Hofelop itrain.

fm.rutgers@gmail.com
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2024, 11:43

Hofelop itrain.

Bericht door fm.rutgers@gmail.com »

Ik heb drie hondekopjes N van PIKO. Deze worden aangestuurd door Itrain. Ook in Koploper had ik het probleem dat de treinstellen niet altijd door de bezetmelders werden geregistreerd. In Itrain is het niet anders. Ik heb begrepen dat dit een bekend probleem is. In itrain is dit sofware matig op te lossen. Dit is mij echter niet gelukt. Een andere oplossing schijnt een stroomafnemer van Phidie te zijn. Besteld maar niets verder gehoord. Waarschijnlijk een dood spoor. Wie heeft digitale hondekopjes in N op zijn baan rijden die goed werken. Ik zoek de instellingen in treinen als referentie van wat ik zelf verzin. Overigens een andere goede oplossing is ook welkom.

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

In iTrain moet je instellen hoever de assen met stroomafnemer vanaf de voorkant en achterkant zitten.
Als je dat al geprobeerd hebt:
Lees ook dit draadje eens:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... hp?t=17818
Kan ook een oplossings richting geven.
Voor mij heeft het dit probleem, ook bij de hondekop, opgelost,
Succes…
Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

denobis
Berichten: 372
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Wat je moet doen in iTrain is ten eerste in de lokfile instellen dat hij op bezetmelders reageert en dan krijg je vanzelf wat vakjes waar je de afstand van de voorste en achterste wielen ten opzichte van de buffers instelt.
Je moet ook in de decoder cv 3 en 4 op 1 zetten ( optrek en afrem stappen).
Als je dit gedaan hebt dan moet je een nieuwe snelheid ijking doen.
Daarna zou het goed moeten functioneren.
Als je loconet niet gebruikt schakel het dan totaal uit.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

fm.rutgers@gmail.com
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2024, 11:43

Bericht door fm.rutgers@gmail.com »

Duidelijk. Heeft U ook een idee wat genoemde afstanden van de wielen zijn. Wat ik heb gemeten is de afstand van de voorste buffer naar de wielen 17 cm en van de achterste buffer naar de zelfde wielen 13 cm.

denobis
Berichten: 372
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dat is wel heel veel normaal niet meer dan 1 a 3 cm.
En als ik het van een foto inschat is het ong. 2 cm.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

Bij de hondekop van Piko n heeft een bak geen stroomafnemers vandaar aan de ene kant een offset van ongeveer 17 cm aan de andere kant ongeveer 2 cm. Maar kijk toch eens naar de link in mijn vorige reactie. Daar zat bij mij de oplossing voor hetzelfde probleem.
Groetjes Gerard.
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

denobis
Berichten: 372
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

iTrain rekent zelf zonder rekening te houden of er wel of geen stroomafnemers zijn de boel uit.
Wat belangrijk is de exacte totale lengte en de afstanden van de voorste en achterste wielen ten opzichte van de buffers.
Dus in dit geval de totale lengte (320mm) invullen en zowel voor als achter offset 2 cm.
Wat misschien ook wel handig is is dat er bij geschreven word wat voor besturings hardware er gebruikt word.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

handleiding iTrain:
""
Bij het gebruik van bezetmelders worden deze in het algemeen geactiveerd door de
wielen van de locomotief, maar misschien niet door alle wielen. Dus als de melder actief
wordt dan kan de loc al wat verder zijn dan verwacht. Om dit te corrigeren moet je als
offset de afstand opgeven van de buffers aan de voorkant tot het eerste wiel en van de
buffers aan de achterkant tot het laatste wiel dat een bezetmelder activeert.

""
Als de wielen geen stroom afnemen dan activeren deze de bezet melder niet.
Dan moet je als offset de hele lengte van de bak meenemen als ware het een wagon zonder detectie.

groetjes Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

denobis
Berichten: 372
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Wat ik doe met treinstellen is het aangedreven deel als lok ingeven en het meelopende deel als wagon.
Uiteraard alleen als de meeloper geen stroomafnemers heeft.
Dus als het totaal 320 mm is zou het aangedreven deel 160 mm zijn en dan heb je zowel voor als achter een ong. 2 cm offset.
Zover ik weet kan je in iTrain geen compleet treinstel invoeren.
Ik rijd dan wel h0 maar ik heb 6 treinstellen zo ingevoerd en ze rijden perfect.
Belangrijk is de lengte gegevens en de offset correct in te voeren.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

Ja, zo kan het ook. Wat ik doe, en als ik het goed begrijp doet de topic starter het ook zo; dit treinstel invoeren als loc.
En dan als trein alleen het treinstel ingeven. Ook omdat bij de hondekop van Piko N de beide delen onafscheidelijk zijn;
De stroomafnemer zit in de ene bak en de motor in de andere.
Er zijn meerdere wegen……

Groetjes Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”