uit en dan hou ik nog iets perron over.

Verder gisteren nog bezig geweest met de bescheiden wisselstraat

Afbeelding

Afbeelding

Moet zeggen dat ik er wel aardig tevreden over benAfbeelding

Verder ook maar eens begonnen aan de mijn. Alleen is dat Walter's niet zo goed als faller. Maar dat mag de pret niet bederven. Beetje weathering doet wonderen.

Afbeelding.

Verder ook nog een begin gemaakt aan de inspectie putten voor mijn locloods

Afbeelding

Re: Millers Dale

Geplaatst: 30 aug 2021, 10:03
door Kees Gorter
Leuk z'n Engelse baan!
Daar wordt ik wel blij van.
Ik volg het dan ook.

Kees

Re: Millers Dale

Geplaatst: 27 okt 2021, 11:26
door Miller's Dale
Zo na een lange stilte is er weer het 1 en ander gebeurt. Niet zoveel als ik zou willen maar iets is beter als niks.

AfbeeldingAfbeelding

Eindelijk liggen de sporen voor de mijn er in. Nu alleen nog schaduwstation maken voor de branchline.
Zichtbare sporen leggen.
Kopstation bedenken.
Hout zagen voor module die op de baan geklikt kan worden.
Fabriekaansluiting maken.
Depot bedenken
Depot sporen leggen

En dan nog veeeel meer maar dan ligt wel al het spoor al.

Hoop in december te beginnen met het elektrisch maken van de wissels met servo en megapoint control system

Re: Millers Dale

Geplaatst: 28 okt 2021, 11:24
door DTS
Mooi zo die wisselstraat! Dat vinden we zeker erg mooi

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Re: Millers Dale

Geplaatst: 01 dec 2021, 15:27
door Miller's Dale
Zo na een periode van stilte hebben we de draad weer opgepakt.

Alle basis dingen zijn nu ingevoerd in Itrain. Dit weekend gaan we beginnen met maten invoeren, bezetmelders toewijzen.
millers dale itrain.jpg
millers dale itrain.jpg (228.68 KiB) 1357 keer bekeken
millers dale itrain.jpg
millers dale itrain.jpg (228.68 KiB) 1357 keer bekeken
Maar misschien wel het belangrijkste de paar slecht functionerende plekjes oplossen. Iets dat ik al veel te lang voor me uitschuif.
Keerlus moet werkend worden, nu is dat nog niet echt een succes.
enkele wissels hebben wat aandacht nodig
Stukje tafel erbij maken zodat ik ruimere bogen creëer.


Nu nog eens uitvogelen hoe we hier een filmpje krijgen

Re: Millers Dale

Geplaatst: 19 dec 2021, 19:26
door Miller's Dale
Weer een update...

Vandaag zijn we eindelijk weer eens aan de gang gegaan. Paar slechte stukjes rails gefixt en nu loopt het al steeds beter. Was aangenaam verrast toen alles gewoon soepel liep.

Verder eindelijk weer verder gegaan met spoor leggen. Het is dan wel maar 1 spoor maar we zijn teminste weer bezig.

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik nog cerder gegaan met de ruwbouw voor de wegen. Zit nog beetje te twijfelen of ik faller car system ga gebruiken. Is natuurlijk wel leuk maar wel weer prijzig.

Afbeelding

Afbeelding

Verder gelijk me wissels aan gesloten op me puntstukblokjes. Simpel systeem en doeltreffend

Afbeelding

Re: Millers Dale

Geplaatst: 29 dec 2021, 20:01
door Miller's Dale
Vandaag en gisteren weer bezig geweest. Na uitstel toch begonnen met aansluiten van mijn wissels. Kan nu 1 schaduwstation met schakelaars bedienen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kregen we de smaak te pakken en kwamen de spullen binnen voor me eerste echte scenery project. Het bouwen van de perrons. Iets wat ik altijd wel leuk vind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb er nu 2 lagen foamboard op liggen. Deze lijm ik dan aan elkaar waarna langs de zijkanten er perronranden komen. Dan kan ik de ruimte ertussen opvullen met opvulmiddel waarna je een mooi egaal perron krijgt met asfalt look na de nodige verf.

Re: Millers Dale

Geplaatst: 31 dec 2021, 13:36
door Miller's Dale
Testje


Re: Millers Dale

Geplaatst: 02 jan 2022, 00:34
door Miller's Dale
Vandaag dan ook maar begonnen aan de branchline. Na wat twijfel tocj besloten om er een klein station te maken. Dit creëert direct ook weer de mogelijkheid om treinen elkaar te laten passeren

Let niet op de zooiAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Millers Dale

Geplaatst: 16 jan 2022, 21:29
door Miller's Dale
Na al dat rails leggen zijn we toch maar eens begonnen met de ruwbouw van het landschap.

Afbeelding
Afbeelding

Hier moeten nog tunnel portalen bij komen. Maar die zijn al wel onderweg

Afbeelding

Re: Millers Dale

Geplaatst: 04 feb 2022, 15:34
door Miller's Dale
Zo weer tijdje verder en we hebben niet stil gezeten. De kussen zijn verdwenen en de ruwbouw van het landschap is reeds tevoorschijn gekomen.

Afbeelding

Eerst maar een behoorlijke achtergrond gemaakt. Heb gedacht om foto achtergrond te doen maar dat sluit niet goed aan bij mijn landschap.

Na het verven kreeg ik de smaak te pakken en de eerste heuvels zijn verschenen.

Afbeelding

Afbeelding

Blijft wel een leuk systeem dat noch terra from. De heuvel is hol van binnen straks zodat ik er van onder in kan komen. Sit voor die ene trein die altijd daar stil staat.

Afbeelding

Ook bij me andere schaduwstation zijn kleine vorderingen gemaakt. Hier is het frame aan het drogen waar straks piepschuim over komt. Dit blijft uitneembaar mocht ik er bij moeten kunnen. Voordeel met piepschuim is dat het licht is en daardoor goed te tillen is.


Verder ben ik begonnen aan een youtube kanaal voor de gene die het interessant vinden hier is een link

https://youtube.com/channel/UCSGg4uLWw1a23sYg7BoZFNQ

Re: Millers Dale

Geplaatst: 04 feb 2022, 17:21
door GND
Ik heb me geabonneerd op je YouTube kanaal.

Re: Millers Dale

Geplaatst: 04 feb 2022, 17:52
door Miller's Dale
GND schreef:Ik heb me geabonneerd op je YouTube kanaal.
LeukAfbeelding

Re: Millers Dale

Geplaatst: 05 feb 2022, 23:59
door rthuinte
Ziet er super uit. Ik ben erg nieuwsgierig naar die bergen. Dat heb ik zo nog niet gezien en het ziet er veelbelovend uit.

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Re: Millers Dale

Geplaatst: 06 feb 2022, 00:07
door Miller's Dale
rthuinte schreef:Ziet er super uit. Ik ben erg nieuwsgierig naar die bergen. Dat heb ik zo nog niet gezien en het ziet er veelbelovend uit.

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk
Dankje, ben zelf ook erg benieuwd naar het eind resultaat

Re: Millers Dale

Geplaatst: 28 feb 2022, 09:48
door Miller's Dale
Zo weer een kleine update.

Ik bouw mijn baan naar het voorbeeld in het echt. Naja na een voormalige spoorlijn in het echt. Hier zit dus ook 1 grote spoorbrug in verwerkt en die wilde ik toch wel graag ergens op de baan hebben.

Maar waar moest die komen want alles was al gepland en vol gepropt tot ik een idee kreeg. De lege ruimte voor de deur kon wel eens een mooie oplossing zijn. Dus na wat rekenen en tekenen hadden we een plan. Met de juiste maten naar de bouwmarkt en daarna aan de slag.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Al snel werd de ruwbouw zichtbaar. Het licjte multiplex zorgt voor een stevige module en tevens licht. Iets dat toch wel prettig is. Nadat de ruwbouw klaar was werd het tijd voor het spoor. Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik koper plaat gebruik is me soldeer werk wat minder maar het werkt. Misschien binnenkort eens bij slijpen maar voor nu vind ik het wel best.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Binnenkort beginnen we aan de andere 2 sporen zodat er in theorie een trein kan rijden. Nu is dat praktisch niet haalbaar aangezien ik een deel van de baan nu de + en - moet omdraaien vanwege de oude situatie. Dat word dus een dag onder de baan zitten..


Voor de liefhebbers nog een linkje naar me nieuwste video op YouTube.



Re: Millers Dale

Geplaatst: 10 sep 2022, 23:46
door Miller's Dale
Zo na een lange radio stilte zijn we weer begonnen aan de baan. Heb in april mijn knieschijf gebroken waardoor werken in het treinenhonk geen optie was. Na een welverdiende shop vakantie in Engeland hebben we weer veel energie voor de baan.

Uiteraard ook met een volle tas thuis gekomen na we verschillende winkels bezocht hadden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn na veel wachten begonnen met het landschap op het optilbare gedeelte. Er moet nog veel gebeuren maar er zit progressie in het bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik heb altijd veel projecten dus ben ook begonnen aan het verbeteren van mijn platforms. Was toch niet zo happy met mijn foamboard platforms dus toch maar de peco platforms.

Afbeelding

Afbeelding

Nu even bedenken hoe ik ze dicht ga maken. Of met plastic platen of vulmiddel

Re: Millers Dale

Geplaatst: 11 sep 2022, 11:43
door joopspoort
Het werk van de echte modelbouwer! Top!
Tip over dichtmaken, bergen of wanden maken: 5 mm staalgaas van de bouwmarkt (in elke vorm te plooien/knippen) en afwerken met verbandgips (te koop op internet bij diverse hobby/knutselzaken). Na een dag drogen: onverwoestbaar sterk en super dun.
De bergen en wanden op mijn baan staan er al bijna 50 jaar!

Re: Millers Dale

Geplaatst: 11 sep 2022, 12:20
door Miller's Dale
joopspoort schreef:Het werk van de echte modelbouwer! Top!
Tip over dichtmaken, bergen of wanden maken: 5 mm staalgaas van de bouwmarkt (in elke vorm te plooien/knippen) en afwerken met verbandgips (te koop op internet bij diverse hobby/knutselzaken). Na een dag drogen: onverwoestbaar sterk en super dun.
De bergen en wanden op mijn baan staan er al bijna 50 jaar!
Das een goede tip,

Maar een deel van mijn heuvels moeten uitneembaar zijn dus kom je al snel terecht bij piepschuim

Re: Millers Dale

Geplaatst: 11 sep 2022, 22:18
door joopspoort
Tunnelingangen gemonteerd.jpg
Tunnelingangen gemonteerd.jpg (31.24 KiB) 389 keer bekeken
Tunnelingangen verwijderd.jpg
Tunnelingangen verwijderd.jpg (30.32 KiB) 389 keer bekeken
Zo kan het ook.
De bergwand tussen de tunnelingangen is superstijf.