waarschuwing Nanotape

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

waarschuwing Nanotape

Bericht door denobis »

Nano tape is een sterke dubbelzijdige tape die uitermate geschikt lijkt om bv printen en decoders vast te plakken.
Niets is minder waar.
Na lang zoeken naar een storing van mijn wissels (de hele besturing viel soms weg) heb ik de storing gevonden.
Deze storing trad bij alle wissels op.
Ik heb mij rot gezocht aangezien de wisselspoelen (dacht ik) potentiaal gescheiden waren van de oc32 (wissel besturing).
Wat bleek ik had de printen met relais bevestigd met nano tape wat na achteraf bleek licht geleidend was.
Daardoor kwam de voeding vanuit de oc32 ook op de voeding van de wissels en de oc32 dus een sluiting constateerde en de boel offline zette.
Dus kijk uit met dubbelzijdige tapes.
Na verwijdering Nanotape was het probleem dus opgelost.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

Die ervaring heb ik ook al eens opgedaan; een decoder die ik met dubbelzijdige tape had vast geplakt in een chassis maakte sluiting met het chassis. Tegenwoordig plak ik er dan altijd een stukje isolatie tape onder.

Groetjes Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dit maakte verbinding op de printsporen.
Ik heb me eigen lam gezocht naar de oorzaak van de storing.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Even goed om te weten dat nanotape heel anders werkt dan de tape die we kennen zoals plakband:

De hechting van Nanotape wordt niet bereikt met chemische lijmen , maar via "van der Waals-krachten" , dit zijn zwakke elektrische krachten die worden gegenereerd tussen twee atomen of moleculen die heel dicht bij elkaar staan.

In Nanotape zit een grote hoeveelheid koolstof in verwerkt wat de geleiding ook niet verminderd.
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Overige producten”