advies digitale controller

Dennis7162
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2024, 15:12

advies digitale controller

Bericht door Dennis7162 »

Ik ben net begonnen met een N schaal verzameling, en wil graag advies met betrekking tot het digitaliseren van de baan. Ik werk al 20+ jaar in de IT en kan ook wel een soldeerbout vasthouden.

Modelspoor is relatief nieuw voor me. Ik zit dus op N en hou vooral van nederlands materiaal.

Zoals ik heb gelezen is er eigenlijk geen ontkomen aan het DCC protocol toch? Ik snap dat je locs hebt die je kan ombouwen, ik neem aan dat de voeding en het protocol over de polen van het spoor gaan.

Dus aan het loc deel geen vragen eigenlijk.

Mijn twee vragen
  • 1. Wat is handig om als centrale te overwegen? Het liefst zou ik alles via mijn laptop besturen, is er een soort USB / WiFi bridge?
    2. Welke software raden jullie aan?, en waarom? Ik ben ITer en scripts maken is geen probleem voor mij, het moet wel windows zijn...

Bedankt

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dennis
Ik rijd met Dinamo hardware en iTrain software.
Voordelen van Dinamo zijn:
4 blokken met ieder 4 melders in 1 module (tm44) en wat ook een groot voordeel is je kan en analoge en digitale treinen er mee laten rijden op de zelfde baan tegelijkertijd.
Nadeel is je kan de baan alleen met een pc of laptob besturen dus geen handbediening.
Als je bij andere systemen alles gaat optellen wat je nodig hebt dan is Dinamo uiteindelijk wat goedkoper.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Dennis, kijk ook eens op de website van Domburg Train Support en praat eens met Martin Domburg.
Zij leveren, adviseren en ondersteunen meerdere systemen.
Welkom in de modeltreinen wereld van de (nagenoeg) oneindige mogelijkheden.
Laat ook eens je vorderingen zien en blijf vragen.
Veel plezier en succes.

Groet, Joop
Groet,
Joop

AlbertG
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 mar 2023, 11:20

Bericht door AlbertG »

Ik ben meer van de techniek en ik houd er van dingen uit te zoeken en in elkaar te zetten.
Je kunt met weinig middelen zelf een centrale (DCC-EX) in elkaar zetten op basis van Arduino, software er op en via Rocrail je treinen automatisch laten rijden.
Met de laatste versie van de DCC-EX software kun je ook analoge treinen laten rijden, alleen niet door elkaar met digitale.
Ik heb zelf een rolbrug gebouwd die ik aanstuur met DCC-EX.

Ik heb er een serie video's over gemaakt.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... FqAPShW081

Als je verder bladert door mijn video's dan zie je onder andere een serie 'digitaal modelspoor voor beginners' en een serie over Rocrail waarmee je je treinbaan kunt besturen.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Dennis7162
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2024, 15:12

Bericht door Dennis7162 »

Ik ben zelf dit tegengekomen;

https://loco.engineering/blog/dcc-ardui ... ith-esp32/

Ik heb al wat ervaring met ESP32, daar heb ik er nog een van liggen...

Ik weet alleen niet welke software compatible is...

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hallo Dennis,

ik zal mijn ervaring er ook even bij zetten. Ik ben zelf ook tamelijk ervaren met solderen en b.v. Arduino's. Maar ik heb gekozen voor iTrain en Dinamo.
Ik ben nu zelf bezig een spoorwegovergang te maken met knipperlichten en belgeluiden en dat is al een heel werkje met het programmeren van de Arduio met DCC-signalen als besturing.
Voor mijn wat grotere baan zou een Arduino toch wat te primitief zijn. Ik ben erg gecharmeerd door Dinamo+ iTrain. Het maakt het prachtig mogelijk om met analoge en digitale locs door elkaar te rijden. Het kost me toch al heel wat dagen gepriegel en soldeerwerk om één locomotief te digitaliseren. Ik laat het programmeren dan ook graag aan Xander Berkhout over. Dan valt er voor mijzelf ook nog wel genoeg te programmeren. Het kost wat geld, maar de investering heeft wat mij betreft veel vruchten opgeleverd.

Overstappen van het ene systeem op het andere is zo eenvoudig niet. Dat komt omdat de software (heel!) veel invloed heeft op de hardware (blok- en sectiescheidingen in de baan, bediening van wissels en seinen)

Ik heb overigens geen ervaring met andere systemen. Het kan best zijn dat er andere goed functionerende systemen zijn. Het bloksysteem van iTrain werkt in ieder geval perfect. Ik ondersteun het advies om eerst eens met Martin Domburg te gaan praten.

Succes, en veel plezier er mee!

Bram
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”