Verbinding Koploper met YD8116

eveekens
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2024, 18:52

Verbinding Koploper met YD8116

Bericht door eveekens »

Beste gebruikersgroep,

Ik heb een probleem met de bediening/aansturing van een vijftal NS seinen door Koploper in combinatie met de switch decoder YD8116.

Wat wel goed gaat:
a) Via de YaMoRC applicatie op mijn Pc kan ik via de USB (YD9100) een connectie maken naar YD8116 Switch. (daarop zijn zowel Power als Signal apart aangesloten)
b) In de YMR browser kan ik de seinbeelden van de 5 aangesloten NS seinen veranderen.
c) Via de Z21_Maintenance applicatie kan ik onder “Options” > Signalbox > DCCext Signal de stand van een sein veranderen via de Roco Z21 en mijn treinbaan.

Wat nu niet goed gaat:
1) Vanuit Koploper > Testprogramma > Seinen in Teststand geen reactie op een sein verandering.
2) De groene led op de YD8116 Switch blijft langzaam knipperen.
Het is mijn niet duidelijk of dit nu duidt op een correcte of niet correcte signaal.

# In de ‘oude’ configuratie met Koploper en de Digikeijs DK50018 ondervond ik geen problemen in de aansturing.
(ik ben overgestapt naar YMR vanwege beëindiging DKS en de App support)

Ik vermoed dat ik nog configuratie aanpassing(en) moet doorvoeren maar op het forum en/of via de handleiding lukt het mij nog niet om hiervoor de juiste instructies te vinden. Ik hoop dat het forum mij kan informeren wat ik nog moet aanpassen om de combinatie werkend te krijgen.

Grz, Edwin
Laatst gewijzigd door eveekens op 24 apr 2024, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Koploper ondersteund DCCext volgens mij niet.

Je zult de standaard adressering moeten gebruiken. Dus de klassieke methode 1R, 1G, 2R, 2G enzovoort
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

eveekens
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2024, 18:52

Bericht door eveekens »

Ik heb het DCCext protocol dan ook niet als zodanig ingesteld.
Ik gebruikte dit alleen maar even om te testen of de Z21 kon communiceren met de YD8116 en met het DCCext protocol lukte dat dus. Wat dus niet lukte is het communiceren vanuit het test programma van KLP met de YD8116. (wat eerder wel lukte met KLP/Z21 en de DK50018)

Hoe breng ik de sein instelling in KLP dan nu in overeenstemming en dat de signalen vanuit KLP ook worden ontvangen in de YD8116.
Want dit is juist de reden om dit merk decoder te gebruiken omdat het zo makkelijk leek dit te grafisch te configureren zonder kennis te hebben van CV-instellingen. Ik zie bijvoorbeeld dat veld "Number of Outputs" in YMR greyed-out is en dat dit dan waarschijnlijk in totaal 4 aansluitnummers moeten worden.

Als iemand een voorbeeld heeft hoe je sein instelling in KLP en/of de Z21 (configuratie aanpassing?) vertaalt naar YD8116, en met elkaar kan laten communiceren, dan verneem ik dat graag want ik ben daar niet echt handig in :(

Mvg,
Edwin
Bijlagen
Voorbeeld Sein instelling in Koploper.PNG
Voorbeeld Sein instelling in Koploper.PNG (13.06 KiB) 106 keer bekeken

Ben Spoorman
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Handiger is even op het Koploperforum te kijken.

YD8116:

Afbeelding

Koploper:

Afbeelding

Gr, Ben.

eveekens
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2024, 18:52

Bericht door eveekens »

Ik heb de connectie probleem kunnen oplossen door een aanpassing onder de module eigenschappen:
Grundadresse op MultiMaus gezet en Decodiermodus op Trigger/mode.
Via Koploper kon ik nu wel de seinen testen.

Nu nog alleen de seinbeelden met elkaar overeen laten komen.
Grz, Edwin

Plaats reactie

Terug naar “YD8116 Signal decoder”