inbouw ledverlichting

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Ik heb een mooi digitaal soldeerstation, ik moet alleen nog wat beitelpuntjes bestellen en misschien nog smd oefenplaatje.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hoi Gertjan,
ik ben benieuwd hoe je stroomvoerende koppelingen in de Arnold-Rheingold draaistellen zet. Is het een zaak van een adfdekplaatje verwijderen en dan een magneetkoppeling inbouwen?
Verder als je de elco's in de bagagewagen wilt plaatsen heb je toch een koppelingen met 4 stroomvoerende verbindingen (2 voor wissel en 2 voor gelijkspanning vanaf de elco's? Of zit de hele elektronica in de bagagewagen incl. de railcontacten? Dan heb je alleen maar gelijkstroom nodig naar de wagons.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Trouwens, als je een hele fijne punt hebt dan kun je oefenen door wat weerstandjes aan een lakdraadje te solderen. De schakelingen zijn hier niet zo ingewikkeld. Een smd-weerstandje zet je ook simpel vast aan een ledstrip door het weerstandje vlak naast een soldeerpunt op de strip te leggen. Als de soldeer vloeit zuigt het soldeerpunt door de oppervlaktespanning het weerstandje naar zich toe. (eerst een stukje draad aan de andere kant zetten. dan kun je het weerstandje ook nog manipuleren) In wagons gebruik ik vaak maar een stroom van 3mA. Dan is een piepklein smd-weerstandje echt voldoende.
Tja, bij mij ging het allemaal door schade en schande. Een goed vergrootglas met licht had ik ook wel nodig!
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Hallo Bram,

Het is zeker zo dat je de afdekplaatjes verwijderd en vervolgens de koppeling vervangt door de stroomdoorvoerende, er zijn verschillende soorten koppelingen te verkrijgen waaronder deze.

De bagagewagen heeft voldoende ruimte om alles kwijt te kunnen zodat je alleen stroom naar de rijtuigen nodig hebt. Ik ben het plan wat aan het veranderen en er komt nu een functiedecoder met elco in het bagagerijtuig en verder ledstrips in elke wagon met daaraan ook smd elco's. Ik had je nog een privé bericht gestuurd over hoe ik eea wil aanpakken.

Groeten, Gert Jan

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”