advies digitale controller

Dennis7162
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2024, 15:12

advies digitale controller

Bericht door Dennis7162 »

Ik ben net begonnen met een N schaal verzameling, en wil graag advies met betrekking tot het digitaliseren van de baan. Ik werk al 20+ jaar in de IT en kan ook wel een soldeerbout vasthouden.

Modelspoor is relatief nieuw voor me. Ik zit dus op N en hou vooral van nederlands materiaal.

Zoals ik heb gelezen is er eigenlijk geen ontkomen aan het DCC protocol toch? Ik snap dat je locs hebt die je kan ombouwen, ik neem aan dat de voeding en het protocol over de polen van het spoor gaan.

Dus aan het loc deel geen vragen eigenlijk.

Mijn twee vragen
  • 1. Wat is handig om als centrale te overwegen? Het liefst zou ik alles via mijn laptop besturen, is er een soort USB / WiFi bridge?
    2. Welke software raden jullie aan?, en waarom? Ik ben ITer en scripts maken is geen probleem voor mij, het moet wel windows zijn...

Bedankt

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dennis
Ik rijd met Dinamo hardware en iTrain software.
Voordelen van Dinamo zijn:
4 blokken met ieder 4 melders in 1 module (tm44) en wat ook een groot voordeel is je kan en analoge en digitale treinen er mee laten rijden op de zelfde baan tegelijkertijd.
Nadeel is je kan de baan alleen met een pc of laptob besturen dus geen handbediening.
Als je bij andere systemen alles gaat optellen wat je nodig hebt dan is Dinamo uiteindelijk wat goedkoper.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Dennis, kijk ook eens op de website van Domburg Train Support en praat eens met Martin Domburg.
Zij leveren, adviseren en ondersteunen meerdere systemen.
Welkom in de modeltreinen wereld van de (nagenoeg) oneindige mogelijkheden.