Werkende dwergseinen op Fleischmann 6052 draaischijf

Heuficus
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:07

Werkende dwergseinen op Fleischmann 6052 draaischijf

Bericht door Heuficus »

L.S.

Mijn vader heeft de Fleischmann 6052 draaischijf. In de centrale as, waar omheen de brug roteert zit een plaat met 5 concentrische cirkels, waarover 5 sleepcontacten in de brug slepen. Deze sleepcontacten zijn voor de aansluiting van het spoor, een gezamenlijke 0 en twee draden voor het enerzijds een motortje dat de brug laat draaien en anderzijds spoel dat het ontgrendelmechanisme aanstuurt. De brug zal met behulp van de DTS controller en sensorplaat aangestuurd worden met iTrain.

Nu staan er op de brug ook twee sperseinen (hoge uitvoering). Indien het mogelijk is zou ik deze seinen graag werkend maken. Ik vraag me af of er mensen zijn die hier ervaring meer hebben. En dan in het bijzonder wil ik graag weten hoe zij dit werkend gekregen hebben. Onze eerste gedachte was om onder de brug één of meerdere functiedecoder te plaatsen, welke hun spanning krijgen vanuit de rail op de brug. Aan de functie-uitgangen van de decoder kunnen de seinen aangesloten worden. Elk sein op de brug krijgt zijn eigen adres. Echter vermoed ik dat het aansluiten van de seinen zal betekenen dat iTrain de brug continu als bezet ziet vanwege het stroomverbruik van de dwergseinen.

Het aanbrengen van extra sleepcontacten zie ik ook als een uitdaging.

Wat is een / de beste manier om werkende seinen op de draaischrijf te krijgen, zonder al te veel slijp en boorwerk. En zitten hieraan ook nog uitdagingen verbonden voor wat betreft de aansturing middels iTrain.

Met vriendelijke groet
Pascal van den Heuvel

ericavoorst
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2024, 15:12

Bericht door ericavoorst »

Beste Pascal van den Heuvel,

Het klinkt als een boeiend project met de Fleischmann 6052 draaischijf. Het werkend maken van de sperseinen op de brug is zeker een interessante uitdaging. Je idee om functiedecoders te gebruiken lijkt een goede oplossing, hoewel de bezorgdheid over het continu bezet lijken van de brug door iTrain door het stroomverbruik van de dwergseinen terecht is.

Wat betreft het vermijden van te veel slijp- en boorwerk, zou je kunnen overwegen om de extra sleepcontacten op een subtiele manier te integreren, vergelijkbaar met hoe zwangerschaps badpakken ontworpen zijn om comfortabel en bijna onzichtbaar onder de kleding te dragen. Dit zorgt ervoor dat ze niet opvallen, maar toch functioneel zijn. Wellicht kun je een soortgelijke aanpak toepassen bij het toevoegen van de sleepcontacten, door ze zo discreet mogelijk te plaatsen.

bellejt
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2023, 17:01

Bericht door bellejt »

mss heb je hier wat aan : https://modellbahn-bastler.de/index.php ... gemein.php

Gevonden via google : umbau fleischmann drehscheibe werkende signale

denobis
Berichten: 372
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Misschien zo je zoiets kunnen inbouwen in je draaischijf.
https://ilightshop.com/product.php?id_product=33
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Heuficus
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:07

Bericht door Heuficus »

Misschien een stapje terug. Beveiligt het sein op de brug het afrijden van de draaischijf, of juist het er op rijden? Ik was in de veronderstelling dat dit het er af rijden was, en dat er een dwergsein op 'vaste bodem'' aanwezig is bij elk spoor, welke het oprijden op de draaischijf regelt.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”