inbouw ledverlichting

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Dit is de standaard ledstrip van train-o-matic (shine plus mini analoog) en die knoop je zo aan de stroom zonder extra delen, de condensatoren zijn bijgeleverd.
Voor mijn rheingold nwil ik de condensatoren in het bagagerijtuig plaatsen en gewone ledstrips in de wagons monteren. Dan moet er natuurlijk wel een brugcel in en wat weerstanden.
Ik hoop dan via het bagagerijtuig de overige rijtuigen van licht te voorzien.

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik neem aan dat je n spoor rijd?
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Klopt, vandaar mijn probeem met de ruimte.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Gertjan, mag ik vragen: Heb je Arnold (Rheingold)-wagons? Weke geleidende koppelingen passen? Hoe lang?
Ik wil dat ook gaan proberen.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Hallo Bram,

Inderdaad die heb ik. De koppelingen heb ik ooit gekocht bij iemand die ze 3d print. Ik had zijn gegevens via via gevonden op Facebook (https://www.facebook.com/3dprintN/). Hij heeft een heel assortiment voor allerlei verschillende merken.

Hij print ze 3D en levert ook de magneetjes. Ik heb zelf de assemblage gedaan, draadjes op de magneten gezet (decoderdraad) en dat werkt. Wel even secuur zijn met het plaatsen van de magneten anders krijg je problemen.

Groeten,

Gert Jan

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Beste Gertjan ;
Wel eens aan deze mogelijkheid gedacht?
https://www.reichelt.nl/nl/nl/elco-smd- ... t4EALw_wcB
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Dat lijkt me wel wat maar dan rijst de vraag hoe monteer je die en waarop. Ik zal me toch eens moeten bekwamen in sms solderen en kijken of ik hier printplaatjes voor kan ontwerpen. Dit is weer leuk hersenvoer. Wil je met treintjes spelen dan krijg je toch een partij bijzaken waar je flink je tanden in moet zetten.

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Is niet zo heel moeilijk hoor gewoon niet te heet stoken met een boutje (liefst een temp regelbaar boutje) met fijne punt.
Je kan er ook gewoon 2 draadjes aan solderen.
En waarom een printje ontwerpen?
Kan ook gewoon met een stukje experimenteer print (eilandjes).
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Aanwijzing voor het smd-solderen met een soldeerbout: zorg eerst dat er een glimmend tinlaagje op de aansluitingen komt. Dan ook nog een flinterdun laagje op de lakdraad. Als je dan draad tegen smd-aansluiting houd en de aansluiting heet maakt smelt de draad een het smd-aansluitvlakje. Moeilijk is het niet. Oh, de elementen kun je op een stukje dubbelzijdig tape plakken om ze op hun plaats te houden tijdens het solderen.
Een echt goede soldeerbout is wel echt een vereiste!
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

bellejt
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2023, 17:01

Bericht door bellejt »

ik heb zeer goede resultaten met zo een klein regelbaar boutje van 8 watt Ls-128

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”