Het grote ''Welke Printer Moet Ik Kopen'' Topic

Zelf maken is soms leuker dan kopen!!
Panzer-Shop.nl
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:30

Het grote ''Welke Printer Moet Ik Kopen'' Topic

Bericht door Panzer-Shop.nl »

Hallo allemaal,

Een van de meest gestelde vragen die je voorbij ziet komen van beginnend 3D-printers, of van gevorderden die een betere printer willen, is welke printer ze moeten kopen.

Ik ben Kevin, de eigenaar van Panzer-Shop.nl. Ik verkoop 3D geprinte voertuigen uit resin en print ook genoeg dingen met FDM printers. Oftewel, ik doe 3D printen full-time en ben er dan ook de hele dag mee bezig, of dit nou het upgraden van een printer is, het ermee werken of het tekenen van scenery.
Op de vraag welke printer je moet hebben is niet 1 perfect antwoord, maar ik ga wel proberen jou verder te helpen in jouw keuze. Ik ga niet elk hoekje van 3D printen hier uitleggen, want daar zit de beginner niet op te wachtten. Ik ga hier zeer beknopt uitleggen wat ik in de basis vind van 3D printen voor modelspoor en wat mijn advies zou zijn aan beginners, of gevorderden die willen uitbreiden/vernieuwen.

Keuze 1: FDM of resin?
FDM Printers:
FDM printers zijn printers die met een soort plastic draad worden gevoed. Dit is waar de meeste mensen aan denken bij het woord 3D printen. Een kop word verhit en een tandwieltje duwt plastic draad door de verwarmde nozzle. Het plastic smelt, komt op de plek waar het moet liggen en koelt weer af waardoor je zo in laagjes een 3D model kan opbouwen.
Het grote voordeel van FDM is dat het geen rommel geeft. Het materiaal is hard als je het eruit pakt, je hoeft weinig schoon te maken voor het schilderen en het is ook stevig. Echter is de detaillering vele (lees: hele vele) malen minder als bij resin printers. Zelfs met de kleinste nozzles en de beste instellingen zal je met afstand niet hetzelfde resultaat behalen als met resin. Ook zal je in sommige gevallen even met een schuurpapiertje het model iets op moeten schuren om mooi resultaat te krijgen.

Resin Printers:
Resin printers zijn printers die een UV-gevoelig vloeistof laagje voor laagje opbouwen totdat je een compleet model hebt. Dit is een relatief minder bekende manier van 3D printen, maar in mijn opinie de beste methode voor modelspoor. De detaillering is veel (lees: heel veel) beter als FDM. Ook kleine onderdelen werken bij resin wel en bij FDM niet, denk bijvoorbeeld aan fijne handrails, dunne raamspijlen, hekjes etc.
Resin printen levert echter wel een enorme puinbak op en is niet goed voor de gemoedstoestand van de vrouw! Als de modellen uit de printer komen zitten deze nog onder de resin en dit zal je er veelal af moeten wassen met Isopropanol (alcoholoplossing) of met water. Zelf ben ik geen fan van water-based-resins, dus ik ga voor mijn adviezen nog altijd voor de gewone resin. Het schoonmaken van de modellen is een kliederboel, je zult dan ook handschoenen nodig hebben en misschien zelfs een mondmasker als je lang boven de Isopropanol wilt gaan hangen. Na het schoonmaken moet je je modellen uitharden onder een UV lamp, anders trekken ze in de loop van de tijd krom.
Er zijn wel wash en cure oplossingen van bijvoorbeeld Anycubic en Elegoo, echter zal het altijd een smeerboel blijven.

Ik ga in de rest van deze uitleg uit van resin printers. Ik wil niet een hele discussie aangaan over FDM vs. Resin met allemaal andere forumleden, maar in mijn mening is resin de enige weg voor hoge kwaliteit producten in kleinere schalen als N & Z. Heb je TT/H0? Dan kan je wellicht voor FDM gaan, maar alsnog is het voor mij geen discussie dat resin altijd beter zal zijn. Altijd? Ja. Altijd.

Keuze 2: Wat wil ik printen?
Nu moet je gaan beslissen wat je wilt gaan printen! Wil je alleen poppetjes, kleine dingen als electriciteitskasten en hekwerk printen dan volstaat een kleinere printer. Denk hierbij aan een Anycubic Photon Mono, Elegoo Mars 3 of een Phrozen Sonic Mini 4K. Wil je grotere dingen gaan printen als wagons, huisjes en misschien zelfs dingen als perrons dan moet je gaan kijken naar grotere printers als de Anycubic Photon Mono X, Elegoo Saturn of de Phrozen Sonic Mighty 4K. Deze hebben een veel groter bouwoppervlakte, ca. 3/4x het horizontale volume en ca. 1.5x het verticale volume.

Keuze 3: Ik weet welk formaat ik wil, maar welke printer dan?
Nu kan je in principe heel veel kanten op. Je kan het nu gaan hebben over merken als Prusa, Formlabs, Anycubic, Phrozen, Elegoo, Creality, allemaal chinese meuk en nog veel meer.

Ik heb inmiddels al redelijk wat merken printers gehad en ik denk dat we de keuze redelijk kunnen uitdunnen. De 3 grote jongens die vechten voor hun plek op de hobbymarkt zijn Anycubic, Elegoo en Phrozen. Dit zijn naar mijn mening simpel gezegd de enige merken waar je naar wilt kijken als je een hobbyist bent.

Je wilt ALTIJD een resin printer met Monochroom scherm. Die gaan langer mee als reguliere schermen en printen veel sneller. Altijd? Ja. Altijd.

Anycubic:
-Ze maken goede printers! Ze werken erg goed en er zijn gigantisch veel Facebook groepen met allemaal mensen met dezelfde problemen als jou, die je ook graag willen helpen! De printers zijn van goede kwaliteit, ze leveren snel en over het algemeen is dit een zeer betrouwbaar bedrijf. Echter, zodra jouw nieuwe printer problemen heeft zal je lang moeten wachten op support en zal dat ook niet altijd goed zijn. Slecht Engels pratende Chinezen gaan jou adviezen geven die fout zijn en ze gaan proberen jou te laten betalen voor hun fout. Ook is Anycubic soms vrij duur voor wat ze leveren. In veel gevallen zal support ook goed gaan hoor, Anycubic is zeker geen slechte keuze.

Elegoo:
-Mijn favoriet met een grote afstand. De printers zijn super betrouwbaar, support is uitstekend, communicatie via sociale media etc is goed geregeld en de levertijden zijn snel. Waar Anycubic en Elegoo kwalitatief ongeveer dezelfde printers hebben is Elegoo een absolute koning in het leveren van support als jouw printer stuk is en leveren ze jou zonder gezeur nieuwe onderdelen. Moet je toch zelf iets vervangen omdat je iets hebt gesloopt? Een Elegoo LCD voor een Elegoo Mars 2 PRO is 35 euro, die voor een Photon Mono is 90 euro, het zijn praktisch dezelfde LCD's, er is geen reden dat Anycubic hier zoveel voor moet vragen behalve voor de aandeelhouders. Elegoo vraagt eerlijke prijzen voor goede onderdelen.

Phrozen:
-Phrozen is heel hard bezig met een inhaalslag. Tenminste, dat denkt Phrozen. De printers zijn goed en printen mooi, als je het product niet te snel in de productiecyclus koopt. Ik heb zelf een tijdje een aantal Phrozen Sonic Mini printers gehad voor het printen van functionele doosjes en wat een absolute HEL was dat. De LCDs zouden duizenden uren meegaan, ik had geluk als ik er 200 uur mee kon doen. Ze stierven met bosjes tegelijk af en na verloop van tijd stond ik elke maand minimaal 3 nieuwe schermen van 90 euro per stuk te installeren omdat het rommel was. Denk je dat Phrozen hielp? Tuurlijk niet, Phrozen zei dat het geen probleem was, nog nooit eerder gehoord en het zei ze niks. Ookal stond Facebook vol met klachten, Phrozen gaf niet mee. Phrozen maakt leuke printers, maar als je een probleem hebt wens ik jou heel erg veel succes en hoop ik dat je de creditcard goed warm hebt, want Phrozen gaat hem leeg willen zuigen. Zijn er mensen met goede verhalen over Phrozen? Zeker! Als ze werken zijn ze prachtig, en er zullen vast ook mensen zijn die wel fatsoenlijke support hebben gehad, maar zodra ze dat niet doen wens ik je succes.

Dat gezegd hebbende is Phrozen vaak een pionier op het gebied van nieuwe dingen proberen. Ze waren met grote afstand de eerste die een redelijk geprijsde Mono-LCD printer maakten en ook de eersten die kwamen met een Mono-LCD printer met groter oppervlak. Zover mij bekend is zijn de ergste problemen nu wel uit de Sonic 4K en de Sonic Mighty 4K, dus dit zou een goede keuze kunnen zijn. Maar wat als het dat niet is? Precies. Het blijft gokken.

Conclusie:
Hoewel het natuurlijk altijd discussiëren is en veel af gaat op persoonlijke voorkeur is voor mij de keuze voor Elegoo hierin vrij duidelijk. Op het moment van schrijven zijn zij de beste leverancier van resin 3D printers en hoe het ernaar uitziet hebben ze ook de ambitie om dit vol te houden.

Op het moment van schrijven is de Elegoo Mars 3 net uit en is de Elegoo Saturn eindelijk redelijk verkrijgbaar, dit zijn allebei degelijke printers en zullen je veel plezier geven in het printen van jouw modelspoor scenery. Dit zou mijn advies zijn. Heb je geen zin in Elegoo? Kijk dan eens bij Anycubic voor de Photon Mono X of de Photon Mono.

Succes met uitzoeken!

Kevin
Laatst gewijzigd door Panzer-Shop.nl op 08 aug 2021, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nuttig! Dank je voor de toevoeging
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
Ger deguelle
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:55

Bericht door Ger deguelle »

Een heel mooi stukje uitleg ik loop al een tijd te denken om zo iets te kopen wil hem zo wel voor mijn N schaal gebruiken en ook voor mijn andere hobby modelbouw schaal 1:35
Maar het zaal een zware uitzoek werk worden welke het moet worden .

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

:D Groetjes uit Landgraaf ;)

Gebruikersavatar
svvander
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2021, 10:15

Bericht door svvander »

Hele mooie toevoeging die zeker heel nuttig kan zijn voor mensen die wensen van slag te gaan met deze zeer leuke uitbreiding van onze hobby.

Zelf ben ik in het bezit van een Anycubic Photon. (Niet de S en niet de Mono). De aanschafprijs was niet hoger dan deze mooie van een mooie loc, dus daarvoor moet je het zeker niet laten. Het is wel een beetje prutsen met de instellingen. Zelf na 6 maand stel ik nog vast dat ik voor een printje toch beter een andere instelling had gebruikt. Misschien is het wel handig om daar een ander draadje aan te besteden.

Om een voorbeeld te geven wat kan:

Afbeelding
Links de print, rechts het origineel (De print is een verbeterde versie die ik op Thinginverse vond).

Op Thinginverse kan je heel veel zaken gratis vinden. Maar het is ook soms leuk om zelf te tekenen. Ik post later in een apart draadje enkele pogingen.
H0 3-rail, "Europees", maar vooral Belgisch, Tijdperk V-VI en H0e/H0f smalspoor. Voorzitter www.de-locloods.be - 3D printing

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

De Photon is echt goed inderdaad, heb zelf 2 S varianten staan. Toch jammer dat ik de tijd mis er echt wat mee te doen

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Panzer-Shop.nl
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:30

Bericht door Panzer-Shop.nl »

Ik had zelf ooit 5 originele Photons. Die met zwarte metalen kast. Die waren geweldig, met name omdat daar veelal nog de oude moederborden in zaten waar je nog je eigen Gcode bestanden kon gebruiken om alles aan te passen wat los en vast zat! Helaas heeft Anycubic (Chitu) daarna besloten dat dat niet meer kon op de nieuwe moederborden. :(

Bossie
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2021, 01:45

Bericht door Bossie »

Panzer-Shop.nl schreef: 08 aug 2021, 14:44 Echter is de detaillering vele (lees: hele vele) malen minder als bij resin printers. Zelfs met de kleinste nozzles en de beste instellingen zal je met afstand niet hetzelfde resultaat behalen als met resin. Ook zal je in sommige gevallen even met een schuurpapiertje het model iets op moeten schuren om mooi resultaat te krijgen.
Niet helemaal waar Kevin,
Ik heb 4 bruggen geprint op een Anet A8, een printer met een volgens vele bedenkelijke reputatie als het gaat om betrouwbaarheid en detaillering.
Afbeelding
Of bovenleiding masten
Afbeelding
En tunnelportalen
Afbeelding
Afbeelding
Allemaal schaal 1:160, dus detaillering zat.
Als je de printer maar goed afstelt, door mijn cara wil ik niet met bijtende of giftige stoffen werken.
Dus is een resin printer voor mij geen optie.

grt Piet.

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Dank voor dit leerzame draadje.

Met vriendelijke groet,
GND, a.k.a. Willem
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Panzer-Shop.nl
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:30

Bericht door Panzer-Shop.nl »

Hi Piet,

Ik denk dat de foto’s goed aantonen wat ik bedoel. Hoe mooi je ook print met een filament printer, je houdt (heel veel) lijnen, je kunt overbruggingen minder mooi maken en de minimale lijndikte van bijvoorbeeld een hekje moet aanzienlijk dikker om het geheel printbaar en heel te maken.

Nogmaals, ik ben hier niet om die discussie te gaan voeren, maar FDM en Resin printen is een totaal andere techniek met andere voor en nadelen.

Kevin

Modelbouwerke
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 aug 2021, 09:24

Bericht door Modelbouwerke »

Panzer-Shop.nl schreef: 11 sep 2021, 13:36 Hi Piet,

Ik denk dat de foto’s goed aantonen wat ik bedoel. Hoe mooi je ook print met een filament printer, je houdt (heel veel) lijnen, je kunt overbruggingen minder mooi maken en de minimale lijndikte van bijvoorbeeld een hekje moet aanzienlijk dikker om het geheel printbaar en heel te maken.

Nogmaals, ik ben hier niet om die discussie te gaan voeren, maar FDM en Resin printen is een totaal andere techniek met andere voor en nadelen.

Kevin
Kevin, het klopt dat je lijntjes ziet op een FDM printer.
Maar laten we eerlijk wezen, jij weet dat, ik weet dat, maar als het op mijn baan staat is er geen kat die het ziet, want zo dicht gaan ze er nu ook weer niet boven hangen.
Ik heb al verschillende containers geprint met FDM en eens deze van een kleurtje zijn voorzien en gestapeld zijn is het eindresultaat heel mooi.
Grtz Erik

Schaal N treinbaan in opbouw.
Aansturing met Dinamo en iTrain 5.

Plaats reactie

Terug naar “3D Design & printen”