inbouw ledverlichting

bellejt
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2023, 17:01

Bericht door bellejt »

bij 2 rail inderdaad wat je zegt maar als je 3 rail rijd heb je maar 1 sleper nodig en als je ze allemaal wil bedienen moet je ledstrips hebben met decoder of toch een stroomvoerende koppeling gebruiken.Die van tante M kost je 1.5 euro /stuk

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dat is nu het nadeel van tante M.
Maar een sleper is nog altijd goedkoper dan een stroom voerende koppeling en veel degelijker.
En dan is alsnog het inbouwen simpel.
En hij verteld er niet bij of het wisselstroom (tante M) of dcc gelijkstroom is en wat voor wagons h0 of n spoor.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

bellejt
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2023, 17:01

Bericht door bellejt »

koppeling 1.5 euro en sleper gemiddeld 7 euro.Wel 3 rail dan.Voor 2 rail kosten die dingen (wielslepers) niks als je ze in polen of bij ali koopt

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Dat is waar. Ik rijd met N-spoor en dan moet het allemaal heel klein zijn zeker in de kleine wagens met 2-assen. Slepers zijn niet aan de orde. Op strips moet toch naar mijn idee gelijkspanning komen, en zeker op je condensator. Het hangt er erg vanaf hoeveel ruimte er is... en met welke systemen je werkt, en hoe graag je zelf wat knutselt. Allemaal onbekende variabelen.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Het verhaal wat ik hier ook las was dat dinamo een kortsluiting zou zien als er niet met een weerstand en diode de laadstroom beperkt werd.
Niets is minder waar.
Er zit in de tm 44 een kortsluit beveiliging die instelbaar is.
Die staat standaard op zeer gevoelig.
Bij mij was het resultaat dat er bij 4 nieuwe roco treinen met geluid (h0) de kortsluit beveiliging al aansprak bij de opstart.
Na de kortsluitbeveiliging op medium ingesteld te hebben was dit probleem opgelost.
Neemt niet weg dat er toch wel een soldeer vaardigheid nodig is en dat kennis van zake zeker gewenst is.
Heb je die beiden niet ga dan bij iemand te rade die er echt goed kijk op heeft bv Martin van Dts of zoals ik een doorgewinterde hobbyist met elektronica kennis.
Dan ben je veelal goedkoper en beter af.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Ik wil er niet over strijden hoor, maar het is echt soms niet zo eenvoudig. Om het nog wat ingewikkelde te maken : ik heb ook geleidende koppelingen omdat als ik te veel wielcontacten aanbreng de wrijvingsweerstand te groot wordt en mijn lichte locomotiefjes de sleep aan wagens niet de helling op trekken. Nou zal iemand wel zeggen: moet je de helling niet zo steil maken, maar ja, mijn ruimte is beperkt, en loc'jes zijn soms heel licht. Het blijft echt steeds weer experimenteren. Ik heb zelfs een lokje dat een trein met wielcontacten zelfs op een horizontale baan niet rond kan trekken.
Succes met experimenteren zou ik zeggen.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

@Bram
Als je treinen moeite hebben om de helling te nemen dan zou het kunnen zijn dat je het blok van de helling niet goed hebt ingesteld.
Ik heb een helling van 6% (jaja ook ik zit met ruimte gebrek) maar daar gaan de treinen met verlichte wagons met stroomafnemers moeiteloos tegen op.
Je moet in het blok wel een goede helling percentage in programmeren.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Het probleem is dat de wielen van de locomotief gaan slippen. Ik vermoed eigenlijk dat jij met HO rijdt. De N-lokjes zijn (160/87)^3= 6,2 x zo licht als H0-locomotieven! Dat levert zo zijn eigen uitdagingen op

En ook met antislipbadjes willen de wielen kunnen slippen. Dat heeft m.i. niets met software-instellingen te maken. Hoe kan een software-instelling daar nou wat aan veranderen? Sommige locs met 2 aangedreven assen hebben zelfs geen antislipbandjes. Bij mij was de enige oplossing (die ik kon bedenken) bij die trein dan een tweede motor aan het werk zetten in één van de goederenwagons. Pas nu wil het geheel de hele baan rond (voor die loc 0%). Het was voor mij een heel gepuzzel dus om licht in de wagons te krijgen.

Klopt het dat jij op schaal H0 werkt?
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Ik was bezig met het inbouwen van stroomdoorlatende koppelingen en verlichting in een Fleischmann 8072, wat een geklooi met al die draadjes en condensatoren (ledstrip van train-o-matic). Nu even geen functiedecoder maar gewoon licht. Ik heb nog een aantal van deze wagons dus ik dacht dat het anders moet kunnen. Voor weinig laat je tegenwoordig printplaatjes uit China komen dus ik dacht, ik waag het er eens op.

Ik heb een lay-out gemaakt op basis van het metalen onderplaatje in de wagon. Kan ik de bijgeleverde condensatoren in het midden plaatsen net tussen de ramen en dan alle draadjes van de stroomafnemer, stroomdoorvoerende koppelingen en ledstrip via de printplaat aan elkaar knopen. Blijft over een paar draadjes via achterwand naar de ledstrip. Printplaatje is 0,6mm dik dus dat moet ergens tussen passen lijst me.

Kosten voor 20 stuks USD 5,20. De verzendkosten waren USD 11,21 en er zal nog wat invoerrecht bijkomen. Als het allemaal werkt ga ik voor meerdere modellen plaatjes maken want dan prop je die condensatoren zonder al te veel moeite uit het zicht terwijl ze via de printplaat bereikbaar blijven.

Hieronder een voorbeeld voor de 8072 serie van Fleischmann.
Bijlagen
Fleischmann 8072.pdf
(29.9 KiB) 14 keer gedownload

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Ziet er netjes uit! Ook goed te betalen. Zie geen plaats voor een (gelijkricht)brugcel. Waar zit ie?
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”