inbouw ledverlichting

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

inbouw ledverlichting

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Ik ben bezig met het inbouwen van verlichting in personenrijtuigen. Voor de stabiliteit wil ik ook condensatoren toevoegen maar in de rijtuigen is maar weinig plek. De rijtuigen krijgen stroomdoorvoerende koppelingen.
Nu is er ook een bagagerijtuig waar geen verlichting in hoeft maar die zou ik wel kunnen volproppen met condensatoren. Zo komt de stroom van de stroomafnemers van het bagagerijtuig en gaat dan via de condensatoren naar de ledverlichting. Nu is dit een beetje luchtfietserij want ik ben ondanks mijn jaren nog een kleuter op het gebied van electronica.

Is een dergelijke oplossing mogelijk? Alvast bedankt voor jullie hulp.

c-rails
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Als je stroom doorvoerende koppelingen gebruikt, heb je waarschijnlijk ook maar 1 wagon met stroomafname. Ga per wagon uit van 100 μF. Vijf wagons zouden genoeg moeten hebben aan 470 μF. Deze zijn 12 mm hoog en hebben een doorsnede van 8 mm. Ga er niet van uit, dat een 100 μF 5x zo klein is. Deze is ook 12 mm, alleen 6 mm doorsnee.
Met vriendelijke groet,

Cor

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

gertjan.kok@ziggo.nl schreef: 12 mar 2024, 22:56 Ik ben bezig met het inbouwen van verlichting in personenrijtuigen. Voor de stabiliteit wil ik ook condensatoren toevoegen maar in de rijtuigen is maar weinig plek. De rijtuigen krijgen stroomdoorvoerende koppelingen.
Nu is er ook een bagagerijtuig waar geen verlichting in hoeft maar die zou ik wel kunnen volproppen met condensatoren. Zo komt de stroom van de stroomafnemers van het bagagerijtuig en gaat dan via de condensatoren naar de ledverlichting. Nu is dit een beetje luchtfietserij want ik ben ondanks mijn jaren nog een kleuter op het gebied van electronica.

Is een dergelijke oplossing mogelijk? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Rij je digitaal of analoog?
Als je digitaal rijdt gaat het, zoals jij het omschrijft, niet werken.
Dan het je nog iets meer elektronica nodig.

Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Hallo Gerard,

Ik rij digitaal dus ik zal er nog wel een gelijkrichter bij moeten plaatsen neem ik aan. Als je een advies voor me hebt is dat meer dan welkom.

Groeten,

Gert Jan

bellejt
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2023, 17:01

Bericht door bellejt »

gelijkrichter gebruiken (mag smd versie zijn) en voor de condensator een weerstandje van 100 ohm zetten om de oplaadstroom te beperken.De doorgifte naar de volgende wagon hangt af of je enkelvoudige of dubbelvoudige koppeling gaat gebruiken.Ik bouw gewoon in de bagagewagen een FX decodertje in en kan dan de ganse stam aan en uitzetten als ik wil.Is makkelijk want dan kan de verlichting uit als de trein in het schaduwstation is.

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Bedankt, heb ik weer wat uit te pluizen en te experimenteren.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Ik gebruik een nog veel grotere weerstand dan 100 ohm. Bij veel wagons gaat er anders een te grote laadstroom lopen. En dan registreert Dinamo kortsluiting. Door je ledjs hoeft heus geen 20 mA te lopen. Dan geven ze veel te veel licht (i.h.a) bij mij is 3mA ook prima. Je kunt meerdere ledjes in serie zetten. Dan kun je voor het ledje een hele grote weestand zetten (5k?) De weerstand voor de (gelijkricht-)brugcel moet in ieder geval weer veel kleiner zijn, anders laadt de condensator niet snel genoeg op. Ik werk altijd met smd en lakdraad. Het solderen is niet zo moeilijk als je denkt. De schakeling is heel eenvoudig en een smd zet je heel makkelijk aan dun lakdraad vast. Dan blijft het allemaal lekker klein. Bij mij is 47 microfarad ook al voldoende. Het lakdraad kan ook heel dun zijn: er loopt een stroompje van niks.
De dimensies hangen natuurlijk af van het materiaal dat je gebruikt. Een tataalcondensator is nog net even kleiner dan een elektrolytische en voor de kosten hoef je het niet te laten.
Dat zijn nog wat tips. Ik heb het door schade en schande moeten leren. De ruimte is meestal maar klein.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Bedankt Bram,

Het duizelt me nu al. Ik ga me er in verdiepen en als ik denk te weten hoe het zit zet ik dat hier nog op het forum. Kunnen jullie er gaten in schieten.

Groeten,

Gert Jan

bellejt
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2023, 17:01

Bericht door bellejt »

SMD condensator 100 ùF 25 volt : 6.3 x 7.7 mm

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Beste Gertjan ;
laat je niet gek maken.
Verlichting in wagons aanbrengen is vrij simpel.
Ik zou niet eens stroom voerende koppelingen gebruiken maar kant en klare verlichtingstrips met decoder en elko's die verkrijgbaar zijn bij dts (die plak ik gewoon met dubbelzijdig tape in het dak).
Stroom voerende koppelingen zijn duur inefficiënt en storingsgevoelig.
Gewoon slepers gebruiken en die kant en klare strips (doe ik ook).
Zie bv.
https://www.dtswebshop.nl/nl/ombouw-ond ... rlichting/
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”